Gå til innhold

hvor mange kilo er det mulig å gå ned?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Lurer på om det er mulig å gå ned rundt 19 kilo til sommeren (midten av juni) med sunt kosthold, ikke noe godteri, fastfood eller brus og med en form for trening hver dag?

-jente 16år

Endret av jegeranonym2907
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og med litt trening, jogging eller sykkling, så kan du nok gå ned en del, men det kommer helt ann på hvor mye du veier no, og om du er overvektig. de som er overvektig vill selvfølgelig gå mer og kanskje fortere ned i vekt. men fordi om du skal spise sundt, så gjelder det å spise regelmessig og ikke for mye ved hvert måltid

Skrevet

19 kilo før sommeren er for optimistisk, du burde ikke ha forventninger om det. Fem kilo eller deromkring errealistisk og da er du i alle fall på vei mot et nytt livog det ville vært positivt.

Skrevet

Hvor mye veier du i dag, da? Og hva er målet ditt?

Skrevet (endret)

Hvor mye veier du i dag, da? Og hva er målet ditt?

veier 81kg og måler er 62kg :) å 175 høy ca Endret av jegeranonym2907
Gjest navnelapp
Skrevet

veier 81kg og måler er 62kg :) å 175 høy ca

Eg har gått ned ein kilo i månaden det siste halve året, og det har fungert for meg. Eg har i all hovudsak trent, ikkje gjort så mykje med kostholdet. Å gjere begge delar samtidig er ei stor, stor utfordring. Når du trenar "bygger" du appetitt, og det er vanskeleg å ikkje gi kroppen det kroppen treng når du har teke deg ut. Så mitt beste råd er å trene, spise sunt men ikkje slankekost, slik at du bygger musklar sakte og roleg i staden for å presse deg masse ned i vekt på kort tid. Det er mogeleg, men det blir veldig ofte berre jojo-slanking, slik at du går opp igjen det du har gått ned og så endå litt til gong på gong. Du har mange sommarar å glede deg til, veit du. Lykke til! :)

• Liker 1
Skrevet

Enig med Alt godt om spising. Men det er litt forskjeller på folk. Jeg går ned med trening, og synes det er lettere å spise sunt med trening. Andre ikke. Finn ut hva som passer for deg.

Min liste

Pri 1: Spis sunt

Pri 2: Spis til du blir mett, men ikke mer

Pri 3: Bruk kroppen både til trening og annet

Å prøve på 1 kg i uka er ikke en god ide.

• Liker 1
Skrevet

Enig med Alt godt om spising. Men det er litt forskjeller på folk. Jeg går ned med trening, og synes det er lettere å spise sunt med trening. Andre ikke. Finn ut hva som passer for deg.

Min liste

Pri 1: Spis sunt

Pri 2: Spis til du blir mett, men ikke mer

Pri 3: Bruk kroppen både til trening og annet

Å prøve på 1 kg i uka er ikke en god ide.

hvorfor er det ikke en god ide å gå ned 1 kg i uka? hva kan skje?
Skrevet

Å gå ned for fort i vekt kan føre til store muskeltap.. Ville heller satset på å gå ned gradvis, med økt aktivitet og trening, et moderat underskudd og selvfølgelig sunn og næringsrik mat. Ville gått noen uker på lite karbs og fett, og etterhvert lagt til litt sunt fett og deretter evnt. litt langsomme karbs. Ikke godt for kroppen din å raaaase ned på 1-2-3! Trust me; been there, done that..

Gjest navnelapp
Skrevet

hvorfor er det ikke en god ide å gå ned 1 kg i uka? hva kan skje?

1. Du mistar muskelmasse

2. Du mistar motivasjonen etter ei stund, og går opp igjen i vekt

3. Du reduserer forbrenninga di

4. Du aukar risikoen for spiseforstyrrelsar, spesielt fordi du er ung

5. Du lever med eit matregime som ikkje er normalt, så når kuren er ferdig er det vanskeleg å tilpasse seg eit normalt matinntak.

