AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #1 Skrevet 27. februar 2013 Hei. Jeg skal bli vegetarianer og trenger litt "starthjelp". Jeg har sett at det er flere tråder hær om vegetarmat, men jeg har noen spørsmål som ikke tas opp i de. Det jeg lurer på er rett og slett på hvilken av de daglige produktene man fortsatt kan spise/bruke. Sånn som oljer, brød, knekkebrød, smør, ost, pasta, sjokolade og slikt. Er det noe der man må ta hensyn til? eventuelt hva skal man se etter på innholdfortegnelsen etter de "stoffene" man ikke skal ha (foruten om de som det tydelig er kjøtt i)? Alle tips som kan gjøre overgangen enklere mottas med stor takk! Anonym poster: 1d9ad6dfafd00f0cc88f89e6ce30cd92
Bollocks Skrevet 27. februar 2013 #2 Skrevet 27. februar 2013 Det kommer jo an på om du vil bli vegetarianer eller veganer. Slik som jeg har forstått det (men jeg ha'kke peiling egentlig) er at du bare trenger å kutte ut kjøtt som vegetarianer. Som veganer må du derimot kutte ut alt som inneholder animalske ingredienser. Så det å være veganer er i korte trekk mer omfattende. Hvis overgangen skal være enklere, kan du jo bare begynne som vegetarianer og gradvis kutte ut matvarer helt til du tilhører kategorien veganer, om det er det som er målet ditt. Sørg også for å være klar over hvorfor du er veggis, slik at det blir lettere å holde motivasjonen oppe. Det er mye spennende du kan spise selv om du er veggis, men det er da viktig å sørge for at du får nok jern, b12 og andre vitaminer. Det er enkelt å finne guider på nettet. Dyrevennlig.org har informasjon om det, samt andre nettsider.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #3 Skrevet 27. februar 2013 Gelatin er det du bør se etter, ut over kjøtt i seg selv. Gelatin brukes i mange ting som er geleaktige, og er laget av fett, ben og andre rester av slakting. Fargestoffet karmin er også noe å holde seg unna, det brukes for å farge godteri osv. rødt. Anonym poster: 8ec6005c33c652d94d5998e6306c5475 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 27. februar 2013 #4 Skrevet 27. februar 2013 (endret) Jeg tar utgangspunkt i at du ønsker å bli vegetarianer, altså at du ønsker å kutte ut kjøtt, fisk, kylling og gelatin. Om du ønsker å bli veganer (kutte ut alt av dyreprodukter) så kan jeg svare på det også. Første råd: ikke gjør det så vanskelig Det er faktisk bare å slutte å spise produkter du VET inneholder kjøtt, fisk og kylling, resten er som regel trygt. Det er noen småting du kan huske på, men jeg synes ikke du bør fokusere så mye på det i begynnelsen. Hvis du gjør noen feil i begynnelsen er det jo ikke noe problem, da lærer du jo bare til neste gang. Jeg skal love deg at ALLE vegetarianere/veganere har gjort både små og store feil. Jeg skriver likevel en liste her, men du trenger ikke følge den til punkt å prikke. Bare begynn i det små du Styr unna: -Alt som har kjøtt i seg. Kyllingfilet, ren kyllingbryst, kyllinggryte, biff, rekesalat, baconsalat, bacon, fiskegrateng osv osv. Alle disse tingene er jo selvsagte -Gelatin, det er knuste dyreknokler, ben og sener. Finnes i gele og i masse godteri, spesielt smågodt og vingummi. Les innholdsfortegnelsen. -Kjøttbuljong: vær alltid nøye på at du kjøper grønnsaksbuljong, og les innholdsfortegnelsen. Hvis det kan inneholde spor av kjøtt bør du ikke kjøpe. -Alle former for kjøttpulver, fiskepulver, fiskesaus osv -Worchestershiresaus inneholder nesten alltid fisk i form av ansjos, så finn vegetarisk utgave -Les nøye om du skal kjøpe ferdigmat på pose: du blir forundret over hva som inneholder kjøtt og hva som ikke gjør det. Kylling Bali inneholder nesten ikke ekte kylling, men styr unna. Mange av suppene er vegetariske. -Husk å spørre på fastfoodkjeder om de steker grønnsaker og pommes frites i vegetabilsk olje, det er faktisk noen som bruker dyrefett til steking! Men hvis du gjør en feil her, ikke fortvil. Utrolig mange har gjort den feilen! -Mange pasta carbonara-sauser inneholder bacon eller baconbiter Trygt: -Alle grønnsaker -Alle frukter -Syltetøy, peanøttsmør -Alle vegetabilske oljer (solsikke, mais, oliven, soya osv osv osv) -Alt av knekkebrød, brød, polarbrød osv -Melk og melkeprodukter -Juice, brus osv (men ikke Red Bull, de bruker Taurin, som er et stoff hentet fra oksetestikler) -Masse godteri -All pasta, ris osv -Havregryn, mel, nudler, frø, nøtter -Kikerter, bønner, linser osv -Nesten alt av krydder -Alle tomatsauser osv, men det er en fordel å lese bakpå likevel, noen inneholder kjøtt Du bør også ta stilling til løpe, det er framstilt fra magekjøttet til nyfødte kalver og er et dermed regnet som kjøtt. Det finnes i veldig veldig mange typer ost. Du burde se etter "mikrobiell løpe" - da er osten vegetarisk. Norvegia, Synnøve osv er ikke vegetariske. Det ble mye og langt! Husk at det faktisk ikke er så komplisert som det virker. Du lærer så lenge du lever Endret 27. februar 2013 av Kevlarsjäl
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #5 Skrevet 27. februar 2013 Tusen takk! Det var til stor hjelp for å gjøre overgangen til å bli vegetarianer mye lettere! Anonym poster: 1d9ad6dfafd00f0cc88f89e6ce30cd92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå