AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #1 Skrevet 26. februar 2013 Kopierer dette fra Katteprat.net, der jeg også har spurt: Igår kveld hørte jeg en katt som mjauet og bar seg oppe på låven, det var for mørkt til å klatre opp og se da. Men idag klatret jeg opp for å se. Lokket og snakket rolig, så løper det en står gråsvart katt ut fra en dunge med høy. Jeg går bort dit hun løp ut og lyste med lommelykten. Der hadde hun laget seg en "hule" og inni der var det 4 lysende øyne. Det var to store kattunger som satt der. Den ene som var oransje løp ut den også. Den andre som var brun/grå (litt stripete) satt en stund inni hulen, men løp ut når jeg kom nærmere. Jeg gikk og lånte kattmat fra naboen, det var kanskje dumt av meg. Tok med en skål og lokket og snakket, til slutt kom den stripete kattungen fram igjen og etter en lang stund kom den bort til skåle mens jeg satt to meter unna. Den forsynte seg grådig. Jeg flyttet meg nærmere og fikk nesten lov til å ta på den. Men da løp den unna. Den var redd, men ikke livredd. Den oransje kattungen kom etterhvert tilbake den også, men den virket mye reddere og turte ikke gå bort til matskålen. Jeg fylte opp skålen igjen og satte den ved hulen deres. Nå sitter jeg på stua og skriver dette, fordi jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Kattemoren (jeg tror iallefall det var det) kom ikke tilbake mens jeg var der. Det er forståelig. Var det dumt av meg å sette ut mat? De virket veldig sultne. Jeg aner ikke hvor gamle de var, men ettersom at de bodde sammen inne i hulen med det som så ut som kattemoren, hvor gamle kunne de maks være? Det har vært fryktelig kaldt i vinter, så jeg skjønner ikke hvordan de har overlevd. Kanskje var det fler i kullet som ikke har overlevd. Det er først disse siste to ukene det har vært mildt vær. De hadde dessuten fortsatt "kattungefjes". Den stripete katten syntes jeg hadde stor mage, hvor tidlig kan katter bli gravide? Det ser ikke ut som om de beveger seg utendørs enda, men der kan jeg ta veldig feil. Dessuten kan jo den andre kattungen være en gutt. Den stripete katten hørtes desverre syk ut. Når den pustet hørtes den veldig tett ut i nesa, som om den var forkjølet. Hvordan syk kan den være? Jeg har lyst til å prøve å gjøre de tamme, da et liv som villkatt ikke er en dans på roser.. Hvordan bør jeg gå frem? Hvis jeg går opp på låven hver dag med mat og snakker med de, vil de til slutt bli mindre redde? Lang historie, og mange spørsmål. Jeg har sikkert 100 flere spørsmål etterhvert. Håper noen her kan hjelpe meg Anonym poster: 3142583039e613702164c8861bbaad2d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #2 Skrevet 26. februar 2013 Legg noe mykt der som lukter menneske. Ei gammel t-skjorte som du har gått med i dagevis og som uansett skulle blitt kastet ville vært flott. Anonym poster: c305a2564708dab87aadc57f114aecd0
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #3 Skrevet 26. februar 2013 Hvis du vil beholde de selv så kan du jo prøve å temme de. Men da må du også ta ansvar for å ta de til veterinær og kastrere, vaksinere osv. Og ja, du burde gi de mat. Vet man skal være forsiktig med dette når det kommer til voksne katter, men kattunger er en helt annen sak. Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å hente de inn, det blir enklere da. Dyrebeskyttelse kan hjelpe med kattefeller. Hvis du ikke kan ta de selv så kan du også kontakte dyrebeskyttelsen, når det er snakk om katter så vil de nok hente de inn ganske raskt! Anonym poster: b4d03cbdbe33ff9a66cb0e450bf136d3
Fantomina Skrevet 26. februar 2013 #4 Skrevet 26. februar 2013 Har du Foreningen for omplassering av dyr eller Dyrebeskyttelsen i nærheten av deg? De kan mye om villkatter og kan helt sikker hjelpe deg, i det minste over telefonen. Du burde også kontakte dyrlege, spesielt siden den ene katten virker syk. Og all ære til deg som ønsker å hjelpe kattter!
Miren Skrevet 26. februar 2013 #5 Skrevet 26. februar 2013 Det kan være høyet som gjør at ene katten virker syk? At det støver så mye at det setter seg i nesen. Kan tenke meg de er kanskje 4 uker? Utifra det TS beskriver. Fortsett og sett opp mat til dem, kontakt veterinær og dyrebeskyttelsen om du har mulighet til det. Så kan du jo velge om du vil ha de selv eller gi de bort til noen, om du får dem tamme da.
