Gå til innhold

Hvordan er det å ha katt?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Donna

Hvordan er det å ha katt?

Hvordan er dette annerledes fra det å ha hund? (bortsett fra at en hund går man tur med og dresserer).

Hva er den negative biten ved det å ha katt? Er det lettere å ha hund? (har hund). Hva med ferier- tar man med seg katten på samme måten som en hund?

Hvordan er det å ha katt og hund sammen? Har de selskap i hverandre?

Katter pleier å gjøre fra seg i en kattekasse sant vel? Vil en hund markere på dette stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann

Helt greit å ha katt. Har også hund, det tok 14 dager før de var venner og nå går det helt greit. Kjempevenner!

Katten gjorde fra seg på kattesanden, men nå er den bare ute på do. Hunden markerte ikke der.

Jeg leverer katten på kattepensjonat, men noen reiser vekk og lar naboen se etter den, det har jeg ikke samvittighet til, men det fungerer sikkert helt ok.

Lite arbeid med katt, har kastrert min i tilfelle. Lite arbeid, 100 ganger mer arbeid med hund. Så det kan anbefales!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Takk for svar :)

Det jeg ser som et problem er mine foreldre som ikke tåler katt. Jeg pleier å være noen uker hos de om sommeren, i julen og i påsken, samt helger av og til. Da vil det bli baluba om en katt skal være med. Men man kan ikke reise fra de heller. Ser ikke for meg at jeg skal greie å levere den på pensjonat heller. Det greier jeg ikke med hunden , men han går det greit å ha med.

Må man spørre huseier før man anskaffer katt når man har hund, marsvin og kanin fra før?

Jakter katter på burdyr? Bråker katter masse? (hunder kan bjeffe - driver katter og mjauer? ) (min hund bjeffer ikke).

Er det slemt å ha innekatt ?- jeg synes det er så ekkelt med biler og sånn. Dessuten så skyter de katter av og til. Og unger kan plage de. Men det er kanskje kjedelig for en katt å være inne også.

Hvis man tar med seg katten, vil den komme til å rømme da?

Rart - det virker liksom så mye lettere med hund. Den tar man båndet på og så går man ut. Og om det er trygt slipper man den løs. Katter styrer man ikke - og vips er de plutselig borte.

Håper flere også kommer med innspill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har innekatt pga all trafikken rundt oss, det hender han er ute i bånd på verandaen for å få litt luft..Når vi er borte er det mamma som passer han og der løper han ute og leker(de bor på landet), men han stikker ikke av for det..Han er kasterert! Han bråker heller ikke masse..Han majuer og sånt så klart, men ikke sånn at det blir plagsomt! Kan nok hende katter ville jakte litt på burdyr, men tror nok de kan blir venner etterhvert! Vår katt ble vettskremt av en kanin i bur :ler: Men nå er han veldig pyse også da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Katten vår lager lite bråk, verre med hunden som skal gi beskjed hver gang noen er på gata... :evil: Jeg slipper henne ut, i og med at hun er kastrert, holder hun seg rundt huset, lite trafikk her. Men ja.. det er jo alltid en fare for at hun skal bli påkjørt, men å holde henne inne av den grunn, kunne jeg ikke tenke meg. Hun elsker å klatre i trær og jakte på fugler. Vet ikke om hun jakter på burdyr, vi har gullfisk, men den enser hun ikke, katt og fisk er jo også et eget tema :wink:

Hvis du skal ha innekatt, må de vel vendes til dette fra fødselen, vet ikke om det er helt humant for min del, men det får andre fortelle om som har det.

Å levere dyrene på pensjonat går greit, jeg har sjekket stedet og hunden trives godt der, det blir første gang nå til sommeren jeg skal "parkere" katten, men hun får eget "rom" og egen luftegård, så jeg tror hun skal få det godt. De som har pensjonatet er skikkelig dyrevenner, så hun får det godt der, bedre enn om hun skal gå alene rundt huset.

Men hvis foreldrene dine ikke tåler katt, kan jo det være et problem, men det er jo ikke større enn at det går an å ordne det etter beste evne. Lykke til!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha innekatt, må den være innekatt fra fødselen av, og aldri få gå ut. Da kommer den til å lengte ut igjen senere. Men hvis den er 100% innekatt, er det ikke dyreplageri.

Når det gjelder å reise med katt, er ikke det alltid vellykket. Katter blir lett bilsyke, og fly er heller ikke populært. Venner du den til å reise fra den er liten, går det litt lettere.

Hvis du skal reise bort en helg eller en uke, er det beste å få noen til å passe katten. Kattepensjonat eller å flytte katten et annet sted er absolutt siste utvei. Så lenge den får være i vante omgivelser og får mat, går det helt greit. Når jeg reiser bort, pleier jeg å be naboen om å mate katten og slippe den ut om morgenen (den sover inne). Så allierer jeg meg med en som kan komme og kose litt med den av og til. Funker helt fint, men jeg vil ikke reise fra den i mer enn en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal reise bort en helg eller en uke, er det beste å få noen til å passe katten. Kattepensjonat eller å flytte katten et annet sted er absolutt siste utvei. .

Oj, ble litt i tvil her jeg nå. Katten min er bare ute i hagen og står på døra og vil inn til alle tider, vi skal vekk i sommer i 10 dager og da har jeg ikke samvittighet til å bare la en nabo se etter henne. Hun kommer inn om kvelden og sover inne.

Hadde det vært bedre å bare la henne være hjemm i ti dager, har bestilt på pensjonat til henne jeg nå. Er det forferdelig for en katt å bli flytta på?? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, ble litt i tvil her jeg nå. Katten min er bare ute i hagen og står på døra og vil inn til alle tider, vi skal vekk i sommer i 10 dager og da har jeg ikke samvittighet til å bare la en nabo se etter henne. Hun kommer inn om kvelden og sover inne.

Hadde det vært bedre å bare la henne være hjemm i ti dager, har bestilt på pensjonat til henne jeg nå. Er det forferdelig for en katt å bli flytta på?? :oops:

Katten vår har vært på kattepensjonat flere ganger, og det går helt fint. De aller fleste katter tåler det bra. Jeg ville aldri latt en katt være mutters alene i 10 dager. Et menneske som titter raskt innom for å gi mat er overhodet ikke nok. På pensjonatet får den masse kos og oppmerksomhet og den får være ute av buret og leke med andre katter store deler av dagen, noen kattepensjonat har også utendørsmuligheter til katten. Så min mening er at pensjonat overhodet ikke er noen siste utvei, men et godt tilbud bare man vet å finne de gode pensjonatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke leve uten katt! :P

katter er fabelaktige dyr..og for meg som bor i byen er det mye enklere med en katt enn med hund. Slipper å gå tur 3 ganger om dagen, og pusen kan være alene hjemme mens vi er på jobb uten at han river istykker hele leiligheten. Vår pus er ikke akkkurat overbegeistra for bilkjøring, men jeg tar på han sele og har han på fanget, og da går det faktisk helt greit (lengste kjøreturen hans hittil er på 4 timer). Det gikk ikke fullt så greit med reisekasse, så det har vi droppa. Min forrige katt elsket å kjøre bil, han lå pal i passasjersetet og kosa seg i opptil 5 timer i strekk...men tror kanskje at det er sjeldent da.

Forrige pusen var også på pensjonat noen ganger, det gikk også helt fint. Han kjeda seg nok litt, men så var jo gjensynsgleden desto større da.

Gamlepusen var innekatt, var ute på hytta i bånd, og gikk fritt på terrassen hjemme uten å ville prøve å hoppe ned og stikke av.

Han vi har nå har hittil bare vært inne, men det spørs vel hva som skjer til våren. Har jo et lite håp om at han etter kastrering og sånn vil nøye seg med terrassen (vi bor i Strømsveien i Oslo og der er det mye trafikk, for å si det mildt - uff, nå begynte jeg å tenke på den katten som ble overkjørt i en annen tråd her... :cry: ). Men hvis han har lyst til å bli såkalt "utekatt" skal han få lov til det, trafikk eller ei.

Men tilbake til utgangspunktet da - jeg kan love deg at det finnes ingen ting som er bedre for kropp og sjel enn å sitte i godstolen med en god og varm kattekropp som ligger på magen din og purrer og murrer og koser seg glugg ihjel! Og som tidligere nevnt, jeg er vant til å ha med meg pus hvorsomhelst, min forrige har overnattet diverse ganger på hotell blant annet i forbindelse med fotballkamper, han var alltid med på hytta og ellers rundt. Det var 0 problemer forbundet med det, men han var jo en praktkatt da!

Håper Zico (nypusen) også kan være med på sånne ting etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Vanvittig morsomt. Har ikke ledd så mye på årevis.

Særlig morsomt når han prøver å fange endene som svømmer påvannet nedenfor huset. På fredag jumpet han rett uti, og kom opp og inn våt til til skinnet :hoho:

Det er jo litt styr, han skal ha mat og vann, kos og stell. Men det hører med :wink: .

Ikke noe problem å ha han med på tur hvis dere venner han til å sitte i bur og kjøre bil fra han er liten.

For lengre ferier er det ikke noe problem å få en venn eller kollega som lurer på å få katt til å passe. Da får de prøvd ut om det er noe for dem, og jeg får kattepass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinærer sier at det er bedre å la katten være hjemme og få besøk.

Hvis naboen tar seg litt ekstra av den og koser med den, går det helt fint! Katter er ikke flokkdyr slik som mennesker, og klarer seg utmerket alene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M

Veterinærer sier at det er bedre å la katten være hjemme og få besøk.

Hvis naboen tar seg litt ekstra av den og koser med den, går det helt fint! Katter er ikke flokkdyr slik som mennesker, og klarer seg utmerket alene!

Det stemmer! Katter kan fint være "alene" i et par uker. De er selvstendige og klarer seg fint om de får litt tilsyn og kos. Jeg ville aldri hatt kattene mine på pensjonat. Det er veldig stressende for katter å bli flyttet på, det beste er å ha de i trygge og kjente omgivelser. Det er også anbefalt av de fleste veterinærer. En katt bruker mye tid på markere sine områder, hjemmet ditt er markert med lukter fra katten din (som ikke vi kjenner). På et helt nytt sted er det nye lukter, lyder, andre katter og mennesker og katten må bruke masse tid på å bli trygg i disse omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maetzii ii

På pensjonatet får den masse kos og oppmerksomhet og den får være ute av buret og leke med andre katter store deler av dagen, noen kattepensjonat har også utendørsmuligheter til katten

Oi... har vurdert å ha katten min på kattepensjonat i sommer, men nå ble jeg veldig i tvil. Jeg har nemlig ALDRI hørt om voksne katter som har lekt sammen - og jeg har hatt katt siden jeg var 6 år. Den katten jeg har nå får panikk bare den får øye på en annen katt - og om den kjenner lukta i tillegg er det vill fresing og livredd pusekatt i en time etterpå...

De forrige kattene (hunkatter) har pleid å sloss med andre katter omtrent ukentlig - men aldri har jeg sett noe som minnet om leking.

Trodde kattepensjonater hadde egne rom for hver katt og at de ikke kom i kontakt med hverandre jeg... Er dette med at kattene skal ha kontakt med hverandre vanlig på pensjonater? Eller er det bare det ene stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... har vurdert å ha katten min på kattepensjonat i sommer, men nå ble jeg veldig i tvil. Jeg har nemlig ALDRI hørt om voksne katter som har lekt sammen - og jeg har hatt katt siden jeg var 6 år. Den katten jeg har nå får panikk bare den får øye på en annen katt - og om den kjenner lukta i tillegg er det vill fresing og livredd pusekatt i en time etterpå...

De forrige kattene (hunkatter) har pleid å sloss med andre katter omtrent ukentlig - men aldri har jeg sett noe som minnet om leking.

Trodde kattepensjonater hadde egne rom for hver katt og at de ikke kom i kontakt med hverandre jeg... Er dette med at kattene skal ha kontakt med hverandre vanlig på pensjonater? Eller er det bare det ene stedet?

