Gå til innhold

Jeg klarer ikke slutte å spise godteri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Problemet er at det er det eneste jeg spiser! Og det eneste jeg har spist i nesten ett år :sjenert: jeg er slank, så vekten er ikke problemet. jeg er jo så usunn som det går an. Men jeg klarer rett og slett ikke ta meg sammen og spise ordentlig sunn mat :sukk: tro meg, jeg prøver! Men ender alltid opp med å kjøpe godteri, og spiser heller det enn mat. Merkelig nok har jeg mye energi og holder ut lange dager med høyt tempo.

Forslag til hvordan jeg skal gå frem? Viljestyrken er tydeligvis ikke tilstede :(

Anonym poster: 7a12b4c0e262e2c3a1f49577d7b71203

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk litt på blodsukkeret ditt, diabetes, mangelsykdommer, dårlig blodtrykk osv.

Anonym poster: 0f6969aaa0ca079b1e71cf4880cac537

• Liker 1
Skrevet

Tenk litt på blodsukkeret ditt, diabetes, mangelsykdommer, dårlig blodtrykk osv.

Tror ikke det hjelper så mye om en er avhengig av sukker. Det er ikke kunnskap om mat som er problemet her. De fleste vet vel hva konsekvensene kan bli, men akkurat det hjelper lite om en er avhengig. En må vel bare ta seg sammen, kraftig.

Anonym poster: a431ad9054b322d8e218127e3e852b0c

• Liker 1
Skrevet

Kjøp noe annet godt i stedet. Jeg spiste godteri nesten hver dag før og hadde alltid lyst på noe. Jeg og en venninne hadde en godteavtale om å ikke spise godteri på 100 dager, det var flere ganger jeg hade så lyst på noe godt, men da kjøpte jeg meg heller bær eller nøtter. Til slutt forsvant godtesuget også :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet konsekvensene, men det hjelper liksom ikke :sjenert: legen har målt blodsukkernivået mitt, og jeg er faretruende nær diabetes, selvom jeg er ung og slank.

• Liker 1
Skrevet

Sorry, men jeg kommer ikke til å dikkedikke deg ts, ment bare godt :)

Jeg sluttet å røyke og bite negler, begge deler etter mange års med avhengighet. Det handler bare om èn ting, og det er å bestemme seg for å gjøre endringer. Det er sant det som ab over meg sier at det handler ikke om å tenke om sykdommer og diabetes som jeg først tenkte, enten innser du at du er nødt til å gjøre en endring og mener det du sier, ved å utføre det, eller så gjør du det ikke.

Du klarer ikke å slutte å spise godteri og endre livsstilen din fordi du ikke er motivert, du vil rett og slett ikke. Fikk motivasjonen, finn lysten, finn viljen til å endre deg.

:klem:

• Liker 3
Skrevet

Planlegg maten og dra på butikken en gang i uken.

Anonym poster: 6c12fe1882042232e8bf81f05e022c94

Skrevet

Har hørt at krom skal ta noe av søtsuget. Har ikke prøvd det selv, men vil gjerne vite det om det funker - er vel mer eller mindre sukkeravhengig selv... :sjenert:

Anonym poster: c986607081d57fc15b6cdebdee84e368

Skrevet

AB fra innlegg #8 her. Jeg var i en periode flink til å spise sunt fett til måltidene (avokado, en neve ubehandlede nøtter, makrell osv) og merket at det hjalp veldig på søtsuget, du kan jo forsøke det?

Anonym poster: c986607081d57fc15b6cdebdee84e368

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg vil tørre å påstå at TS har en spiseforstyrrelse og bør oppsøke en lege som tar henne på alvor. En spiseforstyrrelse er å ha et usunt forhold til mat og oppfatningen av hva/hvor ofte/hvor store eller små mengder man skal spise, og derfor vil jeg påstå at TS har en spiseforstyrrelse både på bakgrunn av hva hun spiser og at hun ikke klarer å slutte selv om hun ønsker.

Helse kan faktisk være en enorm motivasjon for mange. De fleste som får hjerteinfarkt endrer livsstilen sin fordi de fikk en forsmak på døden. De ønsker å leve et sunt, friskt liv hvor de kan ta vare på sine nærmeste og bli gamle med dem. Det samme skjer med røykerelaterte kreftpasienter som overlever, folk som får diabetes type 2 osv osv. Vi ønsker å overleve, men vi trenger som regel et heftig spark i ræva før vi kommer i gang.

Hvis jeg var deg TS hadde jeg faktisk begynt å se et par dokumentarer om sukker. Les noen lettfattelige artikler. Les noen skrekkhistorier. Sukker er faktisk utrolig farlig for deg, og diabetes er ingenting man skal ta lett på, heller ikke mangelsykdommer, hjerteproblemer osv. Og så kontakter du legen og forteller at du faktisk trenger hjelp med å klare å spise normal kost igjen.

• Liker 3
Skrevet

Selv om vekten din er ok så sier det seg jo selv at det ikke er sunt å stort sett bare spise snop, dog er det noen som deg og dere bør definitivt begynne å hente energien deres fra sunne matvaner i stedet.

