AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #1 Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg har fundert litt på retningslinjene ved betalingsanmerkninger her i landet. F.eks boliglån. Har du betalingsanmerkning er det NO WAY å få boliglån. Jeg er helt med på at det er et dårlig tegn og alle automatiske systemer burde lyse rødt og gi avslag. Men hvorfor er det ingen muligheter i dette samfunnet for å se på situasjonen og kunne ta en totalvurdering og gi folk en sjanse til? Årsaken til at jeg funderer på dette er selvsagt at vi har en drøss med anmerkninger selv. Årsaken til disse er en kombinasjon av alvorlig sykdom hos min samboer, og et entrepenørfirma jeg drev i noen år som gikk til h…. Situasjonen nå er derimot at vi begge har stabile gode jobber med fastlønn. Vi har netto utbetalt ca. 800 000 kr i året. GODT over gjennomsnittet med andre ord. Likevel kan vi glemme alt som heter banker og boliglån. Pr i dag betaler vi over 40 000 kr i mnd i husleie og nedbetaling på lån/gjeld. Vi drømmer om å kunne kjøpe et hus en dag. Hadde vi fått boliglån til et hus, PLUSS til å betale ut all gjeld ville dette kommet på 20-25 000 i mnd, avhengig av rente. Når årsaken til gjelden og anmerkningene er fullstendig eliminert, hvorfor skal da dette være klin umulig? Hvorfor kan ingen bank sette seg ned og se på bakgrunnen for anmerkninger/gjeld, så på dagens situasjon, og kunne konkludere med at vi PR I DAG er meget god risiko? Jeg vil faktisk påstå vi er BEDRE risiko enn de fleste som ikke har anmerkninger. Det blir litt det samme som hvis du har opplevd en boligbrann, da er du gjerne litt mer nazi på stearinlysene enn folk flest. En annen ting er at det finnes ikke ett eneste kredittkortselskap eller bank vi ikke er svartelistet hos for all fremtid. Så vi ville ikke fått til om vi prøvde engang. Det føles veldig tungt og bittert at man skal straffes så hardt i så mange år for at man var villig til å ta en sjanse en gang i tida. Vi er nå låst i en økonomisk boble som totalt sett vil koste oss millioner av kroner. Høy rente på gjeld, økende boligpriser som vil koste oss masse ekstra den dagen vi skal kjøpe, husleie som er penger rett ut av vinduet. Jeg drømmer om en bank som har baller til å tenke litt og ikke slå opp i «boka» med hva man skal gjøre. Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #2 Del Skrevet 27. februar 2013 Hei Har vert igjennom GANSKE mye selv, men det er en løsning på det, Etter den nye loven som kom i 2009 skal annmerkningen slettes så snart kravet er fult utbetalt. Det er det eneste du kan gjøre for å komme deg ut av situasjonen. MEN banken har logg så dersom du har hatt bet anmerninger i den banken du søker om lån i får du det ikke pga din dårlige historikk - men det er nokk av banker i landet så det er bare å velge og vrake.. Anonym poster: 080f8670c5477a5d228c96017ab3d3b6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #3 Del Skrevet 27. februar 2013 Hvis du sitter med så mye gjeld som det virker som, så tok du ikke sjangse, men dreit deg ut. En bank vil ikke gi lån til en som ikke vet når han skal gi seg. Men jeg er helt enig i at de er veldig firkanta, men samtidig så må du jo tenke på hvor mange det er som har "gode grunner" til at de bør få lån. Hvis dere tjener så mye, så bør dere kunne betale mye mer ned på lånene. Om dere betaler masse i husleie, så får dere flytte til en mindre bolig. Du har satt deg i uføre selv, så du får faktisk ordne opp også. Btw, 800 000 for to personer er ikke langt over gjennomsnittet. Anonym poster: 2a1e73cd9568b58a1f41df817c0a4e02 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #4 Del Skrevet 27. februar 2013 Hei Har vert igjennom GANSKE mye selv, men det er en løsning på det, Etter den nye loven som kom i 2009 skal annmerkningen slettes så snart kravet er fult utbetalt. Det er det eneste du kan gjøre for å komme deg ut av situasjonen. MEN banken har logg så dersom du har hatt bet anmerninger i den banken du søker om lån i får du det ikke pga din dårlige historikk - men det er nokk av banker i landet så det er bare å velge og vrake.. Anonym poster: 080f8670c5477a5d228c96017ab3d3b6 Joda, men når kravene ikke er fullt betalt så hjelper ikke det før absolutt ALT er nedbetalt, da. Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #5 Del Skrevet 27. februar 2013 Hvis du sitter med så mye gjeld som det virker som, så tok du ikke sjangse, men dreit deg ut. En bank vil ikke gi lån til en som ikke vet når han skal gi seg. Men jeg er helt enig i at de er veldig firkanta, men samtidig så må du jo tenke på hvor mange det er som har "gode grunner" til at de bør få lån. Hvis dere tjener så mye, så bør dere kunne betale mye mer ned på lånene. Om dere betaler masse i husleie, så får dere flytte til en mindre bolig. Du har satt deg i uføre selv, så du får faktisk ordne opp også. Btw, 800 000 for to personer er ikke langt over gjennomsnittet. Anonym poster: 2a1e73cd9568b58a1f41df817c0a4e02 Ca. 60-70% av gjelden er renter/salær/omkostninger. Renters renter er virkelig ikke en myte. Ang. å vite når man bør gi seg. Når det først går til helvete går det til helvete ganske fort og hardt. Dessuten har det nada å si nå som jeg er i fast jobb i et stort stabilt firma og er totalt ferdig med alt av risikoprosjekter. Vil påstå 800 000 NETTO er godt over gjennomsnittet. Vi har 10 000 å leve for i mnd når alle faste utgifter/regninger er betalt. Det er så lavt vi greier å gå med en familie på 4. Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #6 Del Skrevet 27. februar 2013 ja beklager men det er nok bare sånn det er... Jeg hadde nesten samme problemet, men det kommer jo litt ann på hvor mye du har i gjeld. Her kan du selvsagt være kreativ. Jeg trengte å få betalt ned 360 000 for å komme meg ut av betalnigsannmerkningen. - Lånte av jobben, og en kompis - betalte alt -Sjekket at jeg var fri for betalingsannmerkninger -Byttet bank - Lånte 300 000 i GE moneybank betalte tilbake dem jeg lånte av. - Søkte om boliglå, fikk tilslag - Kjøpte bolig - Gikk igjennom boligen skikkelig, malte alle vegger hvite osv,, fikste små ting og fikk inn ny megler med takst på 200 000 over det jeg kjøpte for. - Søkte om lån til å bygge på kjøkken etter 6 måneder - Betalte tilbake GE Livet på track igjenn... MEN noe av cluet er å være systematisk, og særdelses nøye med at du betaler ALLE rekninger, og IKKe kjøper noe som ikke er høyst nødvendig før etter du er back on Track Anonym poster: 080f8670c5477a5d228c96017ab3d3b6 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #7 Del Skrevet 27. februar 2013 ja beklager men det er nok bare sånn det er... Jeg hadde nesten samme problemet, men det kommer jo litt ann på hvor mye du har i gjeld. Her kan du selvsagt være kreativ. Jeg trengte å få betalt ned 360 000 for å komme meg ut av betalnigsannmerkningen. - Lånte av jobben, og en kompis - betalte alt -Sjekket at jeg var fri for betalingsannmerkninger -Byttet bank - Lånte 300 000 i GE moneybank betalte tilbake dem jeg lånte av. - Søkte om boliglå, fikk tilslag - Kjøpte bolig - Gikk igjennom boligen skikkelig, malte alle vegger hvite osv,, fikste små ting og fikk inn ny megler med takst på 200 000 over det jeg kjøpte for. - Søkte om lån til å bygge på kjøkken etter 6 måneder - Betalte tilbake GE Livet på track igjenn... MEN noe av cluet er å være systematisk, og særdelses nøye med at du betaler ALLE rekninger, og IKKe kjøper noe som ikke er høyst nødvendig før etter du er back on Track Anonym poster: 080f8670c5477a5d228c96017ab3d3b6 Jeg hadde en tilsvarende plan. Beløpet er rett og slett for høyt. Ga et tilbud til samtlige kreditorer med det vi hadde sjans å låne osv.. men vi tjente for mye til at noen var villig til å akseptere Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 27. februar 2013 #8 Del Skrevet 27. februar 2013 når man betaler ned anmerkninger, som feks til inkassobyråer, så er det fullt mulig å forhandle seg frem til en enklere håndterbar sum - om det er snakk om store beløp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #9 Del Skrevet 27. februar 2013 MEN ! Glemet det viktigste Det er viktig å skjønne rissikoen av å låne av feks GE, det er ett dyrt lån osv ,., Å for å få til dette må du være 100% ærlig med alle rundt deg, sette ned alle tall på ett ark osv. Det er ingen probelm å forhandle med banker osv når du ikke har bet annmerkninger men da MÅ du finne frem selgeren i deg og si alt som det er ikke legge skul på noe - ydmykhet og ærlighet er en stor del av det å lykkes. Når du har fått til dette, bør du leve så moderat som du gjør nå i minimum 1 år. Første 3 årene er det lurt å betale kun renter MEN dersom du betaler si 10 000 i renter pr måned og etter rentefri periode skal du betale 15 000, så sparer du 5 000(+ 4% pga mulig rente økning) pr måned på en sperret konto feks 6 000,- Når du har rundet 100 000 på konto kan du begynne å leve som normalt i gjenn, med penger på konto. Da viser du og banken at du kan spare og dersom du havner ut i noe igjenn har du hvertfal en buffer på 100 000,- viktigste er viss du får problemer - ring de som du skylder penger så skal det svært mye til å få betalings annmerkninger dersom du tar kontakt med en gang. Lykke til Anonym poster: 080f8670c5477a5d228c96017ab3d3b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vinterspeil Skrevet 27. februar 2013 #10 Del Skrevet 27. februar 2013 Dette får meg til å tenke på ei av jentene i "Unge mødre" som sa: "Jeg skulle ønske det var litt lettere å få tak i penger her i Norge!" 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #11 Del Skrevet 27. februar 2013 MEN ! Glemet det viktigste Det er viktig å skjønne rissikoen av å låne av feks GE, det er ett dyrt lån osv ,., Å for å få til dette må du være 100% ærlig med alle rundt deg, sette ned alle tall på ett ark osv. Det er ingen probelm å forhandle med banker osv når du ikke har bet annmerkninger men da MÅ du finne frem selgeren i deg og si alt som det er ikke legge skul på noe - ydmykhet og ærlighet er en stor del av det å lykkes. Når du har fått til dette, bør du leve så moderat som du gjør nå i minimum 1 år. Første 3 årene er det lurt å betale kun renter MEN dersom du betaler si 10 000 i renter pr måned og etter rentefri periode skal du betale 15 000, så sparer du 5 000(+ 4% pga mulig rente økning) pr måned på en sperret konto feks 6 000,- Når du har rundet 100 000 på konto kan du begynne å leve som normalt i gjenn, med penger på konto. Da viser du og banken at du kan spare og dersom du havner ut i noe igjenn har du hvertfal en buffer på 100 000,- viktigste er viss du får problemer - ring de som du skylder penger så skal det svært mye til å få betalings annmerkninger dersom du tar kontakt med en gang. Lykke til Anonym poster: 080f8670c5477a5d228c96017ab3d3b6 Optimalt sett hadde vi kjøpt et gunstig oppussingsobjekt. Lånt til både gjeld og hus, så kjørt fastrente 10 år, avdragsfritt i 3-5. Brukt de 3-5 på å pusse opp etterhvert som vi fikk overskudd, samt opparbeide en buffer på 100-200 000. Vi skal aldri kjøpe noe med lånte penger igjen med unntak av bolig. Ikke engang bil, med mindre vi får det bakt inn i boliglånet. Bare kjedelig dette er minst 5-6 år frem i tid. Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #12 Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg har fundert litt på retningslinjene ved betalingsanmerkninger her i landet. F.eks boliglån. Har du betalingsanmerkning er det NO WAY å få boliglån. Jeg er helt med på at det er et dårlig tegn og alle automatiske systemer burde lyse rødt og gi avslag. Men hvorfor er det ingen muligheter i dette samfunnet for å se på situasjonen og kunne ta en totalvurdering og gi folk en sjanse til? Årsaken til at jeg funderer på dette er selvsagt at vi har en drøss med anmerkninger selv. Årsaken til disse er en kombinasjon av alvorlig sykdom hos min samboer, og et entrepenørfirma jeg drev i noen år som gikk til h…. Situasjonen nå er derimot at vi begge har stabile gode jobber med fastlønn. Vi har netto utbetalt ca. 800 000 kr i året. GODT over gjennomsnittet med andre ord. Likevel kan vi glemme alt som heter banker og boliglån. Pr i dag betaler vi over 40 000 kr i mnd i husleie og nedbetaling på lån/gjeld. Vi drømmer om å kunne kjøpe et hus en dag. Hadde vi fått boliglån til et hus, PLUSS til å betale ut all gjeld ville dette kommet på 20-25 000 i mnd, avhengig av rente. Når årsaken til gjelden og anmerkningene er fullstendig eliminert, hvorfor skal da dette være klin umulig? Hvorfor kan ingen bank sette seg ned og se på bakgrunnen for anmerkninger/gjeld, så på dagens situasjon, og kunne konkludere med at vi PR I DAG er meget god risiko? Jeg vil faktisk påstå vi er BEDRE risiko enn de fleste som ikke har anmerkninger. Det blir litt det samme som hvis du har opplevd en boligbrann, da er du gjerne litt mer nazi på stearinlysene enn folk flest. En annen ting er at det finnes ikke ett eneste kredittkortselskap eller bank vi ikke er svartelistet hos for all fremtid. Så vi ville ikke fått til om vi prøvde engang. Det føles veldig tungt og bittert at man skal straffes så hardt i så mange år for at man var villig til å ta en sjanse en gang i tida. Vi er nå låst i en økonomisk boble som totalt sett vil koste oss millioner av kroner. Høy rente på gjeld, økende boligpriser som vil koste oss masse ekstra den dagen vi skal kjøpe, husleie som er penger rett ut av vinduet. Jeg drømmer om en bank som har baller til å tenke litt og ikke slå opp i «boka» med hva man skal gjøre. Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Er helt enig med deg når det gjelder å ta hensyn til enkeltsaker. At de kan gå litt dypere for å hjelpe. Gjelder ikke bare betalingsanmerkninger men generelt lån også. Søker man lån tar banken utgangspunkt i et standardbudsjett uten at familien som søker lån nødvendigvis bruker 5000 kr i mnd på bensin (f.eks). Anonym poster: 474b1c7a4fe05fdb86e0938d99dc9aa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #13 Del Skrevet 27. februar 2013 Dette får meg til å tenke på ei av jentene i "Unge mødre" som sa: "Jeg skulle ønske det var litt lettere å få tak i penger her i Norge!" Stakkars jente, hun kan jo ikke ha vist hva hun snakket om. Syns det er skummelt lett å få lån. Da vi fikk huslån tok det riktig nok nesten en uke før vi fikk svar. Da var jeg i ulønnet permisjon med barnet vårt, og hadde ikke noen jobb å gå til når pappaen ca 4 mnd senere skulle ta ut sin foreldrepermisjon. Og ikke tjener han noe over gjennomsnittet. Riktignok var jeg nyutdannet innenfor et yrke det er lett å få jobb. Da vi senere skulle ha lån til campingvogn tok det en dag. Og vi måtte innom banken. Etter dette har vi i tillegg fått billån - søkte på nett, fikk tilslag under en time senere. DA følte jeg vi fikk slengt pengene etter oss. Skjønner godt det er mange som havner i uføret, forbrukslån (her under også billån) har jeg et inntrykk av at det er alt får lett å få. Samt kredittkort som plutselig kan dukke opp i posten. Skumle greier! Anonym poster: ff3a0e2f18ef25dabd63d893e8e0817f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #14 Del Skrevet 27. februar 2013 Er helt enig med deg når det gjelder å ta hensyn til enkeltsaker. At de kan gå litt dypere for å hjelpe. Gjelder ikke bare betalingsanmerkninger men generelt lån også. Søker man lån tar banken utgangspunkt i et standardbudsjett uten at familien som søker lån nødvendigvis bruker 5000 kr i mnd på bensin (f.eks). Anonym poster: 474b1c7a4fe05fdb86e0938d99dc9aa4 Dette irriterte også meg tidligere (før alt dette rotet). La oss si en familie tjener tilsammen 1 mill i året. De lever fint og eier et rekkehus. Hvis de da øker sin inntekt med 300 000, hvorfor skal noen sitte å bestemme at de ikke kan legge dette i sin helhet i å kjøpe større bolig? Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 27. februar 2013 #15 Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg ville ikke lånt penger til en person som har dårlig betalingshistorikk, som ikke betaler tilbake lån i tide. Det vil ikke banken heller. Det er jo helt naturlig at man ikke låner bort penger til folk som ikke betaler tilbake i tide. Å betale for sent gjør at utlåner sitter igjen med økonomisk tap. Selv har jeg hatt en del purringer, men aldri en inkasso, så det er kanskje lett for meg å sitte på min høye hest og si at du burde tenkt på dette før. Men jeg mener faktisk at det ikke er så vanskelig å betale regninger som folk skal ha det til. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #16 Del Skrevet 27. februar 2013 Man får da hundre sjanser her til lands. Når fordringene er nedbetalte, så blir anmerkningene slettet, og man kan umiddelbart ta opp mer lån. I mange andre land har man anmerkningene hengende på seg lenge etter at fordringene er betalt. For øvrig skal det gå langt før en fordring gir betalingsanmerkning, og når det har gått så langt har man vist at man ikke er villig til å gjøre opp for seg. Har man en god dialog med kreditor og hele tiden betaler minimumsbeløpet, får man ingen anmerkninger. At ingen ønsker å gi mer kreditt/annet lån til noen som har vist så dårlig økonomisk innsikt som dere har, TS, er ikke det minste rart, samme hva forhistorien deres er. Betal tilbake gamel synder, så kan dere få den nye sjansen du maser om. Anonym poster: 542bf57abecb4208879972eef2804588 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #17 Del Skrevet 27. februar 2013 Ojda.. Skulle tro de siste 2 svarene her jobber i bank. Og ja, det er lett å sitte på sin høye hest der alt flyter og tenke at dette er man skyld i selv og det er kjempelett å unngå betalingsanmerkning hvis man bare gjør slik og slik. På slutten brukte jeg nesten mer tid på å snakke med kreditorer enn jeg gjorde på å få jobbet. Smellen kom når min oppdragsgiver gikk dunken. Når lovnader jeg hadde fått om utbetalinger til MEG ble brutt ble også mine lovnader om innbetaling til kreditorer brutt. Da går mølla plutselig veldig fort. Da min samboer i tillegg gikk ned til 66% lønn var smellen fullkommen. Kevlarsjäl viser også en trangsynhet som er på linje med bankene. La meg stille deg et spørsmål. Ei venninne av deg har tidligere vært dårlig til å betale tilbake. Du visste at hun i denne perioden var uten jobb, og at det stod på evnen og ikke viljen. Hun får så fast jobb og tjener 1 mill i året. Ville du brukt historikken mot henne og nektet å låne henne penger hvis hun spurte? Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #18 Del Skrevet 27. februar 2013 La meg stille deg et spørsmål. Ei venninne av deg har tidligere vært dårlig til å betale tilbake. Du visste at hun i denne perioden var uten jobb, og at det stod på evnen og ikke viljen. Hun får så fast jobb og tjener 1 mill i året. Ville du brukt historikken mot henne og nektet å låne henne penger hvis hun spurte? Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Ja. Man forventer en viss dialog og forsøk på å finne en løsning hvis man ikke har midler til å betale tilbake etter avtalt plan. Derfor låner man ikke penger til venner. Anonym poster: 97a7eb0dab973ce6945b7b9e1bd8121b 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #19 Del Skrevet 27. februar 2013 Ja. Man forventer en viss dialog og forsøk på å finne en løsning hvis man ikke har midler til å betale tilbake etter avtalt plan. Derfor låner man ikke penger til venner. Anonym poster: 97a7eb0dab973ce6945b7b9e1bd8121b Er enig i dette. Og er smått stolt av at vi ikke har ETT eneste privatlån fra venner/familie. Med fasit i hånd også SJELEGLAD for det. Brukte bare venninne som eksempel da jeg ikke anser det som realistisk at Kevlarsjäl åpner en låneinstutisjon Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #20 Del Skrevet 27. februar 2013 Anmerkningen skal jo fjernes når du betaler, så er jo bare å betale det du skal betale Anonym poster: 26677a4eee9ffafba526b78fc85aa228 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå