Gå til innhold

Fikk ikke kle seg ut som det hun ville

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da det var karneval på skolen til min datter så fikk vi et brev med hjem der det stod hva som ikke var lov å kle seg ut som.

Der stod det blant annet nei til superhelter, spillfigurer, Disney-figurer, prinsesser, demoner, trollmenn og hekser og noe småtteri til. Datteren min går i 4.

Ble noe sjokkert da jeg så det. Datteren min ville faktisk egentlig være prinsesse.

Sjokket ble enda større da hun kom hjem og kunne fortelle at ingen andre enn klassen hennes hadde fått et slikt brev.

Virker nesten som dette må ha vært noe personlig for læreren. Men har skolen eller klasseforstander noe rett til dette? Jeg forstår ikke helt grunnen da dette er jo harmløse greier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke stort igjen å kle seg ut som da.

Anonym poster: 2f355faac399db8694aa5ec91d79c896

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det høres veldig rart ut om det bare er din datter`s klasse som har fått dette brevet. Jeg ville nok hørt med skolen om hva som stemmer i dette tilfellet, før jeg hadde trukket noen konkulsjoner her.

Endret av Vendelins
  • Liker 2
Skrevet

Stod det noe om hvorfor de ikke fikk lov å kle seg ut som dette? Det var jo veldig mye forskjellig.. Jeg hadde sporenstreks tatt en telefon til rektor og forlangt en forklaring.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det stod ikke noe om hvorfor. Synes dette var så rart så derfor jeg spør her. Skulle kanskje spurt læreren, men ville forsikre meg først om lærer eller skolen har noen rett til å bestemme dette.

Det stod oppfordring i brevet å kle seg ut som norske dyr da og andre ting som det, bonde, klovn og slikt.

Det jeg reagerer mest på er at dette kun var for klassen til min datter.

Skrevet

Mange barn har fattige foreldre som ikke har råd til dyre Disney-kostymer. På vår skole får barna ofte beskjed om å bruke gamle klær "fra loftet" når de skal kle seg ut. Andre ganger sier lærerne at det ikke er lov med "butikkostymer" og at man må lage kostymer selv. Jeg syns det er greit for ellers kommer det bare 5 dønn like snøhviter og 10 spidermenner. Det blir billig for foreldrene og barna kan være kreative. I fjor vant en liten gutt som hadde klippet et hull i en svart søppelpose og limt på fargerike papir-rundinger. Han var noen-stop!

Gjest utoginn
Skrevet

Hahaha, for et dustete brev, det kunne da heller ha stått hva som er lov å kle seg ut som, kanskje de skal ha tema yrker i år, kle seg ut som lærer, sivilingeniør, fredsmegler, vaskepersonale eller hjemmeværende.

Ta en telefon til læreren og hør hva som er ment med brevet

Skrevet

Men er Disney-kostymer, superhelter, eller heks, så mye dyrere enn andre kostymer da, som dyr, klovn og slikt? For da kunne det jo bare stått forbud mot butikkkostymer i brevet. Å være superhelt eller disney-prinsesse kan man jo lage selv også. Her i huset bruker vi de samme kostyme hvert år, bytter mellom to forskjellige annenhvett år.

Og uansett, bør det ikke være likt for hele skolen? Det var karneval for hele skolen og ikke bare en klasse.

Skrevet

Kan si meg enig med gjesten Furia at dette KAN ha noe med økonomi å gjøre. Kanskje det er noen foreldre i klassen som er fattige og har klaget sin nød til klassestyrer? Men jeg ville kanskje ha formulert meg litt annerledes i det brevet. Selvsagt hadde jeg ikke sagt noe om den egentlige grunnen viss det var pga enkeltes foreldres økonomi, men heller sagt at karneval skal ikke være dyrt og jeg oppfordrer barn og foreldre til å være kreative med det de finner hjemme etc.

Du får stille deg undrende neste gang du møter klassestyrer, evt høre med de andre foreldrene.

Skrevet

"Standardregelen" vi ofte har vært borti både i barnehage og skole, har vært at det ikke er lov med lekevåpen, noe jeg synes er helt kurant. I samme slengen har vi gjerne blitt oppfordret til å ta det som er i skapet, og ikke kjøpe nytt, men det er bare en oppfordring. Den smørbrødlista dere fikk utdelt virker bare merkelig.

Jeg skjønner ikke meningen med å ramse opp en rekke forbud på denne måten, og ville bedt om en begrunnelse. Ikke vært sur og vrang og laget en stor sak, men bare en forklaring på hvorfor heks og prinsesse er fy-fy.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet, jeg da. Blir ikke dette litt som når man inviterer til utkledningesfester med tema? Man legger jo føringer for utkledning da også. Kanskje en god anledning til at jentene kan være noe annet enn prinsesser for en gangs skyld også? Syns det høres helt overilt ut å skulle ta opp dette med rektor.

• Liker 2
Skrevet

Huff, tror kanskje det er litt for politisk korrekt i Norge for tiden til at det i det hele tatt kan holdes karneval i offentlig regi.

Nå tenker jeg ikke bare på føringene som TS nevner, men også en annen tråd her inne for litt siden, da noen mente at det å kle seg ut som f.eks. indianer var rasistisk, eller det å kle seg ut som enkelte yrkesgrupper (prest, imam) var blasfemisk.

Jeg er heller ikke så begeistret for disneyprinsesser, men det er heldigvis bare et kort stadium i livet til mange småjenter. Så kommer det nye stadier etterpå, og med litt flaks blir det en normal person etterhvert, mot slutten av tenårene.

Synes det er litt vel rart å ikke få kle seg ut som hekser på skolen. En ting at barnehagebarn kan synes det er skummelt, men skolebarn? Er dette en skole med alternativ pedagogikk?

Anonym poster: b614a31d7de30b3018d00117408da6bc

• Liker 1
Skrevet

Kan du legge ut hele brevet, TS? Om det ikke er for mye bry?

Jeg er spent på om det kommer noen oppdatering på dette

Skrevet

Å skikkelig kostyme kan fort bli dyrere enn å kjøpe et på lekebutikken.

Skrevet

Å skikkelig kostyme kan fort bli dyrere enn å kjøpe et på lekebutikken.

Trenger da ikke bli spesielt dyrt, det?

Ungen som hadde kledd seg ut som nonstop er jo et flott eksempel :laugh:

• Liker 1
Skrevet

Kanskje læreren(e) er møkk lei fantasiløse foreldre eller 100 like "prinsesser"

Anonym poster: 3bfd3b8d492a3069bd5634add7720fe4

• Liker 3
Skrevet

Jeg har inntrykk av at uansett føringer vi får på enten karneval eller gaver som skal gis ved lotteri i skolen, så er det alltid noen som hopper over reglene. Så da blir det skjevt uansett hvordan man snur og vrir på det.

Skolen vår gikk bort fra alt av regler ved kostyme, dermed forsvant det store presset der butikkene tjente fett på dette og det ble ikke så voldsomt lenger.

Ikke overrasket over at enkelte lærere har sitt syn men jeg ville faktisk spurt om grunnen til dette.

Skrevet

Forstår ikke - hvorfor skal det f.eks være bedre å kle seg ut som en bonde eller klovn, enn en prinsesse eller heks? Det ene behøver vel ikke bli dyrere enn det andre? Det er ikke alle som har loftet fullt av ting og tang heller. Vårt barn ønsker seg kostymer til bursdager f.eks - er det ok om man bruker penger på en bursdagsgave og at det da brukes også på et karneval, er det bare "gale" om man bruker penger på et kostyme til selve karnevalet? Ser ikke helt problemet.

I barnehagen vår er det noen som syr egne kostymer, noen kjøper, noen låner fra barnehagen - virker ikke som om noen tenker over dette. Og barna kler seg vel ikke ut fordi læreren eller andre voksne skal synes at kostymet er så innmari spennende - om barnet har glede av å kle seg ut som prinsesse, hva er problemet?

• Liker 1
Skrevet

Kanskje læreren(e) er møkk lei fantasiløse foreldre eller 100 like "prinsesser"

Det skjønner jeg i grunnen godt, men nå er det ikke for lærernes skyld at det arrangeres karneval.

I forhold til økonomiargumentet, så er jo det desidert billigste at man gjenbruker noe man har fra før. Det samme for de av oss som har mindre tid enn penger, og ikke har sjans til å være superkreativ og hjemmelaga for flere barn på en gang. Men dersom du har en Godzilla, Mikke Mus, prinsesse eller heks liggende etter eldre søsken, så skal man altså likevel lage eller kjøpe noe annet? Henger ikke helt på greip for meg, og selv om jeg som sagt ikke ser grunn til å lage noe stort rabalder, blir jeg likevel nysgjerrig på hva tanken er bak disse reglene, som i tillegg bare gjelder en av flere klasser.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...