Gå til innhold

Gratis programmer - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Gjest mandag
Skrevet

På jobben jobber jeg med Photoshop, Illustrator, Premiere, Flash og liknende programmer. Har sett litt rundt på nettet etter gratis alternativer som jeg kan bruke hjemme, derfor lurer jeg på hvilke erfaringer dere måtte ha med disse gratis programmene:

> GIMP - www.gimp.org

> OpenOffice - www.openoffice.org

> Serif Photoplus o.l. program - http://www.freeserifsoftware.com/products.asp

> Powerbullet - http://powerbullet.com

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OpenOffice virkar heilt fint for min del - brukte det ein del tidlegare.

Alternativ til PhotoShop: GIMP vert ofte anbefalt, men det er ein del som føretrekk Pixia - har ikkje brukt det, så det kan godt hende bruken er ein heilt annan.

Gjest mandag
Skrevet

Takk for svar. :)

Ang. OpenOffice. Kan man uproblematisk åpne og lagre MS Office filer? Er jo litt viktig det, siden det er det de fleste bruker.

Har søkt litt her inne og også sett at folk har blitt anbefalt Irfanview, men for meg så det mest ut som et bildevisningsprogram - og ikke et redigeringsprogram a la Photoshop?

Hvordan er Gimp i forhold til Photoshop?

Gjest Anonymous
Skrevet
Ang. OpenOffice. Kan man uproblematisk åpne og lagre MS Office filer? Er jo litt viktig det' date=' siden det er det de fleste bruker.[/quote']

Jeg har hatt noen småproblemer med tabeller i Word-dokumenter, men det har bare gått på formatering. Innholdet har alltid vært OK.

Eksport-funksjonen til Word-filer fungerer helt utmerket. Jeg har lagret dokumenter med innebygde objekter (f.eks. et tekstdokument med en "embedded" bit av et regneark), og det har fungert helt fint i Word etterpå.

Muligheten til å eksportere til PDF er også noe jeg benytter ofte. Da kan ALLE lese dokumentet (men ikke nødvendigvis redigere det).

Gjest Anonymous
Skrevet

Høres bra ut. Tror jeg satser på OpenOffice ja.

Har sett på Pixia nå, men synes det virket noe simpelt.. er Gimp mer avansert? Synes det likner med på Photoshop, men det virker så avansert å innstalere det? Kan noen være så snill å forklare for meg? Tusen takk. :)

Tar gjerne imot tips om videoredigeringsprogram også, om noen vet om noe som er bra. :)

Skrevet
Takk for svar. :)Har søkt litt her inne og også sett at folk har blitt anbefalt Irfanview' date=' men for meg så det mest ut som et bildevisningsprogram - og ikke et redigeringsprogram a la Photoshop?[/quote']

IrfanView er å anbefala, ja! :D

Det er ikkje eit redigeringsprogram, sjølv om du kan gjera nokre endringar med det. (Inkl. ein del photoshopfilter.)

Det er eit bildevisningsprogram - med meir. Du kan laste ned plugins til det og spela av musikk og video og... Og du kan laga eit galleri til å ha på heimesidene dine, laga skjermsparar osv.

Av og til - eller ofte - så finn du ut at det du skal gjera kan du gjera i IrfanView, og det er raskt å starta opp. Sjølv brukar eg det ofte (og eg har PhotoShop ;))

Gjest Anonymous
Skrevet

skjønner ikke hvorfor alle spør etter gratis programmer. trodde alle programmer var gratis på internett jeg :tunge1:

Skrevet
.

......Synes det likner med på Photoshop, men det virker så avansert å innstalere det? Kan noen være så snill å forklare for meg? Tusen takk. :)

Tar gjerne imot tips om videoredigeringsprogram også, om noen vet om noe som er bra. :)

Last ned, pakk ut filene (med WinZip), og innstaller dem i den rekkefølgen som angitt nedenfor.