• Liker 1
Skrevet

Er forsåvidt enig i det som er skrevet over her. Men, jeg gikk ned omtrent det du ønsker deg fra januar i fjor til juni i fjor. Trente masse, spiste mindre og sunnere enn det jeg gjorde tidligere, og har altså gått ned 17 kg. Har samme vekt i dag som var målet mitt (64). Jeg har også lav fettprosent (15), så jeg er ikke nødvendigvis enig i at det være slik som Alt godt skriver. På den andre side, jeg er voksen og ferdig med å vokse. :)

Anonym poster: 7ceae2116fecefc253b3caceee8f7e64

Skrevet

Pass på de tingene som blir beskrevet som sunt som også inneholder masse kalorier. Når noen sier at noe er sunt tolker mange det som at de kan spise ubegrensede mengder av det, men det er heller ikke bra for deg. Nøtter og frukt er et godt eksempel på slike matvarer.

Og hvis jeg var deg ville jeg satset på å gå ned mellom 0.5 og 1 kg i uka, det er en anbefalt vektnedgang (du bør helst ikke gå ned over 1 kg i uka da). Jeg veide 80 og de første 5 kilone gikk av på 5-6 uker men så ble det hardere, så ikke bli nervøs om det stagnerer. Lykke til!

Anonym poster: ed0ae922bfba5b3683af392dd60c4674

Skrevet

Først og fremst, flott at du vil gjøre noe med det! Det er det ikke alle som gjør. Du har faktisk en liten seier allerede der.

Som de over skriver. Det er vanskelig å få nok mat til å opprettholde musklene og vokse seg ferdig hvis du er i for stort underskudd. Går du for mye underskudd begynner nemlig kroppen å reagere på det den tror er hungersnød. Da gjelder det å redusere forbrenningen mest mulig. Det skjer ved å forbrenne muskler. Så du beholder fett og mister muskler om du går på for hardt.

I stedet for å risikere forskjellige skader på kropp og kanskje sjel er det bedre å la det ta noen uker ekstra. Dessuten er du ikke ferdig med å vokse, og det vil du gjøre på en sunn måte.

Og tro du meg, en sunn, trent jente på 72 er mye mer attraktiv enn en tynnfeit på 62. Og 72 er fortsatt innenfor normalvektig for en 16-åring på 175. (Og for en voksen.)

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det er mulig å gå ned rundt 19 kilo til sommeren (midten av juni) med sunt kosthold, ikke noe godteri, fastfood eller brus og med en form for trening hver dag?

-jente 16år

For meg hadde ikke det vært noe problem.

Jeg gikk ned 11 kg på 2 måneder i fjor uten problem.

Jeg har alltid spist mye godteri og spist veldig usunn mat. I fjor veide jeg 89 kg (173 høy).

Jeg sluttet med godteri i ukedagene, spiste kun litt fredag og lørdag. Jeg begynte å gå 3 km i ganske bratt terreng hver dag. Gikk veldig sakte i begynnelsen og ble dødssliten mens de siste ukene gikk det som en drøm (løp aldri).

Jeg spiste knekkebrød med philadelphia light ost til frokost, samt appelsinjuice.

Til middag byttet jeg på å spise kyllingfilet med salat og kokt torsk med potet. I helgene spiste jeg vanlig helgemat bare litt indre (2 taco istede for 4 ).

TIl mellommåltid drakk jeg nutrilett smoothies, de heter noe annet, men jeg husker ikke hva. Veldig gode!

Pepsi max drakk jeg hele tiden, fordi jeg antagelig er avhengig.

Etter 2 måneder hadde jeg fått ned 11 kg og var igrunn fornøyd. SLuttet da å veie meg og nå har jeg mulignes lagt på meg en kilo eller to men det bryr meg ikke....

Anonym poster: a46f3a90157398ecfa4ac2d301fed71c

Skrevet

1. Du mistar muskelmasse

2. Du mistar motivasjonen etter ei stund, og går opp igjen i vekt

3. Du reduserer forbrenninga di

4. Du aukar risikoen for spiseforstyrrelsar, spesielt fordi du er ung

5. Du lever med eit matregime som ikkje er normalt, så når kuren er ferdig er det vanskeleg å tilpasse seg eit normalt matinntak.

Og ettersom hun er så ung kan dette også påvirke utviklingen hennes. Særlig hvis hun blir underernært.