Skrevet

Jeg kan ikke komme med så veldig mange tips, men hadde utrolig mye søtsug før, så jeg kjøpte krom-tabeletter på en helsekostbutikk, og de hjalp meg! Jeg var så og si avhengi av cola, men etter bare den andre dagen hadde jeg ikke lyst på det en gang. Så du burde prøve det :) Tror ikke det kostet så veldig mye, husker ikke helt.

Skrevet

Bare se for deg at du bokstavlig talt råtner opp innvendig:p

Neida, men prøv å Sett deg et mål som gjør at du må kutte sukker helt eller delvis. Er ikke målet viktikg nok for deg vil du aldri klare å gjennomføre det.

Skrevet

Du må ville det selv. Kanskje du ikke kommer til det stedet før du blir syk?

Skrevet

Veldig mye mas på at godteri er usunt. Det er vel ingen som tror det er sunt?

Konkrete grep for å kutte ned på godteri:

IKKE kjøp det.

Kast alt du har i huset. ALT.

Ja, også stashet du har spart til jul.

Gå i butikken når du er mett. Ikke rett etter jobb/skole når du er skrubbsulten.

Bryt mønsteret: Få deg en hobby. Mange spiser fordi de kjeder seg.

Ikke gjør det til en vane å spise noe snacks når du ser TV. Dersom du får lyst på snacks kan du lage seg noe sunn snacks som du spiser på kjøkkenet uten TV, mobil eller internett.

Forsøk å legge om til et kosthold som reduserer mengden raffinerte produkter du spiser. Mange får redusert søtsug av lavkarbodietter. De er ikke bare for folk som ønsker å gå ned i vekt.

• Liker 6
Skrevet

I dag har jeg vært flink! Har ikke spist noe godteri. Måtte holde meg unna butikken, og spiste da noen pølser jeg hadde i fryseren. Har ingen matlyst, ikke noe som frister (bortsett fra godteri da).

Nå er det virkelig skjerpings! Men vanskelig er det :sjenert:

• Liker 2
Skrevet

Jepp, det er vanskelig. Synd, men sant. Supras liste er super.

Men husk å telle seire! Ikke fokuser på at det var vanskelig, fokuser på at du har klart det. Hver dag en liten suksess. Hver tur i butikken en liten seier. Tenk på at du er vellykket som gjør noe med problemet. Ikke mislykket fordi du hadde det. Mange klarer ikke ta tak i seg selv. Du gjør det!

Går du på en smell, ikke heng ved det for lenge. Se fremover, bli flinkere neste gang og unngå neste smell.

Etter en stund er det en vane.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei,

slutte med godteri sammen? mitt eneste problem er at jeg trenger sjokolade, og litt mørk sjokolade er vell ikke så ille..?

Gjest made4u
Skrevet

Veldig mye mas på at godteri er usunt. Det er vel ingen som tror det er sunt?

Konkrete grep for å kutte ned på godteri:

IKKE kjøp det.

Kast alt du har i huset. ALT.

Ja, også stashet du har spart til jul.

Gå i butikken når du er mett. Ikke rett etter jobb/skole når du er skrubbsulten.

Bryt mønsteret: Få deg en hobby. Mange spiser fordi de kjeder seg.

Ikke gjør det til en vane å spise noe snacks når du ser TV. Dersom du får lyst på snacks kan du lage seg noe sunn snacks som du spiser på kjøkkenet uten TV, mobil eller internett.

Forsøk å legge om til et kosthold som reduserer mengden raffinerte produkter du spiser. Mange får redusert søtsug av lavkarbodietter. De er ikke bare for folk som ønsker å gå ned i vekt.

Jeg var enig med deg helt til du kom til misjoneringen av lavkarbo. Foruten det siste der så synes jeg dette er noe av det beste du har kommet med, det skal du ha.

Når det er sagt har en kamerat av meg gjort alt annerledes, han spurte seg selv hvorfor han aldri klarte å ha snop stående og alltid spiste opp alt, mens søsteren kunne ha sjokolade fremme uten å forsyne seg. Han gjorde noe jeg mener er vanskelig, støtter derfor deg i st din metode er enklere.

Dog er det beste å endre følelsene sine og forholdet sitt til mat og spising... Å ikke handle inn, ikke ha noe stående fremme m.m. er bare en løsning frem til man har rndret følelsene sine og forholdet til det å spise i den grad at msn kan håndtrre å ha sjokolade fremme uten å spise av det. Først når man er kommet dit er man virkelig kommet langt, og der er han kommet nå. Han har alltid fristelser stående forran seg nærmest for å minne seg på egen suksess og at han ikke har samme behov mer.

• 3 år senere...
Skrevet

Teip fast munnen din :tunge1: Neida.. Jeg har akkurat det samme problemet. Så jeg måtte rett og slett google det nå.. Så kom denne tråden opp :D Men uansett... Jeg har virkelig ikke noen gode tips sånn egentlig.. Men når du er fysen på noe, (Vet det kanskje ikke hjelper) spis grønnsaker du liker, eller frukt :D 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...