Gå til innhold

Jeg mangler viktige vitaminer/mineraler. Hva spiser jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå over 2 år fått en veldig dårlig almenstilstand, pga spiseforstyrrelser og feil fokus i livet. I desember i fjor tok jeg blodprøver, og svarene viste meg at jeg har lave verdier/målinger på det meste.

Folat og jern var de mest "kritiske" på de blodprøvene jeg tok da, så har prøvd å spise grønt og jernholdige matvarer.

Men jeg er fortsatt kjempedårlig, og får ikke til å sette sammen et kosthold jeg kan spise!

Jeg vil ikke tenke at "for å dekke dagsbehovet for xxx, så må jeg spise 400g med xxx." Men må jeg så må jeg. Jeg lever ikke alene i husholdningen, så maten må også være spiselig for barna og mannen min.

Hva ville du gjort? Finnes det en guide jeg kan få nytte av, på nett eller en kostholdsekspert kanskje? Har ikke lyst å betale i dyre dommer for sistnevnte.

Anonym poster: 90078fa10b6582f6647b7a3500970048

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS:

Et typisk kosthold iløpet av en dag, for meg, er dagen som var idag.

Frokost: 1 brødskive med skinke og majones. (Ikke godt med kjøpbrødet, så klarer ikke mer enn 1 skive. Baker kanskje selv hver tredje måned.)

Lunsj: Yoghurt og kanskje litt bær om vi har. Har ikke lunsj hver dag.

Middag: Fiskekaker, poteter, gulrot, brokkoli og en TORO-pose med brunsaus til.

Kvelds: Yoghurt med bær om jeg ikke spiste dette til lunsj, så ikveld ble det enda en brødskive. Med makrell i tomat.

Drikke: Vann (lite), te, melk, kaffe, juice.

Som dere ser så er dette standarden, ikke rart jeg er matlei. Mangler virkelig inspirasjon! Håper det er noen som kan linke til gode sider på dette, evt komme med egne erfaringer :)

Skrevet

Du burde ta multivitamin og jerntilskudd.

Prøv å spise mer grønnsaker, stekt ris og grønnsaker med litt krydder er kjempe godt og enkelt å lage.

Du kan finne mye inspirasjon på matprat etc.

Det er også veldig viktig at du spiser ofte, men lite.

Ikke bra å hoppe over lunsj osv.

Skrevet

Du burde ta multivitamin og jerntilskudd.

Prøv å spise mer grønnsaker, stekt ris og grønnsaker med litt krydder er kjempe godt og enkelt å lage.

Du kan finne mye inspirasjon på matprat etc.

Det er også veldig viktig at du spiser ofte, men lite.

Ikke bra å hoppe over lunsj osv.

Takk for svar :)

For å få litt konkret info; hvilke grønnsaker? Noen viktigere enn andre?

Multivitamin lurer jeg også på, finnes så mye at jeg gikk meg vill i en av byens helsekostbutikker.

Stekt ris har jeg aldri hørt om før. Hørtes ut som wok, nesten.

Skrevet

Takk for svar :)

For å få litt konkret info; hvilke grønnsaker? Noen viktigere enn andre?

Multivitamin lurer jeg også på, finnes så mye at jeg gikk meg vill i en av byens helsekostbutikker.

Stekt ris har jeg aldri hørt om før. Hørtes ut som wok, nesten.

Grønnsaker: Brokkoli, artisjok,kruspersille, tomater, grønne bønner, rosenkål og frukt: Pasjonsfrukt, solbær, jordbær, blåbær og druer f.eks.

Det er også viktig å få i seg nok fisk f.eks torsk, laks osv, er lite fisk i fiskekaker og fiskepinner igrunn..

Vitamineral er grei, det tar jeg hver dag (vitamintilskudd)

Stekt ris er veldig godt det :) Jeg har gluten allergi så kan ikke spise vanlige nudler.

Skrevet

Grønnsaker: Brokkoli, artisjok,kruspersille, tomater, grønne bønner, rosenkål og frukt: Pasjonsfrukt, solbær, jordbær, blåbær og druer f.eks.

Det er også viktig å få i seg nok fisk f.eks torsk, laks osv, er lite fisk i fiskekaker og fiskepinner igrunn..

Vitamineral er grei, det tar jeg hver dag (vitamintilskudd)

Stekt ris er veldig godt det :) Jeg har gluten allergi så kan ikke spise vanlige nudler.

Jeg liker deg! Er såpass håpløs at slike tilbakemeldinger som den du skrev her er perfekt :)

Sitter i natten og prøver å få oversikt over hva jeg bør sørge for å ha i kjøleskap/fryser nesten alltid, og hvordan bruke varene. Blir kastet for mye i dette huset på denne måten.

Brokkoli og gulrøtter, samt laks og torsk er noe vi spiser veldig veldig ofte. Fiskekaker er nok fattig på fisk, det er sant, derfor er dette noe jeg bruker å lage selv. Så vet jeg ihvertfall at de HAR fisk i seg :fnise:

Takk =) God natt!

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker deg! Er såpass håpløs at slike tilbakemeldinger som den du skrev her er perfekt :)

Sitter i natten og prøver å få oversikt over hva jeg bør sørge for å ha i kjøleskap/fryser nesten alltid, og hvordan bruke varene. Blir kastet for mye i dette huset på denne måten.

Brokkoli og gulrøtter, samt laks og torsk er noe vi spiser veldig veldig ofte. Fiskekaker er nok fattig på fisk, det er sant, derfor er dette noe jeg bruker å lage selv. Så vet jeg ihvertfall at de HAR fisk i seg :fnise:

Takk =) God natt!

Takk for det, bare hyggelig å kunne komme med tips.

Veldig bra at dere spiser mye fisk og brokkoli osv.

Det er kjempe greit å ha endel grønnsaks blandinger i frysen, så vet du at du alltid har tilgang til det.

For mye av de ferske grønnsakene er dessverre sprøyta mye om de er importert.

Mmm det hørtes godt ut å lage fiskekaker selv, typen min tipsa meg om at jeg kan lage det av laks og blanda med litt torsk så det holder seg litt bedre sammen.

Det er bare å google så kan du finne masse tips der også.

Ha en fortsatt fin natt du også :)

Skrevet

Dersom man har veldig stor mangel på vitaminer og mineraler så hadde jeg startet med ekstra tilskudd. Jeg tar Collett sin multivitamin som fås kjøpt hos dagligvaren. Jeg tror det vil gå veldig lang tid å spise seg om når mangelen er stor. Snakk med legen din og få satt i sammen en coctail som du tar hver dag og så leser du deg samtidig opp på kosthold.

Jeg ser for meg at vanlig kosthold er til vedlikehold og ikke å få økt verdiene noe særlig.

Anonym poster: 43e85bfa5e33e7a2ad4c90ede8479b00

Skrevet

Tilskudd av jern og folat er jeg også enig i at du kan ta en periode.

Ellers er der å innføre mer grove kornprodukter noe du med hell kan gjøre, mer frukt og grønt også. Fisk er nevnt, sild, makrell og laks er de fiskesortene jeg spiser mest - i så måte er makrell i tomat et bra pålegg på grovt knekkebrød eller brød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...