Gå til innhold

Pris når man selger brukte ting

eitrande

Anbefalte innlegg

Jeg er med i flere kjøp og salg-grupper på Facebook. I det siste har jeg sett at en venninne selger ut de "store" babytingene sine som badebalje, babystoler osv. Jeg kjenner henne ganske godt og vet at hun har kjøpt de brukt. Nå selger hun tingene for samme pris hun kjøpte dem for; som regel halv pris av full pris. Hun har sagt at kjøper ikke trenger å vite at tingene har hatt to eiere.

Er dette vanlig praksis? Og syns dere dette det er ok? Jeg er litt i tvil; som kjøper ville jeg gjerne visst hvor "godt brukt" det jeg skulle kjøpe var. Men er tingen like hel og fin spiller det kanskje liten rolle? Selv oppgir jeg som regel året det ble kjøpt nytt når jeg selger noe, men hvis det er vanlig å unnlate å gi slike opplysninger vil jeg gjerne tjene noen hundrelapper ekstra jeg også.... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde nok priset tingene litt rimeligere enn halv pris, selv om det ikke nødvendigvis hadde blitt det halve av den halve prisen. Men så lenge hun er ærlig om eventuelle feil og mangler/slitasje, så synes jeg at det er det viktigste, ikke antall som har brukt gjenstanden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er verdt det noen er villige til å betale for den.

Jeg er enig i det, men vil du ikke gjerne vite hva du betaler for?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på om du synes det er greit å være sleip? Om du tjener noen ekstra hundrelapper på å juge litt så må vel du etterpå avgjøre om hvor mye ærlighet og tillit er verdt?

To hundre kroner i bytte mot din samvittighet som bare du kjenner til, - hmm, det må vel nesten bli opp til deg!

Jeg hadde ikke gjort det. Jeg hadde solgt bruktutstyr enda billigere igjen. Den følelsen over å glede andre mennesker overgår den følelsen det er å manipulere eller lure noen naive!

Det blir nesten opp til deg selv og hva du føler du får best nytte av i det lange løp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det, men vil du ikke gjerne vite hva du betaler for?

Joda, men er det egentlig relevant om en ting har hatt en eller to eiere?

La oss si at en badebalje er brukt til ett barn, solgt, brukt til ett barn til og selges igjen.

Er denne baljen verdt mindre enn en likedan balje brukt til to søsken?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, men er det egentlig relevant om en ting har hatt en eller to eiere?

La oss si at en badebalje er brukt til ett barn, solgt, brukt til ett barn til og selges igjen.

Er denne baljen verdt mindre enn en likedan balje brukt til to søsken?

Nei det er den ikke. Men når man unnlater å opplyse om bruk/tidligere eiere kan det hende kjøper legger til grunn forventninger om et "nyere" produkt. Det meste forvitrer, og jeg kjøper heller en balje som er to år gammel enn 5 år. Selv om de er like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva det er. Noen ting selger jeg gjerne ganske nærme det som var originalprisen. Om det er ting som folk nesten er desperate etter å kjøpe. Ting som pensumbøker som jeg har kjøpt brukt selv vil jeg nok selge mye billigere.

Kommer jo an på prisen om det er "greit" å selge den til omtrent samme prisen og da. Om man har kjøpt en ting til 100 kr så er det vel egentlig ikke så farlig å ikke sette den ned til 50.... Men det kommer jo helt an på hvor mye den er blitt brukt tilsammen, om det er noe slitasje, en skikkelig stygg ting fra 80 tallet eller noe :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva det er. Noen ting selger jeg gjerne ganske nærme det som var originalprisen. Om det er ting som folk nesten er desperate etter å kjøpe. Ting som pensumbøker som jeg har kjøpt brukt selv vil jeg nok selge mye billigere.

Kommer jo an på prisen om det er "greit" å selge den til omtrent samme prisen og da. Om man har kjøpt en ting til 100 kr så er det vel egentlig ikke så farlig å ikke sette den ned til 50.... Men det kommer jo helt an på hvor mye den er blitt brukt tilsammen, om det er noe slitasje, en skikkelig stygg ting fra 80 tallet eller noe :P

Det finnes folk som føler seg snytt om de ikke tjener noe på handelen. Har dem betalt åtti skal de selge for hundre. En slags kremmervirksomhet, - nytten og gleden over å ha venner man kan selge til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man skikkelig kul så gir man bort ting man ikke behøver selv lengre. hæ, noen som tør det? Gi bort noe som uansettt allerede hadde opptatt plass? Bli kvitt eiendeler og gjenstander man er ferdig med, - og det uten å måtte be om penger?

Finnes den slags storsinn? - At en som har mye vil gi bort til en som mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fluttershy

Er man skikkelig kul så gir man bort ting man ikke behøver selv lengre. hæ, noen som tør det? Gi bort noe som uansettt allerede hadde opptatt plass? Bli kvitt eiendeler og gjenstander man er ferdig med, - og det uten å måtte be om penger?