Silkepote Skrevet 26. februar 2013 #6 Skrevet 26. februar 2013 Oi, vet ikke hvordan jeg klarte å trykke på AB-knappen! Takk for raske svar! Jeg bor i Nord-trøndelag for tiden, og på siden deres står det at de ønsker seg mottak eller tomt til mottak, så de har bare fosterhjem for tiden. Tror de er veldig fulle. men jeg kan selvfølgelig ringe/sende mail og høre hvordan jeg bør gå fram og slikt! Eventuelt høre om feller også. Miren: Tror de er mye eldre enn 4 uker, de virker mer som hele 12 uker. De spiser tørrfor, den ene gjorde iallefall det. Er det noe annet jeg burde gi dem som er mer næringsrikt? Tenkte å kjøpe noe våtfor imorgen, så de blir litt fristet og kanskje tørr å komme nærmere. Det kan være høyet som gjør den tett, ja. Men tenker ettersom at de har blitt født og levd oppe på låven, så kan det godt hende de har blitt forkjølet. Eller blitt smittet av en eller annen kattesykdom? Jeg kunne gjerne tenkt meg å fått de tamme og tatt vare på de, men jeg har en unghund. Han er ikke kattevant, men det er vel kanskje noe han hadde kommet til å bli vant til. Kattene måtte jo også blitt vant til han. Eventuelt måtte jeg hatt de separert til noen kunne ta over de/eller dyrebeskyttelsen kan ta de. Det med t-skjorten var en lur ide, skal gå og bytte på meg en gammel med en gang! Må vel kanskje gå med den noen dager først da.
Miren Skrevet 26. februar 2013 #7 Skrevet 26. februar 2013 Ååå, tenkte ikke på det med tørrforet! Jeg og kjæresten fant en kattunge engang. Hun var vell 2 uker da vi fant henne. Når når hun var 5-6 begynte hun og spise tørrfor. Våtfor er vell helst og anbefale. Ellers har de jo kattemelk på matbutikker. I en sånn lav lilla/hvit flaske. Dette kan du kanskje sette opp på loven. Det at den ene kattunge hadde stor mage trenger ikke bety noe mer enn at den har luft i magen. Kattungen vi fant, hadde kjempekulemage! Og den prumpet hele tiden. Grunnen til at den på loven har det kan jo være at den har levd på kattemelken for lenge, og ikke fått så variert kost som den burde i den alderen
Fantomina Skrevet 26. februar 2013 #8 Skrevet 26. februar 2013 Bruk tørrfor beregnet på kattunger, det har mindre biter (og alt av riktige næringsstoffer og sånt). Eller bløt maten opp med vann. Små kattunger har liten munn og små tenner og det er vanskelig å spise voksentørrfor.
Silkepote Skrevet 26. februar 2013 #9 Skrevet 26. februar 2013 Nå har jeg sendt en utfyllende mail til dyrebeskyttelsen etter tips fra noen katteprat.net at jeg kan melde meg som fosterhjem for de, og da dekker DB veterinærutgifter (jeg har jo ikke planlagt å ha kattunger og har eller ikke spart opp penger til noe sånt). Imorgen må jeg dra innom matbutikken og kjøpe kattemat for kattunger (har ikke dyrebutikk i nærheten, så butikkmat får klare seg inntil videre), noe våtfor og kanskje kattemelk. Håper det bare er luft, og ikke noe alvorlig eller fordi den er gravid, at den er slik. Takk for svar igjen, er så godt å ha noen å diskutere dette med! Dere hjelper meg veldig
Aurora M. Skrevet 26. februar 2013 #10 Skrevet 26. februar 2013 Så flott at du vil hjelpe Silkepote! Katter er ikke kjønnsmodne før de er 7 mnd. så jeg tviler på at det er unger i den magen. Er nok heller orm i beste fall, hvis den da ikke er alvorlig syk. Jeg håper du får den informasjonen og støtten du trenger lokalt for å ta pusene inn i varmen (eller at noen andre gjør det) og gi dem det stellet de trenger. Jeg håper det ikke er forsent (at de allerede er blitt for skeptisk til mennesker) og at det enda kan bli gode tamkatter av dem. Hvis ikke er det dessverre det beste å få de avlivet, og jeg håper noen tar ansvar for å gjøre det. Vet du hvem kattemora er? Hun bør snarest kastreres! Enten ved at eier finnes og stilles til ansvar, eller ved at hun fanges og kastreres og forsøkes gjøres om til huskatt, eller ved at hun settes ut igjen og mates jevnlig. Lykke til!
Silkepote Skrevet 26. februar 2013 #11 Skrevet 26. februar 2013 Fint å høre at hun ikke er gravid, men håper det ikke er noe alvorlig. Jeg har hatt litt kontakt DN nå, men ikke fått noe svar på hva vi skal gjøre med kattungene. Jeg håper også det er mulig å få de tamme! Vet ikke hvem som eier moren dessverre. Hun kan godt være en villkatt som resultat av en nabo som "eier" nærmere 30 katter som de har gående rundt på tomta si.. Vet heller ikke helt hvordan moren ser ut, for hun løp med engang jeg kom bort til hulen deres. Men kanskje jeg får sett hun imorgen Takk
Silkepote Skrevet 27. februar 2013 #12 Skrevet 27. februar 2013 Tenkte jeg skulle oppdatere dere litt. Nå er det 4 katter på låven. De er nok langt fra kattunger som jeg trodde igår. Idag har jeg fått en nærmere titt, og fikk også lov til å stryke den ene på ryggen mens den spiste! Alt dette har jeg formidlet videre til DB. Fikk en tlf ikveld om at de vil hjelpe meg med feller og mat over helgen. 3 av kattene må fanges på den måten og avlives, for de er såpass redde og DB har ikke kapasitet til å begynne å temme de. Den fjerde som ikke er like redd skal jeg prøve å være fosterhjem til Det blir spennende! Jeg håper hun kan bli tam. Denne katten har ganske stor og hard mage, er det da mest sannsynlig fordi hun er drektig? Kan det være andre årsaker til at en katt har en slik mage?
Gjest FiskenBlub Skrevet 28. februar 2013 #13 Skrevet 28. februar 2013 Tenkte jeg skulle oppdatere dere litt. Nå er det 4 katter på låven. De er nok langt fra kattunger som jeg trodde igår. Idag har jeg fått en nærmere titt, og fikk også lov til å stryke den ene på ryggen mens den spiste! Alt dette har jeg formidlet videre til DB. Fikk en tlf ikveld om at de vil hjelpe meg med feller og mat over helgen. 3 av kattene må fanges på den måten og avlives, for de er såpass redde og DB har ikke kapasitet til å begynne å temme de. Den fjerde som ikke er like redd skal jeg prøve å være fosterhjem til Det blir spennende! Jeg håper hun kan bli tam. Denne katten har ganske stor og hard mage, er det da mest sannsynlig fordi hun er drektig? Kan det være andre årsaker til at en katt har en slik mage? Hva?? Skal 3 av kattene avlives?? 1
Silkepote Skrevet 1. mars 2013 #14 Skrevet 1. mars 2013 Hva?? Skal 3 av kattene avlives?? Ja, det er "villkatter" og DB her jeg bor har ikke kapasitet til å oppta fosterhjem med såpass krevende katter desverre Eneste grunnen til at den fjerde får en sjanse er fordi det virker som om hun har hatt menneskelig kontakt tidligere og jeg kan ta på meg oppgaven å være fosterhjem. Nå har jeg oppdaget to "ville" katter til, så situasjonen begynner å bli vanskelig.. Skulle gjerne latt de bo der oppe og matet de, men jeg ser allerede nå at flere har oppdaget at det er mat å få. I tillegg vil de jo bare formere seg ytterligere..
Sinner Skrevet 1. mars 2013 #15 Skrevet 1. mars 2013 (endret) Jeg har hatt flere "villkatter" i hus og det er ikke så vanskelig å få de tamme som db skal ha det til, mitt inntrykk av dyrebeskyttelsen (selv om jeg støtter dem i arbeidet deres både med penger og vært fosterhjem og synes de generelt gjør en god jobb) er at det er veldig mange ungjenter som sitter der i frivillig arbeide med litt mindre kunnskap enn de kanskje skulle ha hatt. Får du fanget de, så er det ideelt å ha de på et passe stort rom noen uker, sitt der hver dag så de blir vant til deg (les en bok, sitt på dataen) Så går det seg ofte til. Jeg pleide å legge meg ned på gulvet og slappe av og smøre inn hendene mine med leverpostei Tok ikke mange dagene før de forsiktig kom fram fra skjulestedene sine og etter noen uker (noen gang tok det selvsagt lengre tid) Så var de nogenlunde tamme. (ikke så tamme som en katt født og oppvokst hos mennesker men tamme nok til å kunne bo sammen med mennesker som ikke ønsker en superkosekatt) Men selvsagt, det krever litt innsats. Endret 1. mars 2013 av Sinner
Armitage Skrevet 1. mars 2013 #16 Skrevet 1. mars 2013 Jeg vokste opp med en villkattmor som produserte unger som bare det under uthuset vårt. Jeg og mine søsken hadde ingen problemer med å temme de kattungene og vi var jentunger på 12-10år. Så lenge man setter frem mat og er rundt dem ofte uten å være for brå så blir de fort vant til mennesker. Det er verre med voksne katter.
