Gå til innhold

Lage sushi selv. Noen som har prøvd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er totalt hekta på sushi, men det er så fryktelig dyrt!

Så jeg tenkte det kanskje var billigere å lage selv ved å kjøpe sushi-kit og laks o.l.

Så jeg lurer på om det er noen som har prøvd og hvordan resultatet ble? :)

Anonym poster: 2c604b782cefb326f95d827a11973cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

Jeg er totalt hekta på sushi, men det er så fryktelig dyrt!

Så jeg tenkte det kanskje var billigere å lage selv ved å kjøpe sushi-kit og laks o.l.

Så jeg lurer på om det er noen som har prøvd og hvordan resultatet ble? :)

Anonym poster: 2c604b782cefb326f95d827a11973cd4

har prøvd en gang. Ble slett ikke verst. Kjør på. er gøy å lage sushi:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd og prøvd, men jeg får ikke til å lage god sushi-ris. Uansett om jeg står opp ned og klukker som en kylling eller hva jeg gjør! Så jeg lager kun sashimi. Det er raskt, superenkelt og kjempe godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg lager sushi hjemme, og det er superenkelt synes jeg.

Jeg fulgte denne fremgangsmåten første gang jeg lagde sushi. Jeg fulgte ikke oppskriften da, jeg valgte mine egne ingredienser. Men jeg leste igjennom hvordan hun lager ris, hvordan hun monterer og hvordan hun kutter dem opp.

Mine tips:

-Kjøp sushi-ingredienser på den lokale innvandrerbutikken din. Å kjøpe bambusmatte, spisepinner, nori-ark, sushiris, sushieddik, wasabi osv på dagligvarebutikk er DYRT. For eksempel tar Meny rundt 50 kroner for sushiris. På innvandrerbutikken koster det 25 kroner for samme mengde og kvalitet. Det smarteste du gjør er å spørre de som jobber i innvandrerbutikken om hvor de har sushiting, det står som regel samlet i en hylle :)

Andre tips:

-Når du ruller bør du rulle nedenfra og oppover

-Bruk en våt kniv når du kutter sushien

-Sushieddiken er utrolig viktig, det er den som gjør risen klebrig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ofte sushi, bruker som regel laks, kamskjell og/eller scampi. Noen ganger kjøper jeg tempuramiks og friterer scampiene, det er utrolig godt :)

Enig i at du bør kjøpe det meste av tilbehøret på innvandrerbutikker, mye billigere. Har også funnet sukkerfri syltet ingefær der som er veldig god.

Et tips fra meg er å kle bambusmatten med plastfolie før du ruller, da er den enklere å rengjøre etterpå.

Prøv deg frem både når det gjelder ris og fyll, og ikke fyll for mye i makirullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd et par ganger, og resultatet pleier å bli bra! :) Eneste jeg har å utsette på meg selv som sushikokk (hahah, 7 års utdannelse! :fnise: ) er at risen min ALLTID blir for tjukk, og aldri helt ferdig. Meeen, bortsett fra fulle munner, så går det greit. Husk bare å kjøpe ordentlig fersk fisk i fiskedisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager sushi ofte, elsker det. Kjøper risen fra iherb jeg, ellers resten på innvandrerbutikker.

Bruker laks, vårløk, purre, tunfisk, scampi som er chilli og sitronmarinert med mango.

Synes det er enkelt og lage, er bare at det tar lit ttid, da risen må skylles og bli kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg lager sushi hjemme, og det er superenkelt synes jeg.

Jeg fulgte denne fremgangsmåten første gang jeg lagde sushi. Jeg fulgte ikke oppskriften da, jeg valgte mine egne ingredienser. Men jeg leste igjennom hvordan hun lager ris, hvordan hun monterer og hvordan hun kutter dem opp.

Mine tips:

-Kjøp sushi-ingredienser på den lokale innvandrerbutikken din. Å kjøpe bambusmatte, spisepinner, nori-ark, sushiris, sushieddik, wasabi osv på dagligvarebutikk er DYRT. For eksempel tar Meny rundt 50 kroner for sushiris. På innvandrerbutikken koster det 25 kroner for samme mengde og kvalitet. Det smarteste du gjør er å spørre de som jobber i innvandrerbutikken om hvor de har sushiting, det står som regel samlet i en hylle :)

Andre tips:

-Når du ruller bør du rulle nedenfra og oppover

-Bruk en våt kniv når du kutter sushien

-Sushieddiken er utrolig viktig, det er den som gjør risen klebrig!

de har da sushigreier på rema. ikke så dyrt der
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for svar alle sammen! :)

-TS

Anonym poster: a87d43616f447753558fd339d95bf917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...