Gå til innhold

Hvordan korrigere hesten når man tar sjenkelvikninger?

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are
Skrevet

Hei . Jeg har begynt å ri i voksen alder og synes dette er kjempeartig. Har litt "problemer" med ridelæreren min som jeg har nevnt tidligere desverre. Jeg kunne sikkert valgt en annen rideskole, men trives godt med hestene etc.

I går holdt vi på med å ta sjenkelvikninger. Fikk ganske mye pepper for at jeg ikke var bestemt nok. Altså fikk ikke helt med baken til hesten. Kan noen av dere forklare meg helt korrekt bruk av hjelperne nr man tar sjenkelvikniger fra midten av sporet og mot høyre.

Slik jeg har forstått det bruker man venstre sjenkel til å flytte hesten og høyre til å støtte opp. Høyre tøyle leder man med og hestens er litt stilt mot venstre om dere skjønner. Hva om ikke bakparten følger med? Er det da kraftigere / korrigering med venstre sjenkel samt at en støtter ekstra opp med utvendige ( her høyre) hjelpere?

Kan noen forklare meg dette eventuellt legge ut en link til meg?

Med hilsen fra:

Jon Are

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Korrigering av hesten blir litt feil formulert. Korrigering av dine hjelpere er mer riktig å si :)

Om du rir opp midtlinjen og skal ta en sjenkelvikning mot høyre, så pass på at du rir med mye fremdrift fremover først. Så legger du venstre sjenkel litt bak og fører lett med høyre tøyle (kan hjelpe å løfte høyre hånd litt for å finne støtte selv - ikke før høyre hånd ut fra hesten). Tenk fremover og hold en god og støttende kontakt med venstre tøyle, så hesten ikke knekker nakken mot høyre. Du skal føre hesten til høyre ved å bruke din venstre hofte. Om du som sagt legger venstre sjenkel litt bakover, så bruker du hele benet og hofta om du er løsgjort i din egen kropp. Hesten skal flytte seg vekk fra ditt venstre ben, mens den samtidig tenker fremover.

Å fikse en sjenkelvikning på første forsøk er ikke enkelt. Det kreves trening og trening og ennå mer trening. Man skal huske på hele sin kropp uten å bli spent. Spenner man seg, så bremser man automatisk opp hesten også og mister fremdriften og da du kan se langt etter en sjenkelvikning :)

Bor du på Østlandet? Om du gjør, så sjekk ut Trollspeilet. Der kan du ta forskjellige weekendkurs og de har hester der du kan ri også. De er superflinke til å forklare deg hvordan du skal bruke din kropp. Bor du på Sørlandet, så sjekk ut Alexandra Myhren. Å ta kurs weekendkurs ol utenfor rideskolen er bare positivt.

Å ri en hest krever masse kroppskontroll og eneste veien å komme dit, er å trene og trene. Og brått faller flere og flere brikker på plass :) så stå på videre :) Synes det er bra du allerede har begynt å tenke på sideførende når du ikke har ridd så lenge :)

• Liker 1
Gjest Jon Are
Skrevet

Takk for et fint svar. Jeg bor desverre ikke på østlandet. Endelig har jeg funnet en hobby som jeg brenner for. Da må man tåle litt motgang av og til.

Med hilsen fra:

Jon Are

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Uten motganger har du ingen oppturer ;) så ja bare fortsett.

Men jeg vil fortsatt anbefale en rideleier/weekendkurs et annet sted. Alltid godt med litt input fra andre og ri andre hester enn de man til vanlig rir. En intensiv helg kan gi et realt løft :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...