Silkepote Skrevet 1. mars 2013 #17 Skrevet 1. mars 2013 Men jeg som er alene, med hund og studier i tillegg har ikke råd, tid eller plass til å plutselig bli katteier med 6 katter. Skulle gjerne gjort mer for de, men det er ikke så lett. Jeg skulle gjerne satt ut mat til de hver dag og prøvd å få de menneskevante. Faktum er at det strømmer til fler og fler katter (jeg vet hvor de stammer fra, men får ikke gjort noe med det). Skal de leve må de kastreres så de ikke formerer seg ytterligere, og jeg må betale kattemat for fler og fler katter. Vinteren kommer igjen, og da kommer de til å få frostskader, mens andre vil fryse ihjel. Samler de seg sammen på låven, vil det fort spre seg sykdom. De er forresten voksne katter, noen er kanskje litt under 1 år. Vanskelig å si for noen kan være små pga begrenset næringsinntak..
Armitage Skrevet 1. mars 2013 #18 Skrevet 1. mars 2013 Men jeg som er alene, med hund og studier i tillegg har ikke råd, tid eller plass til å plutselig bli katteier med 6 katter. Skulle gjerne gjort mer for de, men det er ikke så lett. Jeg skulle gjerne satt ut mat til de hver dag og prøvd å få de menneskevante. Faktum er at det strømmer til fler og fler katter (jeg vet hvor de stammer fra, men får ikke gjort noe med det). Skal de leve må de kastreres så de ikke formerer seg ytterligere, og jeg må betale kattemat for fler og fler katter. Vinteren kommer igjen, og da kommer de til å få frostskader, mens andre vil fryse ihjel. Samler de seg sammen på låven, vil det fort spre seg sykdom. De er forresten voksne katter, noen er kanskje litt under 1 år. Vanskelig å si for noen kan være små pga begrenset næringsinntak.. Skjønner det. Synd at ingen kan ta de inn. Skulle ønske jeg hadde plass, men har allerede to katter.
Gjest FiskenBlub Skrevet 1. mars 2013 #19 Skrevet 1. mars 2013 Men jeg som er alene, med hund og studier i tillegg har ikke råd, tid eller plass til å plutselig bli katteier med 6 katter. Skulle gjerne gjort mer for de, men det er ikke så lett. Jeg skulle gjerne satt ut mat til de hver dag og prøvd å få de menneskevante. Faktum er at det strømmer til fler og fler katter (jeg vet hvor de stammer fra, men får ikke gjort noe med det). Skal de leve må de kastreres så de ikke formerer seg ytterligere, og jeg må betale kattemat for fler og fler katter. Vinteren kommer igjen, og da kommer de til å få frostskader, mens andre vil fryse ihjel. Samler de seg sammen på låven, vil det fort spre seg sykdom. De er forresten voksne katter, noen er kanskje litt under 1 år. Vanskelig å si for noen kan være små pga begrenset næringsinntak.. Triks situasjon. Men er ikke så vanskelig å sosialisere de kattene som db skal ha det til. Er selv fosterhjem for en katt som rehabiliteres og han har hatt masse framgang på kort tid. Hvis du er fosterhjem for de kattene gjennom db så dekker de mat og vetrinærutgifter. Men skjønner deg godt, litt vanskelig å plutselig ta til seg 6 skye katter...
Gjest FiskenBlub Skrevet 1. mars 2013 #20 Skrevet 1. mars 2013 Hvordan dyrebeskyttelsen distrikt hører du til da? Høres ikke ut som Dyrebskyttelsen Finnmark ihvertfall. Der tar de inn det meste, levert en hurv av katter jeg har funnet ute der. Vet de også bruker å ha "razzia" etter katter på lover og folk som ikke passer på kattene sine osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå