Cinzia Skrevet 22. mars 2004 #1 Del Skrevet 22. mars 2004 Jeg lurer på når man bør begynne å passe på mht. mat, alkohol etc. dersom man endelig skulle lykkes med å bli gravid? Jeg mener, dersom man forblir prøver i mange måneder (for ikke å snakke om år...), vil det jo være litt slitsomt dersom man skal unngå spekemat, annet rått kjøtt, salat (som man ikke vet om er skikkelig vasket), alkohol, fetaost etc. etc. i hele denne perioden. Jeg snakket med legen min fordi jeg går på en allergimedisin som man helst skal unngå dersom man er gravid, og hun sa at jeg bare kunne fortsette med denne fram til jeg visste at jeg var gravid, fordi man stortsett ikke er så mange uker på vei når man finner ut av graviditeten, og man deler jo ikke deler blodomløp den første uka uansett. Er det slik at man begynner å dele blodomløp f.o.m den dagen egget fester seg? Vil det si at det er f.o.m da man bør begynne å være obs i forhold til mat, medisiner, alkohol etc. også? Mener å huske fra studiene at uke 3-8 er mest kristisk i forhold til skader på fosteret, men mulig dette er helt feil (synes å huske at det var noe med uke 12 også, så tror jeg er litt forvirret her...)? Uansett: Refererer disse ukene til dato for unnfangelse eller fosterets alder ut fra menstermin?? Noen som kan hjelpe meg her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rabrabara Skrevet 22. mars 2004 #2 Del Skrevet 22. mars 2004 Jeg er ingen ekspert, men for meg hadde det vært utenkelig å leve som om jeg var gravid gjennom hele prøveperioden. Jeg tror man må leve ganske normalt og kose seg med god mat og drikke hvis man vil. Ikke er jeg ekspert, men jeg leste på BIM siden at man deler blodomløp fra 5 uke, og at da bør man ikke drikke alkohol. Jeg er 4+3 og har spist brie og drukket rødvin gjennom min prøveperiode og helt til jeg testet positivt. Nå har jeg sluttet med det. Som sagt, dette er bare min mening, og jeg vet at mange er uenige, men jeg liker å nyte livet... Hadde trodd at det skulle bli forferdelig vanskelig å ikke drikke vin, men det er ikke noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 22. mars 2004 #3 Del Skrevet 22. mars 2004 Er det slik at man begynner å dele blodomløp f.o.m den dagen egget fester seg? Man deler ikke blodomløp med fosteret; blodomløpet til mor og foster er helt adskilt. I placenta (morkaken) overføres næringsstoffer fra mors blod til fosterets blod, og avfallsstoffer fra fosterets blod til morens blod. Men blodet skifter altså ikke plass fra mor til barn. Men det tar litt tid før fosteret får blodomløp i det hele tatt: I min lærebok Menneskets fysiologi, står det om implantasjonen (festingen): "...dette kalles implantasjonen, og i noen få uker ernæres fosteranlegget av næringsstoffer som frigjøres fra de cellene som ødelegges ved implantasjonen..." Etter hvert som den videre celledelingen skjer vokser det ut totter fra placenta, og disse tottene blir blodårer etter hvert, og placenta får eget blodomløp. Dagens lærdom for alle som ikke visste det! Alltid gøy å lære noe nytt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 23. mars 2004 #4 Del Skrevet 23. mars 2004 Man deler ikke blodomløp med fosteret; blodomløpet til mor og foster er helt adskilt. Yepp. Ikke noe deling av blodomløp nei. Når det gjelder hensyn til mat og drikke, så lever jeg helt normalt. Drikker et glass vin i ny og ne og spiser akkurat den maten jeg vil. Spiser sushi hvergang mensen kommer for å minne meg selv på at noen goder finnes det som ikke-gravid :-) Medisiner har jeg derimot begrenset til det minimale. Lar heller eksemen "vokse vilt" for å ikke putte formye kortison inn i systemet. Men nå er det ingne livsviktige medesiner jeg går på heller da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cuddly Skrevet 23. mars 2004 #5 Del Skrevet 23. mars 2004 Man vet jo at mor og barn kan ha forskjellig blodtype, så det ville jo ikke gått å dele blodomløp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cinzia Skrevet 23. mars 2004 Forfatter #6 Del Skrevet 23. mars 2004 Takk for gode svar! Jeg var forsåvidt klar over at man ikke deler blodomløp...var bare en raskere måte å få fram poenget mitt på (litt klønete kanskje...). Godt å høre at flere lever som vanlig i disse prøveperiodene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå