Felicia Skrevet 22. mars 2004 #1 Skrevet 22. mars 2004 Her er saken: Jeg har en lovlig kjøpt versjon av Office 2003 som jeg er i ferd med å installere. Men... så har dumme meg klart, ryddig som jeg er, å kaste esken med det lille coveret som produktnøkkelen står på Skjønner ikke hva jeg tenkte på... :oops: Nå tror jeg ikke dette er noe problem, da jeg har kvittering og kan sikkert ta kontakt med stedet jeg kjøpte det og få en ny nøkkel i morgen. Men: utålmodig som jeg er - så har jeg skaffet tilveie en key-generator som er ...øh... ikke fullt så lovlig som den innkjøpte officepakken min... Hvordan er reglene rundt dette? Har jeg per def. brutt loven om jeg benytter en produktnøkkel som ikke er min egen til å få installert software som jeg har intallert på lovlig vis? Og kan jeg, om jeg får en ny nøkkel i morgen endre denne noen steder, slik at jeg kan operere muligens ulovlig i dag og bytte til en lovlig nøkkel i morgen?
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2004 #2 Skrevet 22. mars 2004 Teknisk sett har du installert med en annen produktnøkkel enn den du kjøpte, og det er nok ikke tillatt ihht. Microsofts lisensregler. På den annen side bruker du bare et produkt du beviselig har kjøpt lisens til, og kan umulig ha gjort noe galt i juridisk forstand. Det er ellers noe tvilsomt om EULA'en til Microsoft ville holdt i en rettssak, for det er liksom ikke måte på hvilke forbehold de tar om det ene og det andre.
Felicia Skrevet 22. mars 2004 Forfatter #3 Skrevet 22. mars 2004 Det var vel omtrent det jeg regnet med. Kun lovt med egenkjøpt nøkkel. På den andre siden - hvor stor er sansynligheten for at Microsoft banker på døra mi i morgen for å sjekke lisensen til Office'en min...? :hår: Det er bare så teit å operere i gråsoner når jeg har brukt mange penger på å bli "lovlig".
14062003 Skrevet 22. mars 2004 #4 Skrevet 22. mars 2004 Det var vel omtrent det jeg regnet med. Kun lovt med egenkjøpt nøkkel. På den andre siden - hvor stor er sansynligheten for at Microsoft banker på døra mi i morgen for å sjekke lisensen til Office'en min...? :hår: Du vil nok heller møte problemer med å oppdatere Office fordi Microsoft merker at du har en piratkopi via deres nettsider. Jeg hadde gjort det med rimelig god samvittighet, selv om jeg nok heller hadde prøvd å få tak i en lisensnøkkel av noen jeg kjenner enn en piratgreie fra nettet. Microsoft skal sikkert ha en god slump penger for å gi deg en ny lisensnøkkel...
Gjest Pirat Skrevet 23. mars 2004 #5 Skrevet 23. mars 2004 Du kan bare installere og bruke prod.nøkkelen :-) Jeg har office 2003 pirat og tar update like problemfritt som alle de som har råd til og kjøpe sin egen. Så lenge prisen er skyhøy på slik progvare, så kommer jeg til å benytte p2p 8)
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2004 #6 Skrevet 23. mars 2004 Dersom Microsoft merker at du har uriktig product key får du ikke innstallert updates. Jeg brukte firmalisens på XP og hadde ikke product key. Jeg fant en på nettet, det gikk i og for seg greit. Derimot når jeg skulle oppdatere stod det at product key ikke var riktig. Du trenger derimot ikke være redd for at dem skal "ta deg". Dem har ikke lov til å spore deg opp, så det værste som kan skje er at du ikke får oppdatere. Det er egentlig ikke SÅ farlig i Office som i WIndows
Mrs. B Skrevet 24. mars 2004 #7 Skrevet 24. mars 2004 Det finnes et gratis alternativ til Office pakken: OpenOffice (finnes nå i norsk versjon for Windows). Er visst flere skoler også som har begynt å bruke dette i steden for MS Office (i protest tror jeg). Mer informasjon finnes her: > http://www.digi.no/php/art.php?id=96740&f=katnav > www.openoffice.org
Felicia Skrevet 24. mars 2004 Forfatter #8 Skrevet 24. mars 2004 Det finnes et gratis alternativ til Office pakken: OpenOffice (finnes nå i norsk versjon for Windows). Er visst flere skoler også som har begynt å bruke dette i steden for MS Office (i protest tror jeg). Mer informasjon finnes her: > http://www.digi.no/php/art.php?id=96740&f=katnav > www.openoffice.org Jeg er så "tåpelig" at jeg liker Micorsoft, og Office-pakken min veldig godt, men takk for tipset
Gjest Anonymous Skrevet 24. mars 2004 #9 Skrevet 24. mars 2004 Det finnes et gratis alternativ til Office pakken: OpenOffice (finnes nå i norsk versjon for Windows). Er visst flere skoler også som har begynt å bruke dette i steden for MS Office (i protest tror jeg). g Nåja, i protest? For de fleste og særlig for skoleelever i grunnskolen er Microsoft som å skyte spurv med atomrakett. De trenger bare de mest overfladiske funksjonene i MS-office pakka, og det har dem absolutt i Open Office og vel så det. Hvorfor bruke hundretusener på lisenser for MS-Office når dem får det dem trenger med Open Office? Det dreier seg rett og slett om sunn fornuft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå