Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en forelder som ofte skal hakke på meg, og minne meg på alle feilene jeg har begått i livet mitt. Jeg er over 30, voksen og tar selv ansvar for mitt liv. Ja, jeg har av ulike grunner hatt problemer økonomisk, noe den samme foreldren også har hatt. Jeg blir fortalt gang på gang at jeg ligner på h*n (samme foreldren) " du er som meg, du må også alltid ta den harde veien".

Jeg kjenner jeg begynner å bli LEI mildt sagt da jeg ikke er som foreldren min og har opplevd vaskeligheter i livet mitt uavhengig av hva min forelder har.

Jeg prøver å være saklig, men forelderen prøver alltid å få vite hvordan det står til med økonomien min, graver og spør,leter etter krangel, eller forteller meg igjen og igjen hvor idiot jeg har vært som har surret det til tidligere. Når jeg begynte på høgskole sa foreldren min også at h*n ikke trodde jeg kom til å fullføre. Føler meg tråkket på, og prøver å unngå å snakke med denne foreldren mest mulig. Er på besøk bare fordi jeg vil snakke med den andre foreldren min og mine søsken.

I dag skjedde det igjen, h*n skulle absoutt vite om jeg hadde mer gjeld pga noen arvepapirer. Kjenner jeg er dritt lei! Hva kan man gjøre? Har flere ganger sagt at "dette har du ikke noe med, jeg er voksen nå, sier også at jeg blander meg ikke i din økonomi hvorfor skal du blande deg i min."

Noen som har noen tips?

Anonym poster: c2eb45dfbf32c9b02e418f018da54b02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nikk og smil, jatt med, ikke svar, si "vi snakker heller om noe hyggelig". Funker det ikke, kutt personen ut.

Anonym poster: c21c7f9419a0551c14cd7ff6a97348cf

Skrevet

Jeg har det på samme viset med en av mine foreldre, ikke om økonomi men et par andre ting. Det er slitsomt som bare f, og jeg besøker også bare for å treffe søsken. Den andre forelderen min bor heldigvis et annet sted sammen med et hyggelig menneske.

Det eneste som nytter for meg er å

1, ikke besøke alene.

2, styre samtalen vekk fra den saken så fort jeg kan.

3. På direkte spørsmål, svare "fint" eller liknende, og så skifte tema totalt.

Jeg bryr meg ikke lenger om at det er helt åpenbart for alle at jeg ikke vil snakke om det, og støtter meg på at mine søsken har akkurat samme problemet med foreldreren vår.

Anonym poster: 921ac57ff216efb7bfb505a22a2a0922

Skrevet (endret)

Jeg vil faktisk tro at denne forelderen vil TS sitt beste.

H*n kjenner igjen feilene som blir begått og prøver dermed å få TS inn på en annen retning.

Og ikke gjøre samme feilene som forelderen selv gjorde.

Dessverre er det veldig vanskelig å lære av andres feil. Spesielt når det blir tatt helt galt opp i tillegg.

Men vil TS stoppe kjeften på denne forelderen så er det nok bare egen skjerpings som hjelper ;)

Endret av Steinar40
Skrevet

Jeg syns du burde prøve å snakke med foreldren din, si at du ikke syns noe om hvordan h*n oppfører seg mot deg.

Og at du ønsker å se resten av familien når du kommer på besøk og ønsker ikke å diskutere økonomien din etc, for det er personlig.

Om det ikke hjelper så ville jeg kuttet ut kontakten, har selv vært der og jeg har fortsatt ikke kontakt med faren min.

Han var også nedlatende mot meg, sa utrolig mye stygt til meg og gjorde mye for å ødelegge livet mitt.

Derfor tok jeg ett endelig valg om at jeg kutter kontakt med de som bare vil meg vondt, for jeg orker ikke å bli tråkka på mer.

Føler at jeg har det mye bedre nå som jeg ikke har mer kontakt med han, men det er jo selvsagt tungt å tenke på at jeg har en far som ikke vil meg vel, men sånn er livet dessverre.

Anonym poster: bbe17350cbadc8edc6715418bbe1facb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...