Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er poenget med G på slutten, man uttaler jo ikke den?

Anonym poster: c54dc85b701efd21fc46d72c04cc52cb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Derfor:

Forklaring: Jentenavnet består av navnedelene sol og veig, hvor sol er utledet av det norrøne ordet "salr" som betyr "hus", mens veig er et norrønt ord som trolig betyr "styrke" eller "stridende".

Hentet fra norskenavn.no

Anonym poster: 05a745ff365169cc8a16210aa4a1dbad

Skrevet

Derfor:

Forklaring: Jentenavnet består av navnedelene sol og veig, hvor sol er utledet av det norrøne ordet "salr" som betyr "hus", mens veig er et norrønt ord som trolig betyr "styrke" eller "stridende".

Hentet fra norskenavn.no

Anonym poster: 05a745ff365169cc8a16210aa4a1dbad

Åhh... trodde det betydde vei til solen.. mye finere betydning det.

Anonym poster: c54dc85b701efd21fc46d72c04cc52cb

• Liker 1
Skrevet

Også ser det jo bedre ut med en G på slutten, synes nå jeg! Solveig / Solvei..

• Liker 2
Skrevet

Er samme med andre navn på -veig, Rannveig, Oddveig etc.

Anonym poster: 1684c3637c306e2cb8750d5b2957ffc2

Skrevet

Jeg lurer mer på hvorfor det skal uttales "Sollvæi" og ikke "Solvæi" (som jeg sier). Har ikke tall på hvor mange ganger folk har kommentert at jeg uttaler det helt feil.

Skrevet

Jeg lurer mer på hvorfor det skal uttales "Sollvæi" og ikke "Solvæi" (som jeg sier). Har ikke tall på hvor mange ganger folk har kommentert at jeg uttaler det helt feil.

Heter det egentlig sollvæi? Jeg sier samme som deg.

Skrevet

Heter det egentlig sollvæi? Jeg sier samme som deg.

Jeg vet ikke. Slik jeg leser navnet finner jeg ingen indikasjoner på at det egentlig skal uttales "soll", men har fått høre mange ganger at første delen absolutt ikke skal uttales som "sol" både i hjemkommunen min og 60 mil unna :P

Skrevet

Min mamma heter Solveig og aldri har jeg hørt noen uttale det "Sollvæi" med trykk på L. Det høres jo sååå rart ut!

Anonym poster: bc8d21fba53c856ab2b032d234c7edbe

• Liker 3
Gjest Clafoutis
Skrevet

Farmoren min het Solveig, og hun uttalte det sol, altså med lang o. Andre jeg vet om som heter det, uttaler det også sånn. Så det med kort o, altså soll, må være dialekt?!?

• Liker 1
Skrevet

Veldig inkonsekvent dialekt i så fall, for Solrun uttales "Solrunn" med største selvfølgelighet :fnise:

Godt å høre at jeg ikke er alene om den lange o-en i Solveig, i alle fall :)

Skrevet

Jeg er døpt Solvei uten g.

Før da jeg var yngre så ble det som regel litt oppstandelse rundt det, men nå virker det som det er mer "akseptert". Er flere som heter Solvei uten g enn man tror faktisk.

Bestemor heter Solveig, men jeg syns nesten det ser best ut med bare Solvei.

Det som er morsomt er at jeg ser nærmeste omgangskretsen og kollegaer ofte skriver navnet til andre Solveiger feil, altså uten g.

Er vant med å presisere at jeg heter Solvei uten g overalt hvor man er kunde etc, men navnet blir stadig vekk skrevet feil også av folk som har kjent meg hele livet.

Anonym poster: 4874a684207743c8862be5e309b4dbcb

Skrevet

Jeg heter forresten Solvei med lang o, og har aldri opplevd at noen har kalt meg Sollvei.

Anonym poster: 4874a684207743c8862be5e309b4dbcb

Skrevet

Jeg heter Ingrid og uttaler selvsagt ikke d'en, men syns at det ikke er pent å skrive Ingri, hehe, det ser jo amputert ut, noe som mangler. Noen uttaler jo d'en, og det er heller ikke fint syns jeg. Er vel en vanesak.

Er vant med at folk sier Solvei ja, Ikke Sollvæi eller Solveig. Dvs både en l og e, ikke æ, og ikke g. Det har sikkert med dialekt å gjøre at folk sier forskjellig. Noen sørpå sier jo Anners til menn som heter Anders.

Anonym poster: 4441bb38da5f73d4fe01b48fa31769b3

• Liker 1
Skrevet

Jeg heter Ingrid og uttaler selvsagt ikke d'en, men syns at det ikke er pent å skrive Ingri, hehe, det ser jo amputert ut, noe som mangler. Noen uttaler jo d'en, og det er heller ikke fint syns jeg. Er vel en vanesak.

Er vant med at folk sier Solvei ja, Ikke Sollvæi eller Solveig. Dvs både en l og e, ikke æ, og ikke g. Det har sikkert med dialekt å gjøre at folk sier forskjellig. Noen sørpå sier jo Anners til menn som heter Anders.

Jeg sier Anners :fnise: Når du påpekte det nå så syns jeg det høres rart ut

Skrevet

Uten æ? Oi, den var ny! :O Uttaler du det Solvei med samme ve-lyd som i starten på veldedighet? Hvor i landet er du fra? Eller mener du at du uttaler "vei" som "jeg" (for der blir det jo automatisk æ-lyd)?

Jeg sier også "Anners".

(Og sånn helt offtopic: Ingrid er et av de vakreste navnene jeg vet om :) )

Skrevet

Uten æ? Oi, den var ny! :O Uttaler du det Solvei med samme ve-lyd som i starten på veldedighet? Hvor i landet er du fra? Eller mener du at du uttaler "vei" som "jeg" (for der blir det jo automatisk æ-lyd)?

Jeg sier også "Anners".

(Og sånn helt offtopic: Ingrid er et av de vakreste navnene jeg vet om :) )

Nordlendinger og trøndere sier "Solvei" med e ;)

• Liker 3
Skrevet

Sier Solveig med e og uten g. Og trykket på o. Sier forøvrig Anners også da.

Skrevet

Eller hva med Ingerid? Det ser jo sært ut.. :P Jeg heter også Ingrid, men har aldri opplevd at folk har skrevet det feil. Eller sagt det annerledes enn jeg sier selv.

Jeg sier Soolvei, har aldri hørt noen si Sollvei.

Hva med Synnøve? Jeg har alltid lagt trykk på ø, men en dag traff jeg ei som kaller seg Synnøve med trykk på nn. Synnnøve.

Anonym poster: f9a5e695f23be33e8e580b1a71bc5b15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...