Gå til innhold

Hvordan slanke pus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har funnet ut at pus trenger å bli litt slankere, siden han er kastrert og ligge å daffer nesten hele dagen, så vi har det sånn at sambo gir katten litt mat (ca halv skål) før han drar på jobb, og når jeg drar i halv-12 tiden gir jeg han litt til.. men de siste dagene har han stått å snurra på den tomme matskåla, lurer på om han er sulten (katten majuer(/sier ikke fra) aldri nesten).. Han får vel fremdeles mer mat enn han skal ha, men siden tenkte å kutte matinntaket gradvis. Når han først får mat nå (3-4 ganger om dagen) spiser han opp alt med en gang!

Katten er omplasert, og der han bodde før kunne han gå i dagesvis ute, fikk mat av naboer mens eieren var på vift. Så lurer litt på om han spiser alt med en gang for han er redd for at maten skal bli borte.

Uansett, vennen min trenger å bli litt slankere, men jeg kjenner at jeg får et svakt punkt i hjerte mitt når han snurrer på matskåla si og leter etter mat.

Hvor mye burde jeg gi en kastrer hannkatt?

Dette föret han får har smaksgaranti, kan det tenkes at han bare liker det veldig godt, og vil ha mer av den grunn?

Anonym poster: fcd92beec855658953ddbba0f56a92a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feit pus er et kjent problem, huff...

Har du forsøkt med lettfôr/slankefôr? Dette selges hos veterinær og i dyrebutikk. På pakningen står det oppgitt anbefalt daglig mengde som katten skal spise. Du får med målebeger der du kjøper kattefôret.

Min katt får mat i små porsjoner flere ganger om dagen. Da kan han spise ofte, men han kan ikke spise så mye om gangen. Ellers lider ikke katten noe nød om den har tom matskål noen timer, men det er ikke noe hyggelig å se at den leter etter mat og tigger.

Det aller beste er å ta pus med til veterinær. Da kan du få individuell veiledning. Det er ikke så lett å vite hva som passer den enkelte katt, og det finnes flere typer fôr for vektnedgang.

Ellers vil han kanskje også gå ned i vekt nå som våren nærmer seg og aktivitetsnivået øker?

Skrevet

Royal Canin har et eget for som er til kastrerte katter og det har lavt energiinnhold!

Lykke til!

Skrevet

Jeg tror det fra Royal Canin er bra. Hills har også flere typer, både for katter som skal slankes eller for å forebygge overvekt.

Det finnes også andre typer som ikke direkte er lett/slankefôr, men som likevel har redusert kalorimengde. Det kan være fôr som er spesielt beregnet på eldre eller kastrerte katter.

• Liker 1
Skrevet

Han får Royal Canin 37 nå (for kastrerte katter), har vært inne på tanken til å gi han et för han ikke liker så godt, for da vil han kanskje spise mindre også..

Blir nok å ta rådet ditt Perelandra, lar vertrinær veilede oss.. Takk :lillesky:

Anonym poster: fcd92beec855658953ddbba0f56a92a2

Skrevet

La vetrinæren finne hvor mye han skal ned i uka.Samt øk mengden med lek. Lykke til

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han skal slankes bør han gå på slankefôr (ikke det samme som light-fôr), dette selges så vidt jeg vet kun hos veterinærer da det er viktig å følge med på at slankingen foregår i riktig tempo (det er viktig at det ikke går hverken for fort eller alt for sakte). (Light-fôr er laget for dyr som har en tendens til å legge på seg, men som har oppnådd ideal vekt). Slankefôrene er laget for at de skal kunne få i seg mindre fett og kalorier, samtidig som de får i seg næringstoffene som de trenger, de forskjellige produsentene har også forskjellige oppskrifter som skal hindre sultfølelse (feks ekstra mengder med fiber osv).

Anonym poster: 3cf945ae1ca22f315d5d4c46209e418a

Gjest Kimkat
Skrevet

Smaksgaranti har ingenting med hva fôret smaker å gjøre. Det betyr bare at om dyret ikke vil ha det, så kan du levere sekken tilbake hvis den er 80% full eller mere, og få pengene igjen :) Royal Canin er et godt merke, men som flere har nevnt her burde du i ditt tilfelle ikke bruke vanlig kastrat-fôr eller light-fôr, da begge deler er designet for at katten ikke skal gå opp i vekt. Det du trenger er et slankefôr, og det får du kun hos dyrlegen. Royal Canins Satiety er veldig effektivt, så det ville jeg gått for om jeg var deg. Når pus etterhvert oppnår en idealvekt ville jeg byttet over til Royal Canins Obesity, som er designet for dyr som har gått ned i vekt og som skal bli der :) Vær veldig konsekvent med ikke å gi andre godbiter mens pus er på slankekur. Vet ikke om din pus går ute eller om den bare er inne, men utepuser er spesielt vanskelige å kontrollere, da de kan finne andre ting å spise i noens garasje, eller som de fanger selv. Har du innekatt er det vledig viktig at den aktiviseres. Akkurat som oss, vil katter lett legge på seg om de lever et slaraffenliv :) Sarter du pus på et slankefôr er det også viktig med jevnlig vektkontroll. Skaff deg en liten notisbok og vei pus en gang i uka. Gå også til jevnlig kontoll hos dyrlegen din. Lykke til!

Skrevet

Jeg kjøpte en food maze til min overvektige frøken :) Lot hun hele tiden ha tilgang til mat, men hun måtte jobbe for hver bit. Resultatet er at hun spiste mye mindre, og kun spiste da hun var sulten.

http://www.google.no/search?um=1&hl=no&q=cat+food+maze&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.43148975,d.bGE&biw=1366&bih=671&wrapid=tlif136224958076411&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=b0cyUeytMeON4ATnmYDIBw

Gjest Lille-pus
Skrevet

Nesten alt førefor er tilsatt appetittstimulerende duftstoffer, - dessverre !

Ett av de ganske få forene som ikke inneholder disse stoffene er faktisk Eukaneba.

Vi trenger ingen diskusjon her nå om rykter mht Eukaneba, men i dette tilfellet kan foret deres være riktig valg siden det ikke stimulerer appetitten utover kattens naturlige sultfølelse.

Spør gjerne vetrinæren, jeg har mine opplysninger fra vetrinærfaglig hold i denne saken.

Gjest Kimkat
Skrevet

Nå ble jeg nyskjerrig. Hva slags rykter er det du sikter til i forhold til Eukanuba, Lille-Pus? Og til informasjon er jeg straks ferdigutdannet dyrepleier så jeg har også utdannelse bak min anbefaling :) Hvis du setter en katt på et slankefôr så er det desto viktigere at fôret er appetittvekkende, fordi de er tilsatt mer fiber og mindre karbohydrater enn annet fôr - og dermed forsvinner en del av smaken. Det største problemet med å bruke slankefôr er nettopp det at dyrene ofte vegrer seg for å spise i det hele tatt, og eierne ender med å servere det gamle fôret igjen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...