MarianneE Skrevet 27. februar 2013 #1 Skrevet 27. februar 2013 En liten leiting igår resulterte i at jeg ble sittende og se igjennom gamle papirer. Lønns-og trekk oppgaver, lønnslipper, skattepapirer... helt tilbake til 2002 noen av dem. Det har liksom bare blitt lagt tilsides og hopet seg opp der... Fra noen av plassen jeg har lønnslipp fra jobber jeg ikke lengere en gang. Men hva tar man vare på og hvor lenge?
Gjest barista Skrevet 27. februar 2013 #2 Skrevet 27. februar 2013 Hmm.. Jeg vet at banker er pliktige til å oppbevare slike papirer i 10 år, etter det slettes det fullstendig. Så da er du ihvertfall ikke som privatperson "pliktet" til å ha disse dokumentene i over 10 år. Personlig holder jeg på disse slike papirer i en 4-5 år. Men en bør vurdere hvorvidt noe av dette bør oppbevares lengre. Hørt flere ektepar som etter 15 år sammen skal skilles, og i skilsmissen ville de gjerne hatt tak på kontoutskrift / lånebevegelser tilbake i tid (over 10 år). Men det er det umulig å få tak på...
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #4 Skrevet 27. februar 2013 For min egen del,så tar jeg vare på lønns og trekkoppgaver. Tenk så moro og bla igjennom om 20 år..... Så er det en del kjøpte ting. Når garantien er ute, så brenner jeg de papirene. Ellers så er det mye huspapirer,og de må vi oppbevare i evig tid. Anonym poster: a2b7c9b3014c6be72dd6ced1bcdc176a
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #5 Skrevet 28. februar 2013 Jeg arkiverer alt i ringpermer, med skilleark. Og ettersom stadig mer digitaliseres, blir mengden mindre år for år. En bred ringperm rommer for meg rundt 3 år. Det tar m.a.o. liten plass. Familiemedlem har hatt god nytte av min lagring i fbm skilsmisse. Jeg har også hatt moro av å gå tilbake å se på historikken i forskjellige sammenhenger. Det blir nærmest som en dagbok, biografi eller livsdokumentasjon. Jeg har også hørt at papirer bør lagres i 10 år, men det tror jeg er fra den gang jeg var barn.. og det er lenge siden Anonym poster: 4fd86af66dc72fc7c872fda1158b047c
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #6 Skrevet 28. februar 2013 Jeg kaster alt! Anonym poster: 1b6af849c40a9626571e83b0c74bad36
Topplue Skrevet 28. februar 2013 #7 Skrevet 28. februar 2013 Jeg kaster alt! Anonym poster: 1b6af849c40a9626571e83b0c74bad36 Da er du i mine øyne bare dum. Jeg tar vare på visse papirer i 5 år, men det aller meste arkiveres på loftet. Man vet aldri hva som kan skje i fremtiden. Plutselig sitter man der en dag og angrer på det man kastet.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #8 Skrevet 1. mars 2013 Det er 2 år som er normen, men det kommer jo litt an på hva det er. 5-års garantier og slikt tar man selvsagt vare på i 5 år eller hvor lenge de varer. Forsikringspapirer og sånt kan man ta vare på til man får nye som erstatter de. Kjøpepapirene på bilen min har jeg tatt vare på og beholder til jeg selger/vraker bilen, også noen papirer som dokumenterer en yrkesskade tar jeg selvsagt vare på. Man må jo bare se det an, hva papirene er for noe. Men en regning som du betalte trenger du ikke ta vare på i mer enn 2 år, og årsoppgaver og skattegreier og. Da man kan ringe til dem og få papirene på nytt hvis man trenger de etter 2 år, men hvor ofte trener man selvangivelsen f.eks 8 år etterpå? Jeg har aldri opplevd det, har heller aldri opplevd å få bruk for papirer som er eldre enn bare noen mnd, maks 1 år. Purringer på regninger skal man jo få lenge før det har gått 2 år, og i disse dager har de fleste nettbank hvor kvitteringer for betalte regninger ligger, man får det jo ikke lenger på papiret. Anonym poster: 7eef16fc9ebee0bdffd37e2e8824fccf 1
challenger Skrevet 1. mars 2013 #9 Skrevet 1. mars 2013 Dette har jeg lurt litt på også, for jeg synes det hoper seg sånn opp med forskjellige papirer overalt.. Men hva skal man egentlig med gamle lønnsslipper? En ting er jo årsoppgaver o.l, de kan jo sikkert være greit å ha. Men en helt vanlig lønnsslipp for mars måned liksom?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #10 Skrevet 1. mars 2013 Jeg har lært at man skal spare på sånt i 10 år. Anonym poster: ba5ee7410497fbb08760dd93ab8d8aa9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #11 Skrevet 1. mars 2013 Jeg har lært at man skal spare på sånt i 10 år. Anonym poster: ba5ee7410497fbb08760dd93ab8d8aa9 Jeg har lært tre år Anonym poster: 188f0ed17b5d8ad01e9aff682e655be3
Gjest Erja Skrevet 1. mars 2013 #12 Skrevet 1. mars 2013 Lønnsslipper har jobben min heldigvis sluttet sende ut, vi har dem lagret elektronisk på jobben. Regninger kaster jeg med en gang de er betalt, har sluttet å lagre gamle, betalte regninger. Andre papirer gjemmer jeg et par år før de makuleres, det gjelder feks forsikringvilkår ol.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2013 #13 Skrevet 2. mars 2013 3 år, men har hørt at man burde spare dem i 10 år. Bedrifter må gjøre det iallefall. Anonym poster: 188416c5c48d0d8f6143655677e5e28c
Gjest Erja Skrevet 2. mars 2013 #14 Skrevet 2. mars 2013 3 år, men har hørt at man burde spare dem i 10 år. Bedrifter må gjøre det iallefall. Anonym poster: 188416c5c48d0d8f6143655677e5e28c Hva er det du gjemmer i tre år?
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2013 #15 Skrevet 2. mars 2013 Du kan få krav på regninger inntil 3 år etter. Da er det greit at du har en oversikt over hva og når du betalte. så lenge du har kontoutdrag fra banken så holder det dersom du blir spurt om du har betalt/når du har betalt. Etter 3 år så er uansett kravet foreldet. Ting i forhold til det offentlige bør beholdes i 10 år. Et alternativ er å scanne inn alt og lagre det elektronisk. Anonym poster: 2f441f790eb52948115cbc9cecc95aa9
Gjest Erja Skrevet 2. mars 2013 #16 Skrevet 2. mars 2013 Du kan få krav på regninger inntil 3 år etter. Da er det greit at du har en oversikt over hva og når du betalte. så lenge du har kontoutdrag fra banken så holder det dersom du blir spurt om du har betalt/når du har betalt. Etter 3 år så er uansett kravet foreldet. Ting i forhold til det offentlige bør beholdes i 10 år. Et alternativ er å scanne inn alt og lagre det elektronisk. Anonym poster: 2f441f790eb52948115cbc9cecc95aa9 Jeg ha begynt kaste regningene så snart de er lagt inn i nettbanken. Fant ut at til dags dato har jeg kun et par ganger måttet gå tilbake og se og da er det jo kun nettbanken som teller. Ble så lei av alt papiret som ble oppbevart. Ser til og med på jobben streber etter mest mulig papirfritt og det går utrulig bra å lenge man har bra elektroniske løsninger.
-Jiinxs- Skrevet 2. mars 2013 #17 Skrevet 2. mars 2013 Jeg har vel regninger og slikt som går tilbake kanskje toppen 5 år. Her på jobben har vi en helt absurd mengde papirer som vi MÅ ta vare på i 10 år. Det er jo fult overalt med dokumenter som burde heller vært digitalisert i mine øyne.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2013 #18 Skrevet 2. mars 2013 Når dere skriver regninger, mener dere vel kvitteringer? Det er de som hoper seg opp hos meg, for jeg blir ikke helt sikker på at å ha betalt dem i nettbanken er nok. Har veldig lyst til å kaste nå, for bunkene blir store og tar plass. Anonym poster: 08e4eb844de4f4f9ead0fcad006447c0
-Jiinxs- Skrevet 2. mars 2013 #19 Skrevet 2. mars 2013 Jeg har for det meste gått over til eFaktura. Men de regningene (som jeg har betalt) jeg får hjem i postkassen pleier jeg å ta vare på en ringperm.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2013 #20 Skrevet 2. mars 2013 jeg gidder virkelig ikke å ta vare på kvitteringer som er betalt og lønnslip osv..tar jeg være kun i 1år Anonym poster: c16578311253601f3c604b4dd9b9ccd8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå