Gå til innhold

Er det egoistisk å få et barn til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener du det er egoistisk å få et barn til når man har et barn med spesielle behov fra før?

Anonym poster: a92bbe1eb58efd30f90b29c772bcb449

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det vill ikke jeg si. Kan være bra og det.

Men kommer jo sikkert litt ann på behovet til den dere allerede har.

Og det er jo bare dere som vet om dere klarer det eller ikke, og hvist ikke det er ett problem, så hvorfor ikke :-)

Skrevet

Nei,men det kommer ann på om du/dere har tid til en til.Begge skal ha oppmerksomhet og det å ha et barn med ekstra utfordringer,er ikke alltid like enkelt.

Skrevet

Kommer litt an på. Hvor mye behov har barnet ditt? Er det genetisk? Tror generelt at det vil være positivt for hele familien jeg. Men om sjansen for at det neste barnet også vil ha spesielle behov kan det bli krevende.

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er stor sjanse for at barn nummer to vil så samme lidelse, synes jeg det er egoistisk.

Skrevet

Men er det ikke alltid egoistisk å få barn da?

Anonym poster: d7f9f85e0a60603e8b16f429d03fd35e

Skrevet

De tror det er arvelig, men sjangsen for at nest barn vil få den samme diagnosen er veldig liten av div årsaker.

Jeg var i samtale med ei idag også spurte hu om jeg kunne tenkt meg flere barn. Jeg svarte at akkurat nå er det ikke aktuelt. Kan ikke gå gravid når ting er så stressende som nå og jeg må bære barnet mitt mye. Jeg sa at hvis ting var annerledes innen barnet jeg har nå (at ting har roet seg ned og blitt lettere) har blitt 5-6år så ville jeg nok ha en til, men hvis ikke så ville jeg avslutte det kapittelet og ikke tenke noe mer på å få et til.

Hu jeg snakka med mente da at jeg måtte tenke på meg selv og mine ønsker... At det ikke skulle hindre meg i å få et barn til selvom jeg hadde et barn med spesielle behov.

Min mening er jo at hvis ting er like tungt og like krevende når barnet mitt er i skolealder så føler ikke jeg det er rett å få et barn til. Det vil jo gå utover det nye barnet og det barnet jeg har nå. Samtidig tror jeg det er bra for barnet mitt å få søsken.

Derfor spør jeg.

Skrevet

Det er som regel alltid egoistisk å lage barn. Unntakene er surrogati, å lage ryggmargsdonor til eget sykt barn eller å lage barn utelukkende for å glede partneren. Å lage barn fordi man har lyst på barn, det er egoistisk :)

Du kjenner selv best om du orker eller ikke. Jeg vil kanskje anbefale en rolig og godlynnet hunderase istedet. En hund gir mye av den samme gleden, men er mye mer lettvint for deg å ha med å gjøre. Hunden vil ikke stjele like mye ressurser fra det barnet du har, og kan være en god venn for både deg og barnet om den velges med omhu og oppdras riktig. (Legg på litt penger til råd og bistand fra folk som driver med terapihunder. Det vil fortsatt være billigere enn å få et barn til. NODAT er en slik organisasjon. Finnes sikkert flere)

Skrevet

Å få barn generelt er vel nokså egoistisk i seg selv.

Men ja, jeg synes det er veldig egoistisk å få et barn til dersom en har et sykt fra før som trenger mye hjelp og som har spesielle behov.

Skrevet

Det er som regel alltid egoistisk å lage barn. Unntakene er surrogati, å lage ryggmargsdonor til eget sykt barn eller å lage barn utelukkende for å glede partneren. Å lage barn fordi man har lyst på barn, det er egoistisk :)

Du kjenner selv best om du orker eller ikke. Jeg vil kanskje anbefale en rolig og godlynnet hunderase istedet. En hund gir mye av den samme gleden, men er mye mer lettvint for deg å ha med å gjøre. Hunden vil ikke stjele like mye ressurser fra det barnet du har, og kan være en god venn for både deg og barnet om den velges med omhu og oppdras riktig. (Legg på litt penger til råd og bistand fra folk som driver med terapihunder. Det vil fortsatt være billigere enn å få et barn til. NODAT er en slik organisasjon. Finnes sikkert flere)

Seriøst? Mener du at en hund ikke ville stjelt tid fra barnet? Det er like mye jobb med en hund som med et barn.