Jeg har gitt bort mange ting via finn.no. Alt fra gode møbler til mindre ting. Det er jo mange som legger ut ting på gis bort på finn, så det er flere som "tør" det.

Når jeg skal kjøpe ting brukt sjekker jeg alltid ny prisen først. Jeg forventer at brukte gjennstander er billigere en nye. Ang hvor mye man skal ned i pris kommer an på gjenstanden. El.artikler går som oftest ikke for halv pris, mens gammelt babyutstyr mener jeg bør ligge på max halv pris av ny pris da det er ting som som oftest har blitt brukt en del. Jeg bryr meg ikke så mye om hvor mange som har brukt gjenstanden så lenge den som selger oppgir eventuelle feil eller mangler med produktet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt bort mye jeg ikke trenger. Men er det marked for å selge noe, så tar jeg jo betalt for det:) Som pensumbøker fks. Som student er det jo greit å få inn litt ekstra. Men når jeg får meg jobb så blir det jo litt mer penger i lomma, så kan hende ting blir litt annerledes da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt vekk masse ting på finn. Har også solgt noe, til veldig lave priser. Alt jeg har arvet eller kjøpt brukt gis vekk, og det er herlig å se gleden hos dem som henter. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest barista

Har både solgt og gitt bort flere ting.

Jeg har en gylden regel: Med en gang jeg tar ting i bruk, så er de verdt halv pris av ny pris. Der igjen, er det brukt i over 2 år, bør prisen senkes enda lavere.

Men det må også tas med en te-skje, senga jeg kjøpte for 16.000 kr, for 18 mnd siden, vil jeg aldri få 8.000 kr for. Kanskje hvis jeg er heldig kan jeg be om 4.000 tenker jeg.

Samtidig kjøpte jeg komfyr og kjøleskap. Betalte ca. 5000 kr for hver. De er i stål, og derfor også ettertraktet. Dersom jeg skulle selge de, tror jeg lett jeg kunne fått 3500-4000 kr for hver.

Sofa, bord, tvbenk og lignende møbler tenker jeg halv pris på av ny pris.

Sålenge pensumbøkene jeg kjøper til halvpris, er i en grei stand, bryr ikke jeg meg om den har hatt en eller to eiere før meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns min venninne tok kaka når jeg så hun la ut en drøss med babyting hun hadde "fått" hos meg. Vi skrev ikke akkurat kontrakt, men jeg ville gjerne blitt spurt om jeg vil ha de tilbake før hun gir bort videre eller selger de.

Anonym poster: d16a4ee708261a9570e8a8fe42a4c964

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns min venninne tok kaka når jeg så hun la ut en drøss med babyting hun hadde "fått" hos meg. Vi skrev ikke akkurat kontrakt, men jeg ville gjerne blitt spurt om jeg vil ha de tilbake før hun gir bort videre eller selger de.

Anonym poster: d16a4ee708261a9570e8a8fe42a4c964

Hm, enten gav du henne dem, ellers så lånte hun dem? Hvis hun fikk tingene uten at du sa det var et lån, så står hun jo fritt til å gi det videre så andre kan få nytte av det!

Anonym poster: cb078b4c3af553618816b9a23addf760

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ler meg ihjel når folk skal selge elektronikk. De tror elektriske apparater er verdt så utrolig mye mer enn de er. Det hjelper ikke at den helt ordinære, faktisk dårlige, laptopen du kjøpte i 2010 koster "mellom 4000 og 7000 kr" idag, du har brukt den dritlenge, ingen aner hva du har gjort med den, du KAN ikke ta 2500 kr for den. Et par sko eller en bok kan man sjekke for feil, den gjennomsnittlige nordmannen aner ikke hvordan de sjekker delene i en pc.

Elektronikk, designmessig poppis eller ikke, mister 50% av verdien med en gang du skrur det på. Samme med sko du har gått ut f.eks. Skolebøker fungerer akkurat slik de skal uansett om permen rett og slett er revet av.

Det kommer helt an på produktet, men folk flest verdsetter tingene sine alt for høyt.. Menmen, vi fornuftige får oss en god latter da, særlig om det blir solgt til deres pris:p

Anonym poster: 4a68912a32f1c034912dc695c73a0119

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det er feil men samtidig så finner vel ikke folk ut at hun kjøpte tingene brukt. Men jeg kjøpte selv en vaskemaskin av en venninne, og i ettertid fikk jeg tilfeldig vite at hun hadde kjøpt den av en annen person til samme pris som jeg hadde gitt henne, da ble jeg sur da jeg burde fått den billigere, og at hun da løy om alderen på vaskemaskinen. Garantien var over men uansett så var det sleipt syns jeg.

Anonym poster: e28f9b7af5734134465edaee6e760153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...