• Liker 1
Skrevet

det går vel greit hvis jeg fortsetter sånn som jeg gjør nå? gått ned 1,2 kg den siste uka

Gjest made4u
Skrevet

Pass på de tingene som blir beskrevet som sunt som også inneholder masse kalorier. Når noen sier at noe er sunt tolker mange det som at de kan spise ubegrensede mengder av det, men det er heller ikke bra for deg. Nøtter og frukt er et godt eksempel på slike matvarer.

Og hvis jeg var deg ville jeg satset på å gå ned mellom 0.5 og 1 kg i uka, det er en anbefalt vektnedgang (du bør helst ikke gå ned over 1 kg i uka da). Jeg veide 80 og de første 5 kilone gikk av på 5-6 uker men så ble det hardere, så ikke bli nervøs om det stagnerer. Lykke til!

Anonym poster: ed0ae922bfba5b3683af392dd60c4674

Jeg har demonstrert overfor en kamerat, når han spiste pasta og havregryn med melk til så spiste jeg sjokolade og snickers-is så han fikk et inntrykk av hva matvanene hans betyr.

Folk trenger slikt, hva hadde dere tenkt om jeg dro opp tre eller fire snickers-is (alt etter som), for så å peke på deg som har spist havregryn (som jo er sunt) og sa at nå har du spist mer enn meg...

Fem snickers-is er det meste jeg har spist bare for å gi noen et begrep om hva valg betyr, den gangen jeg spiste dem hadde jeg like fult spist mindre enn min kamerat som hadde spist vesentlig mer enn det.

Normalt pleier jeg bare å nevne isene og eksemplfisere slik, dog formidler man budskapet sterkere om man reelt spiser isene.

Det er mange fallgruber og overaskelser hva gjelder sunn mat, noen spiser salat og bruker feil dressing i en mengde som det hadde vært mer slankende å spisd en meny på MC Donald... det verste er at mange av dem tror at de har spist kalorifattig og slankende som har spist salat også.

Man må lære seg matvarene og vanene å kjenne, selv hva gjelder sunn mat - man kan jo spise seg kulerund selv på sunn mat om man setter dette feil sammen.

Gjest *Maja*
Skrevet

-jente 16år

Du er 16 år. Det betyr at du har masse fordeler som vil gjør det lett for deg å nå en fin og sunn vekt. Det er viktig at du ikke går for fort ned i vekt da det er lett for at muskelmassen blir tært bort. Musklene vil du beholde, fettprosenten skal reduseres. Det er da du får en sterk og definert kropp.

Tenk at du vil endre livsstil og at dette skal bli starten på resten av ditt liv som en sunn og aktiv jente :) Start med å spise sunne råvarer som kylling, fet fisk, egg, karbonadedeig, grove kornprodukter, frukt, grønnsaker og gode oljer.

Start f.eks dagen med en skål havregrøt med oppkuttet eple og kanel.

4 Ryvita knekkebrød med 2 egg og skinke er en super lunsj.

Mellom: frukt og en liten neve nøtter

Middag 200 gram kjøtt stekt på litt god olje, masse grønnsakene og en knytteneve brun ris/grov pasta og litt saus

Dessert: Frukt salat

Kvelds: et par knekkebrød med masse skinkepålegg/makrell i tomat etc med agurk,tomat, paprika etc.

Start med en treningsform du liker. Om du er helt utrent så er powerwalking en super måte å få igang kroppen på. Ta på deg headphones med rå musikk og gå så fort du klarer så lenge du klarer. Etterhvert blir det naturlig at du avanserer til jogging som er også er supert for fettforbrenningen. Kombiner med styrketrening 2 ganger i uka. Øk med motstand og antall dager etterhvert som formen blir sterkere.

Ikke tenk at du skal slanke deg. Det er en demotiverende tanke. Ingenting skal være forbudt, du skal ikke sulte og aldri unne deg noe godt. I helgene skal du fremdeles kunne kose deg med vanlig helgekos, men tenk alt med måte.

Starter du å spise som dette kombinert med aktiv livsstil så vil du få en sterk og sunn kropp :)

• Liker 1
Gjest O___o
Skrevet

-jente 16år

Pass litt på hvilke råd dere gir, folkens (mer enn ellers) :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pass litt på hvilke råd dere gir, folkens (mer enn ellers) :)

Enig. :)

Anonym poster: 7ceae2116fecefc253b3caceee8f7e64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...