AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #1 Skrevet 26. februar 2013 Da jeg var 15 begynte jeg å trene: Da besto treningen hovedsakelig av å gå i oppoverbakke, og tilbake igjen selvsagt. For litt over et år siden begynte jeg å løpe fast ute, flere ganger i uken, gjerne hver dag. Mellom 8-10 km, store deler asfalt. Har aldri hatt smerter i forbindelse med dette, men hører jo at asfaltløping er drepen for knærne. For en måned siden ble jeg medlem av et treningssenter, og begynte å trene styrke. Ca to ganger i uka. Så er jeg med på spinning en gang i uka. Og så LØPER jeg på tredemølla ca. 3-4 ganger i uka. Varigheten på disse øktene er mellom 45 - 75 minutter. Jeg løper med 2,5 i stigning, og mellom 8-10 km i timen. Er det bedre for knærne å løpe med stigning? i såfall, utgjør 2,5 (%?) noe? Jeg har jo ikke vondt i knærne, har aldri hatt det heller, men det er vel kanskje fordi jeg er ung? (18 år) Kommer jeg til å få kneskader hvis jeg fortsetter med denne deilige løpingen? Hilsen bekymret jente.. Anonym poster: 50fda233ff3d6bb7551b3264d34cbafa
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #2 Skrevet 26. februar 2013 Nei, det er ikke sånn at alle som løper ender opp med å få kneskader, om det er det du mener. Men man kan gjøre mye for å forebygge. For eksempel ha skikkelige løpesko, gjerne tilpasset deg særskilt på Løplabbet. Det er også lurt å legge inn noen uteøkter på mykt underlag, som skogsstier, turveier osv. Skift også ut skoene etter å ha brukt den et halvt-ett år. De blir slitt selvom de ser fine ut. Anonym poster: 9bfe151750238c5ee75a798f197b2d5c 2
isbjørnungen Skrevet 26. februar 2013 #3 Skrevet 26. februar 2013 I tillegg til det AB sier over her, er det god forebyggende trening å drive styrketrening av bein, ankler osv. Det får du veldig bra på skogsstier (supert for ankler). Dersom du har anledning til å koste på deg en PT-time, så kan han gjerne sette opp et opplegg for å sikre at du har tilstrekkelig muskulatur rundt knær osv 1
Mr_Kindle Skrevet 26. februar 2013 #4 Skrevet 26. februar 2013 (endret) Hei, Selv løper jeg i snitt over 100km i uka og for det meste på asfalt. En del løpere vil nok kunne få problemer med knær, men det handler nok mer om løpssteget ditt enn om mange andre ting. Hvis du lander med beina langt foran deg slik at du får et "stem" hver gang du lander så er sjansen for kneproblemer vesentlig større. Lander du foreks på forfot vil du neppe få noe kneproblemer i det hele tatt, men du vil kjenne det mer i legg/akilles. Vanskelig å si uten å ha sett deg løpe. Jeg vil ikke påstå at forfotløping er noe bedre enn å lande på mellomfoten så skal ikke ta den debatten her. Det kan være lurt å prøve å holde høy frekvens på beina, da er sjansen for at de lander rett under kroppen større. Det kan også være lurt å variere sko. Ha ivertfall to par du kan bytte på slik at belastningen i musklaturen blir anderledes. Hvor brattere du løper, hvor større sjanse er det for å komme på forfot - og mindre belastning for kne vil jeg tro. Det er ganske vanlig å pådra seg litt "småvondter" hvis man løper mye, men det går jo over etter hvile. Tipset om å variere underlaget som andre kommer med ovenfor er også veldig lurt. Legge løpeturen i skauen på sommerstid gir mye mindre belastning for kroppen. Endret 26. februar 2013 av Mr_Kindle
Gjest nysgjerrigp Skrevet 26. februar 2013 #5 Skrevet 26. februar 2013 Hei, Selv løper jeg i snitt over 100km i uka og for det meste på asfalt. En del løpere vil nok kunne få problemer med knær, men det handler nok mer om løpssteget ditt enn om mange andre ting. Hvis du lander med beina langt foran deg slik at du får et "stem" hver gang du lander så er sjansen for kneproblemer vesentlig større. Lander du foreks på forfot vil du neppe få noe kneproblemer i det hele tatt, men du vil kjenne det mer i legg/akilles. Vanskelig å si uten å ha sett deg løpe. Jeg vil ikke påstå at forfotløping er noe bedre enn å lande på mellomfoten så skal ikke ta den debatten her. Det kan være lurt å prøve å holde høy frekvens på beina, da er sjansen for at de lander rett under kroppen større. Det kan også være lurt å variere sko. Ha ivertfall to par du kan bytte på slik at belastningen i musklaturen blir anderledes. Hvor brattere du løper, hvor større sjanse er det for å komme på forfot - og mindre belastning for kne vil jeg tro. Det er ganske vanlig å pådra seg litt "småvondter" hvis man løper mye, men det går jo over etter hvile. Tipset om å variere underlaget som andre kommer med ovenfor er også veldig lurt. Legge løpeturen i skauen på sommerstid gir mye mindre belastning for kroppen. Takk for nyttig svar! :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå