Gå til innhold

Blir ikke støl, bra eller dårlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje dere kan hjelpe meg. Var veldig på å trene før, ganske godt trent også, men så lot jeg det ligge i ca et halvt år før jeg nå tok det opp igjen. Jeg merker ikke noe tegn til stølhet annet enn litt her og der, og det er over igjen etter en dag eller to. Tidligere når jeg startet å trene, husker jeg at jeg var så støl at jeg ikke fikk sove, det er en god stund siden nå. Kan man si at jeg fortsatt har godt trente muskler som ikke reagerer nevneverdig på at trening er tatt opp? Både teknikk og vekt er riktig.

Anonym poster: 47f5e87c4a3b300b710409c5317e9e5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lært :Hvis du ikke blir støl, så trener du ikke hardt nok. Musklene forsvinner ganske fort hvis du slutter å trene, så tror ikke du er så sprek enda at du ikke blir støl. Er du sikker på at du trener riktig da?

Anonym poster: 5ff7c55545610277659010077bb8a4bc

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lært :Hvis du ikke blir støl, så trener du ikke hardt nok.

Jeg har lært det samme, og blir omtrent alltid støl sjøl.. Kanskje du ikke trener tungt nok?

Skrevet

Nei, jeg vet jg trener hardt nok, men kanskje jeg er i bedre form enn jeg egentlig trodde jeg var i da? Har lang erfaring med trening så jeg vet at jeg gjør det riktig, men kanskje jeg er sterkere enn jeg trodde og bør prøve mye tyngre vekter.. Takk or svar, jeg har jo også lært og erfart stølhet etter en bra treningsrunde, men dette er jo og bra trening. År prøve meg frem, takk :)

Anonym poster: 47f5e87c4a3b300b710409c5317e9e5d

Skrevet

Jeg har lært :Hvis du ikke blir støl, så trener du ikke hardt nok. Musklene forsvinner ganske fort hvis du slutter å trene, så tror ikke du er så sprek enda at du ikke blir støl. Er du sikker på at du trener riktig da?

Helt feil!!!!

Når man utsetter muskler for uvant hard belastning vil mange muskelfibre ryke. Det skjer typisk når man begynner å trene styrke enten man aldri har trent det, eller ikke har trent det på veldig lenge. Da vil man bli veldig støl i noen dager etterpå. Det er uunngåelig, og ikke noe å bekymre seg over. Man må bare huske på at i det eneste som hjelper på stølheten er å ta det med ro til det går over. Å tøye vil bare utsette brudne muskelfibre for mer belastning.

Etter 2-3 ganger vil man vanligvis ikke bli så støl. Det skyldes at muskelfibrene har vokst seg sterkere fordi du har stimulert dem. Du merker at du har trent, men du blir ikke stiv som en stokk.

Dette er grunnskolelærdom, hvorfor er det så mange som ikke har fått med seg det? Det kommer slike spørsmål her på forumet veldig ofte.

• Liker 3
Skrevet

Bør også nevnes at disse små riftene i muskulaturen skjer primært i eksentrisk (bremsende) fase eller ved statisk arbeid.

Det er derfor man blir vesentlig mer støl av utfall enn knebøy selv om muskelarbeidet som gjennomføres kan være det samme.

Skrevet (endret)

feilpost

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Bør også nevnes at disse små riftene i muskulaturen skjer primært i eksentrisk (bremsende) fase eller ved statisk arbeid.

Det er derfor man blir vesentlig mer støl av utfall enn knebøy selv om muskelarbeidet som gjennomføres kan være det samme.

Tipper du prater om utholdenhetstrening, mens AB du siterer prater om styrketrening.

En god styrkeløfter/bodybuilder skal alltid være støl.

Skrevet

Tipper du prater om utholdenhetstrening, mens AB du siterer prater om styrketrening.

En god styrkeløfter/bodybuilder skal alltid være støl.

Nei, jeg snakker om muskelarbeid. Ikke hvor tung belastningen er. For utholdenhetstrening der det er lite eksentrisk arbeid (feks sykkel eller svømming) så er det ikke vanlig å bli veldig støl utenom i begynnelsen.

Jeg vil ikke si man trenger å være støl for å ha hatt en god økt. Heller ikke som styrkeløfter eller BB-utøver.

Man blir jo det regelmessig hvis man øker belastningen, men det er ikke et mål på om man trener hardt nok eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...