De har hvert sitt bur vanligvis, men de skal jo ikke være innestengt der hele oppholdet så flere ganger om dagen blir de sluppet ut i et eget rom med klatretrær og leker. Det er jo umulig å lufte hver katt for seg, så kattene slippes ut sammen. Jeg regner ikke med at katter som slåss eller ikke tåler andre katter er med på dette, om disse får komme ut av buret aner jeg ikke, vår katt trives godt med andre (selv om hun er innekatt) så det problemet har vi ikke hatt.

At katten får være i aktivitet, leke og ha selskap ser i allefall jeg som positivt (og dette pensjonatet er blandt de beste), jeg ville aldri hatt katten på et pensjonat hvor den er inne i sitt lille bur hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så mangt med å ha katt.

Både positivt og negativt, mest positivt.

Man må regne med at det ikke går an å oppdra en katt. Hunder kan man jo til dels oppdra og dressere, men katter gjør som du vil, samme hva. Det må man akseptere.

Vi får ikke ha tingene våre i fred, og må gjemme bort div ting for pus når vi drar fra leiligheten. Enten vi er borte en halvtime eller en helg, så kan hun gjøre ugagn. Har rasert leiligheten et par ganger :lol:

Pusen vår stjeler mat og tigger til den store gullmedaljen, selv om hun har tilsynelatende god mat selv. ( tørr + våtför og nytt vann hver dag )

Også vimser hun forbi stuebordet så halen garantert kommer oppi farrisglasset mitt ;-)

Men på den annen side så er hun både morsom, leken, søt, pen, sjarmerende og tøysete. Hun krabber opp på fanget mitt når jeg er lei meg eller syk,- det virker som om hun senser at det er noe galt og vil trøste og kose

:hjerter:

Hun maler, strekker seg, ligger på gulvet ( varmekabler ) og koser seg masse. Stamper med bena og småkrafser når hun er i kosehumør og hun klarer å få oss til å miste pusten av latter hver dag. Hun er nysgjerrig, oppvakt og morsom. I det hele tatt så er hun drømmekatten min :)

Gir oss mye glede å ha katt : - )

For å summere opp :

Vi har en 1 år gammel abyssiner som er innekatt ( de fleste abyssinere er "avlet" til å være inne og jeg har ikke dårlig samvittighet da hun trives godt og aldri har vært ute ) og hun får mye aktivitet og stimulering hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til Quinden!

Hei jeg har to katter, og hadde de på pensjonat i sommer. Den ene katten hadde kost seg og så veldig godt ut da vi hentet de etter en uke, den andre katten hadde mistrivdes og gått endel ned i vekt :-( Så det er veldig individuelt fra katt til katt.

Ville nok tatt sjansen dersom pensjonatet ser ok ut. Vil ikke reise fra mine katter med nabo som "barnevakt" lenger enn over helgen, men må nok finne på noe annet enn pensjonat neste gang vi skal på ferie... :roll:

Katten vi hadde da jeg var liten storkoste seg forresten på pensjonat.. :wink: Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to katter. En hann (kastrert) og en hunn. De trives fantastisk sammen. Jeg er et kattemenneske og trives med å ha kosete og forholdsvis lettestelte kjæledyr. Begge kattene mine er korthårete og må ikke børstes hverdag, bare innimellom. De trenger mye kos og krever rom for lek og aktivitet siden de bare er inne. De klorer litt på møbler selv om de har egne kloremøbler for katter som de også bruker.

De bruker kasse med sand. Jeg anbefaler sand som klumper tiss og bæsj, slik at du plukker ut klumpene hver dag og kaster. (Jeg bruker Biocat sand.)

Katter kan ikke disiplineres som hunder. De lærer hva de får lov til, men min erfaring er at de prøver seg litt likevel....ikke fordi de er dumme, tvert i mot! Man må være konsekvent med katter. De liker rutiner, men kan også være fleksible så lenge de har trygghet. Mna kan godt komme og gå til forskjellige tider - dte gjør jeg. Man kan reise fra en katt over natten. Katter trives aller best hjemme - eller et sted de kjenner godt. Man må vite at man har et godt tilbud til dem i feriene hvis man reiser bort et sted de ikke kan være med!! Mange har med katten på hytta og har den inne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...