1. ftp://ftp.arnes.si/software/gimp-win/gtk+...717-setup-1.zip

2. ftp://ftp.arnes.si/software/gimp-win/gimp...729-setup-1.zip

3.

ftp://ftp.arnes.si/software/gimp-win/gimp...5-lzw-setup.zip

Og vips, så har du The Gimp! :)

Gjest mandag
Skrevet

Takk for hjelpen. Har fått installert det nå. Men synes det virket litt tungvindt, spesielt på det å lagre bilder? Så ikke noen funksjon for det jeg (annet enn at man blir spurt om å lagre om man har gjort endringer.) Så at man kan åpne og jobbe videre med Photoshop PSD filer, men kan man lagre filer som PSD også (eller et annet format som støtter layers)?

Skrevet

Høyreklikk på bildet du arbeider med. Velg: File > Save As

Tror ikke det er mulig å lagre som PSD (tross allt et VELDIG proprietært format, såvidt jeg vet), men jeg _tror_ PNG støtter layers. Har ikke særlig greie på bildebehandling, desverre.

Gimps originalformat, xcf, støtter layers. Mulig formatet ikke kan brukes i PhotoShop

Skrevet

Det er foressten en ny utgave av Gimp på gang (2.0), og den skal se mer lik ut som photoshop. Hvor lenge der er til Windowsutgaven kommer vet jeg ikke. Gimp ble originalt utviklet for Linux. Du finner også mer info om eventuelle plugins og andre ting her www.gimp.org . Har hørt at man også kan benytte enkelte PhotoShop-plugins, men igjen, jeg er ikke sikker.

Gjest mandag
Skrevet

Postmannen: Takk skal du ha, men jeg fikk ikke til å installere den? Får et feilmeldingsvindu som heter "unable to locate dll" om at "The dynamic link library libgimp1-2-0.dll could not be found in the specified path" også en lang adresse..

Må jeg opprette noen mapper først kanskje?

Skrevet

Dette er ikke en exe-fil som du klikker på. Den skal plasseres i en viss plugin-mappe.

C:Program FilesGIMPlibgimp1.2plug-ins

Gjest mandag
Skrevet

Aha.. takk for oppklaringen, det var kjekt å vite. Så nå at jeg allerder hadde disse pluginsene, og de så ut til å fungere også. :)

Nå har jeg ikke sett så nøye etter enda, men har man muligheten til å lagre som CMYK i Gimp?

Skrevet

Nå har jeg ikke sett så nøye etter enda, men har man muligheten til å lagre som CMYK i Gimp?

Du, ærlig talt, jeg vet ikke :ler:

Skulle ikke forundre meg, siden gimp er tross allt et av de mest avanserte bildebehandlingprogrammene, som er tilgjengelig (lovlig anskaffet) for allmenheten. Du finner endel dokumentasjon både på www.gimp.org og ellers på nettet. Men.......

Gimp 2.0 ble sluppet ut i dag, serverene er overlastet, og det vil de sikkert være i flere dager/uker fremover, så det kan bli vanskelig å få tak i 2.0 med det første. :-)

Skrevet

Niks, Gimp 2.0 hart visst ikke støtte for CMYK.

Gimp-bok finner du her:

http://gug.sunsite.dk/docs/Grokking-the-GIMP-v1.0

Edit: Jeg blir litt forvirret anng. Gimp og CMYK. Noen påstår at det er støttet, og andre ikke. Så helt ærlig talt, jeg vet ikke. :roll:

Leste dette en plass

"Another important addition to version 2.0 is the ability to pick a color based on its CMYK (a color model used by printers) value via the colors dialog. Having once run 200 off-colored business cards, I know firsthand the value of CMYK use. Admittedly, the current rendition of CMYK in the GIMP is far behind that of commercial offerings, but the mere existence of CMYK in the latest version means we can look forward to improved profile selection in future versions."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...