Gå til innhold

Gubbe/kjerring- bruker dere de kallenavnene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker du gubbe/kjerring om den du er sammen med?

Hva legger du i ordet? Er det negativt?

Anonym poster: c1d5d15efd940fb732cf1de1c8ce2832

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kaller kjæresten min for kjerringa. Legger ikke noe negativt i det

Anonym poster: 233cd94178cb84f493f743256ec386ec

Skrevet

Nei, for jeg er for ung til det. Ville imidlertid ikke lagt noe negativt i det dersom jeg brukte det. Klart "kjerring" ikke egentlig er noe positivt ladet ord, men det har en annen betydning om det brukes om kona. Gubbe likeså. "Kjerringa (mi)" er ikke det samme som å kalle noen "jævla kjerring", akkurat.

Anonym poster: 743d5f4390d40341f10a32e4b4a9161f

Skrevet

Mannen min får godt kalle meg for "kjerringa", det ligger naturlig til språket hans, og han mener ikke noe vondt eller nedlatende med det.

Jeg bruker ikke gubben.

Gjest Stronger
Skrevet

Jeg sier gubben min, utelukkende positivt ment :) Han sier ikke kjerring, og jeg tror ikke jeg hadde likt det heller da vi begge forbinder det som noe negativt..

• Liker 1
Skrevet

Her er vi to kjerringer i hus ja :fnise:

Skrevet (endret)

Der jeg kommer fra er det helt vanlig. Den yngre genereasjon burker det kanskje mer på tull. Men brukes jo ofte og for å snakke om eldre menn eller kvinner. Har jo utrykk som "gubbete" og "kjerringklær". Men har aldri brukt det som direkte skjellsord, det fant jeg ut i voksen alder.

Er vel ikke det verste skjellsordet en kan ha på noen uansett.

Endret av Cordelia
Skrevet

Ja, eg kaller mannen gjerne for gubben min. Eg legger selvfølgelig ingenting negativt i det ordet, då hadde eg aldri brukt det kallenavnet på han. Han bryr seg ikkje forresten. Han kaller ikkje meg for kjerring/kjerringa så vidt eg veit, men det er naturligvis mulig han gjør det til venner når eg ikkje er der. Det hadde ikkje brydd meg noe særlig om han gjorde det.

Skrevet

"Kjerring" for meg er et negativt ladet ord, mens "gubbe" kan brukes mer på tull.

Skrevet

Ja, men bare på gøy. Vi er 23/25 år.

Foreldrene mine bruker kjerringa/gubben oftere, på en seriøs måte.

De er i 40årene.

Det er negative kallenavn/kosenavn/navn når de er ment for å være det.

Anonym poster: f0e8504da4c7de66594e2297101a08a3

Skrevet

Bare jeg som synes gubbben/kjerringa høres harry ut?

• Liker 5
Skrevet

nei.

Skrevet

Nei, men mannen min er håndverker, så han har et harry språk på jobb, dessverre...:P Modererer seg i omgang med nye mennesker, og familie!;) Da er jeg "kona mi"...:biggrin:

Skrevet (endret)

Nei, men mannen min er håndverker, så han har et harry språk på jobb, dessverre...:P Modererer seg i omgang med nye mennesker, og familie!;) Da er jeg "kona mi"...:biggrin:

Kan skyte inn at jeg er håndverker selv! Så du får lære mannen din at det ikke er nødvendig med et harry språk av den grunn ;)

Endret av Mumsen86
Skrevet

Vart ikkje noko gale å seie at du skal heim og leggja ongane og daske kjerringo etter ein lang arbeidsdag..

• Liker 1
Skrevet

For meg er begge negative.

Skrevet

Husker eksen kalte meg for kjerringa hans. Likte det ikke, som jeg sa til han, og da begynte han selvfølgelig å si det enda oftere....

Faktisk, så synes jeg det er bedre at han sier "kjerringa" om han omtaler meg til vennene sine, hvis det er på tull. Det gjør en kompis av mg, kaller dama si for kjerringa, synes det høres litt morsomt ut. Men om han gjorde det hele tiden hadde det jo ikke vært greit. Men å kalle meg kjerring rett i ansiktet, selv om det er postivt ment, så liker jeg det ikke. Det er ikke noe pent ord, akkurat.

Anonym poster: fb82bfc90d10c687d14462d497eaae86

Gjest Funky Punk
Skrevet

Vi bruker gubben/kjerring om hverandre.

Syns det er koselige ord :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler at både gubbe og kjerring er negativt ladede ord. Selv om jeg såklart har hørt at kjerring er "en du har kjær" (eller noe i den duren). Jeg bruker det ikke. Føler også at ordet gubbe henviser til en eldre mann på en negativ måte. Min mann er kun 30, og aller mest positiv. Det passer liksom ikke til ham. Og om han bruker ordet kjerring til meg får han to skeptiske øyne rettet mot seg.

Anonym poster: 9606acfe40245743f298d04432e7711c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...