Gå til innhold

Besteforeldre-bilstol (haster!)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi trenger en bilstol til å ha hos besteforeldrene, og vurderer å bare kjøpe siden det koster en del å leie...

Jenta vår er litt over 1,5 år, veier ca 10 kg og sitter selvsagt bakovervendt. Det optimale er å finne et sete som kan brukes begge veier, slik at hun kan bruke det lengst mulig.

Jeg tenkte i utgangspunktet på Britax Two Way, siden vi er veldig fornøyde med Britaxsetet vi har selv. Problemet er at det virker som dette setet må stå lent inntil forsetene når det brukes bakovervendt? Bilen til besteforeldrene er nemlig diger, og det er stor avstand mellom baksetene og forsetene...

Er det noen som har gode forslag?

Endret av Sushi
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Two way kan vel brukes om du har minimum 25 cm til fremsete også? Kan multitech være et alternativ kanskje?

Anonym poster: 28546fa94439bcf83c7f9f2ef5de1019

Skrevet

Multi-Tech er et veldig godt sete sånn. Det har både støtteben og "seler" som du fester i setet foran, da trenger det ikke stå inntil forsetet. Det holdes nede av beltet i den ene enden og seler og støtteben i den andre, står helt stødig hos oss. Så lenge det ikke er et sete som skal inn og ut av bilen flere ganger i uka (ikke vanskelig å montere, bare litt tungvint), så vil jeg anbefale det. Bakovervendt til 25 kg.

Anonym poster: fea64a234a08b4b1b459d34b255ee5a1

Skrevet

Du skal ikke ha et sete som kan brukes begge veier, med mindre det skal brukes i mange biler. Når du bytter til fremovervendt (etter at ungen er minst 15 kg, helst over fire år), skal du gå over til ren beltestol. Det er bedre enn fempunktssele. Disse bakovervendte som kan brukes som beltestol etterpå (eks. Brio Zento) scorer dårlig som beltestoler.

Forøvrig er Brio Zento et sete jeg anbefaler, bare du bytter det ut når dere skal over til beltestol.

Skrevet

Du skal ikke ha et sete som kan brukes begge veier, med mindre det skal brukes i mange biler. Når du bytter til fremovervendt (etter at ungen er minst 15 kg, helst over fire år), skal du gå over til ren beltestol. Det er bedre enn fempunktssele. Disse bakovervendte som kan brukes som beltestol etterpå (eks. Brio Zento) scorer dårlig som beltestoler.

Forøvrig er Brio Zento et sete jeg anbefaler, bare du bytter det ut når dere skal over til beltestol.

Det skal brukes i flere biler, men hvorfor har det noe å si?

Ellers godt poeng at man helst bør bytte rett over til beltestol, det var jo egentlig derfor vi endte på Max-Way selv... Men så lenge man bare bruker Two Way bakovervendt (det skal vi jo uansett i flere år framover) - er det et ok sete?

Skrevet

Multi-Tech er et veldig godt sete sånn. Det har både støtteben og "seler" som du fester i setet foran, da trenger det ikke stå inntil forsetet. Det holdes nede av beltet i den ene enden og seler og støtteben i den andre, står helt stødig hos oss. Så lenge det ikke er et sete som skal inn og ut av bilen flere ganger i uka (ikke vanskelig å montere, bare litt tungvint), så vil jeg anbefale det. Bakovervendt til 25 kg.

Vet du hva som egentlig er forskjellen på Multitech og Max-Way?

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Bare anbefalte et sete jeg syns er godt, er det vi har og har brukt i flere typer biler.

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Bare anbefalte et sete jeg syns er godt, er det vi har og har brukt i flere typer biler.

Ok, takk for tips :) Så bare at det hadde samme vektklasse og bruksområde som Max-Way, så lurer på om det er ganske likt...

Skrevet

Tror Max-Way er nyere og litt mindre, er i hvertfall lettere. Men ser at det er mye likt ja. :)

Skrevet

Vet du hva som egentlig er forskjellen på Multitech og Max-Way?

Max Way kan kun brukes bakovervendt. http://www.britax.no/bilseter/bilseter/max-way

Multitech er en "flerbruksstol", brukes bakovervendt, fremovervendt og som beltestol. http://www.britax.no/bilseter/bilseter/multi-tech-2

Ser også der er kommet en som heter Max Fix, som ser ut til å være lik Max Way, bare at den har isofixfester. Men da går den bare opp til 18 kg, og ikke 25 kg slik som Max Way.

Anonym poster: 2fd98d80db1d1735e888e4fd169c1f7f

Skrevet

Takk for tips og informajon :) Tror vi ender på Two Way Elite, siden det virker lett å flytte på. Det er flere barnebarn i slekta i samme by, så det er en fordel at flere kan låne setet uten for mye styr.

Skrevet

Cybex sirona er kanskje et alternativt? Litt dyrt da men...

Skrevet

Vi fikk anbefalt Cybex Pallas av butikken. Dette har en slags pute foran som visstnok sikrer bedre enn fempunktsele når barnet sitter fremovervendt. Men dette kan kun brukes fremovervendt. Setet er opp til 36 kg. En tar senere av puten slik at den blir brukt som vanlig beltestol.

http://www.tinyshop.no/bilstol/cybex-pallas-2-fix.html

Skrevet

Vi fikk anbefalt Cybex Pallas av butikken. Dette har en slags pute foran som visstnok sikrer bedre enn fempunktsele når barnet sitter fremovervendt. Men dette kan kun brukes fremovervendt. Setet er opp til 36 kg. En tar senere av puten slik at den blir brukt som vanlig beltestol.

http://www.tinyshop....llas-2-fix.html

Det er ikke aktuelt med fremovervendt sete på flere år ennå.

• 2 uker senere...
Skrevet

Oppdaget at Two Way Elite også kan brukes som beltestol etterhvert, og da kom jeg på det du skrev her... Er alle slike "kombistoler" dårlige? Har du link til tester?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...