Skrevet

Ikke få deg barn, skaff deg hund heller? Hva slagst dustete kommentar er det.

Hadde det vært meg hadde jeg fått et barn til, faktisk gjerne to. slik de kunne støtte og hjelpe hverandre uten å bare ha et sykt søsken.

Anonym poster: e91d8aa040337d51dcc0a07329c0e667

• Liker 2
Skrevet

Seriøst? Mener du at en hund ikke ville stjelt tid fra barnet? Det er like mye jobb med en hund som med et barn.

Det er det aldeles ikke! Kan ikke sammenlignes engang

Anonym poster: d75b52b7d110bc52c75fb65a3649c0c1

• Liker 3
Skrevet

Det er det aldeles ikke! Kan ikke sammenlignes engang

Anonym poster: d75b52b7d110bc52c75fb65a3649c0c1

Klart det kan sammenlignes. Mener du at hunden trenger mindre oppmerksomhet enn et barn?

• Liker 1
Skrevet

Ikke få deg barn, skaff deg hund heller? Hva slagst dustete kommentar er det.

Hadde det vært meg hadde jeg fått et barn til, faktisk gjerne to. slik de kunne støtte og hjelpe hverandre uten å bare ha et sykt søsken.

Anonym poster: e91d8aa040337d51dcc0a07329c0e667

Og i hvilken alder ser du for deg at skal kunne "støtte og hjelpe hverandre"? Veien fram dit er bare blåbær, eller?! (Jeg må bare spørre: har du egne barn? Hvor gamle?) Og hvorfor tar du det for gitt at søsken kommer til å hjelpe og støtte hverandre? Det er slett ikke så sikkert at de kommer til å kunne være sammen uten tilsyn engang, fordi å unngå at de skader noe eller noen.

Og hvorfor er det dustete å foreslå en terapihund? Har du møtt en?

Som valp krever selv en terapihund under profesjonell utdanning mindre enn en vanlig baby, og når den er voksen, etter bare 2 år, krever den knapt noe i det hele tatt, annet enn å få spise, bevege på seg og være en del av familien. Å trene opp en god familiehund krever mindre enn brøkdelen av en baby, inkludert tiden det tar å sette seg inn i hunehold, valpens utvikling og treningsmetoder, velge en egnet rase og finne oppdretter og planlegge og gjennomføre den daglige treningen. Hunden koster også mindre. Som voksen er det bare fôr, forsikring og ett og annet lite vetrinærbesøk som koster (de store regningene dekkes av forsikringen). Det blir derfor (fra valpen runder året) veldig mye mer penger til overs til det spesielt krevende barnet (og foreldrene) om man velger hund isteden for søsken.

En veltrent hund av passende avstamning er en veldig lojal venn, og kan gi enormt mye glede til et barn med spesielle behov. ..noe en ikke nødvendigsvis kan si om søsken, som vil komme til å leve sine egne, selvstendige liv.

Skrevet

Og i hvilken alder ser du for deg at skal kunne "støtte og hjelpe hverandre"? Veien fram dit er bare blåbær, eller?! (Jeg må bare spørre: har du egne barn? Hvor gamle?) Og hvorfor tar du det for gitt at søsken kommer til å hjelpe og støtte hverandre? Det er slett ikke så sikkert at de kommer til å kunne være sammen uten tilsyn engang, fordi å unngå at de skader noe eller noen.

Som "store barn", tennåringer og voksne, så er det godt å ha et "vanlig søsken" i tillegg til den som har spesielle behov. Både for å få et "normalt søskenforhold", og etter hvert for å ha noen å snakke med om det å ha et søsken med spesielle behov osv.

Og, ja. Jeg vet hva jeg snakker om.

Selvfølgelig er det ikke "bare blåbær" å komme dit. Men det er det man f.eks har avlastningshjem osv til. Litt kynisk kan man si at det kan være "lurt" å få flere barn nettopp for å ha gode argumenter for å få mer hjelp fra det offentlige til barnet med spesielle behov.

Skrevet

Å bevisst snylte på offentlige tjenester er OK?

Som "store barn", tennåringer og voksne, så er det godt å ha et "vanlig søsken" i tillegg til den som har spesielle behov. Både for å få et "normalt søskenforhold", og etter hvert for å ha noen å snakke med om det å ha et søsken med spesielle behov osv.

Og, ja. Jeg vet hva jeg snakker om.

Selvfølgelig er det ikke "bare blåbær" å komme dit. Men det er det man f.eks har avlastningshjem osv til. Litt kynisk kan man si at det kan være "lurt" å få flere barn nettopp for å ha gode argumenter for å få mer hjelp fra det offentlige til barnet med spesielle behov.

Å gå inn for å snylte på offentlige tjenester er OK? Dust!

Som stort barn og tenåring hadde jeg aldri orket å bruke tid på et utviklingshemmet søsken om jeg heller kunne hengt med venner fra skole, idrett eller nabolaget på egen alder. Jeg ville også tydelig vist min motvilje dersom jeg ble tvunget av foreldrene våre til å henge med søskenet. Det kommer selvsagt an på graden av "spesiell" i søskenet, men jeg ville ikke gamblet på at det å gå gjennom hele prosessen med å lage søsken vil bli en fordel for det "spesielle" barnet. Det slår like gjerne ut i motsatt retning, og da vil jeg ha slitt meg ut og frarøvet det første barnet enorme ressurser uten grunn.

Skrevet

Å bevisst snylte på offentlige tjenester er OK?

Å gå inn for å snylte på offentlige tjenester er OK? Dust!

Er det å få hjelp til et barn med spesielle behov å "snylte" i dine øyne? Har du noe begrep om hvor tung det er å være foreldre til slike barn?

Som stort barn og tenåring hadde jeg aldri orket å bruke tid på et utviklingshemmet søsken om jeg heller kunne hengt med venner fra skole, idrett eller nabolaget på egen alder. Jeg ville også tydelig vist min motvilje dersom jeg ble tvunget av foreldrene våre til å henge med søskenet.

Det er derfor jeg mente det var en god ide å få 2 nye barn, slik at disse hadde et søsken som ikke hadde spesielle behov. At disse to barna, altså kunne hjelpe hverandre i den situasjonen det er å ha et søsken med spesielle behov.

Det kommer selvsagt an på graden av "spesiell" i søskenet, men jeg ville ikke gamblet på at det å gå gjennom hele prosessen med å lage søsken vil bli en fordel for det "spesielle" barnet. Det slår like gjerne ut i motsatt retning, og da vil jeg ha slitt meg ut og frarøvet det første barnet enorme ressurser uten grunn.

Det er vel ikke først og fremst av hensyn til barnet med spesielle behov at man får flere barn, men pga sitt eget ønske om å ha barn. Sin egen lyst til å skape en familie. Og om man da får to barn til, så får man en mer "normal" familie.

Jeg refererer ut i fra det jeg kjenner til med et søsken med spesielle behov, og tre andre "normale" søsken som har stor glede og støtte i hverandre (nå i "snart voksen" alder). Og jeg tror foreldrene har et mye bedre liv med denne store familien, enn om de bare hadde vært serviceappart for ett barn med spesielle behov.

Mener du at man skal konsentrere hele livet sitt om ett barn med speisielle behov? Og for all del ikke "snylte" på det offentlige?

Jeg mener man skal unne seg mer enn det. Jeg tror på å gå videre med livet og få flere barn. Forsøke å leve så normalt som mulig.

Skrevet

Ja, for den som ønsker seg mer husarbeid, mindre søvn, mer stress og større utgifter er det jo bare å kjøre på.

Skrevet

Ja, for den som ønsker seg mer husarbeid, mindre søvn, mer stress og større utgifter er det jo bare å kjøre på.

Sånn er det jo generelt å få barn. De fleste av oss velger det likevel :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...