Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg og en god kompis har innimellom "vært sammen", men han har gitt ganske klart uttrykk for at han ikke ønsker noe forhold, hvilket jeg heller ikke har hatt i tankene. I grunnen har jeg trivdes godt med den typen "forhold" vi har hatt til nå, men begynner å tenke på om det kunne blitt noe mer seriøst etterhvert. Har ikke mye følelser per i dag for gutten, men har lekt litt med tanken om det kunne utvikle seg. Denne gutten har mangel på empati, noe jeg i grunnen har vært klar over så lenge jeg har kjent han, men dette hindrer meg ikke i å være venn med han ettersom jeg synes han er en super fyr uansett. Så spørsmålet mitt er dermed hvordan kan man få en person med mangel på empati og som har gitt uttrykk for å ikke ville ha forhold, til å tenke annerledes rundt det og kanskje kunne vurdert noe annet? Går det an å få en "slik" person forelsket?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ønsker du å være i et forhold med en empatiløs person? Unnskyld at jeg spør, men mangler han virkelig empati så ender du opp med en som hverken ser eller bryr seg om dine behov.

Det går helt fint an å få ham forelsket, om han er en person som forelsker seg. En trenger ikke nødvendigvis empati for å føle forelskelse/en eiesyk variant av det.

Anonym poster: 8a898e8a60e0f22a6fbae3bf89acf6f2

• Liker 9
Gjest Lille-pus
Skrevet

Dersom han virkelig har mangelfult utviklede evner innen empati så kan jeg nesten bare råde deg til å være forsiktig.

Å leve sammen med noen som har problemer med å se og forstå hvorfor et annet menneske kan trekke andre slutninger enn de han trekker selv, hvorfor et annet menneske kan ha andre prioriteringer, 'likes' og 'dislikes' enn seg selv, kunne se hvorfor egne handlinger påvirker den andre.

• Liker 3
Skrevet

Folk som mangler empati ville jeg holdt meg langt unna.

• Liker 3
Skrevet

Det sies at folk med antisosial personlighetsforstyrrelse mangler empati. Jeg vet ikke om TSs venn har den lidelsen, men de har i høy grad empati men mangler sympati, medfølelse og evnen til å elske.

De benytter empatien ved å sette seg inn i andres tankegang og ytnytte dem ut fra det.

Jeg ville ikke hatt noe forhold til en som manglet medfølelse, manglende empati, men besittelse av medfølelse og evnen til å elske er ok for meg.

Anonym poster: 8a9567673fe665b4e595ad7318db205f

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor ønsker du å være i et forhold med en empatiløs person? Unnskyld at jeg spør, men mangler han virkelig empati så ender du opp med en som hverken ser eller bryr seg om dine behov.

Det går helt fint an å få ham forelsket, om han er en person som forelsker seg. En trenger ikke nødvendigvis empati for å føle forelskelse/en eiesyk variant av det.

Anonym poster: 8a898e8a60e0f22a6fbae3bf89acf6f2

Helt riktig, tenker jeg. Evnen til å bli forelsket og evnen til å føle empati med andre har ingenting med hverandre å gjøre.

Forøvrig så er jeg ikke sikker på at TS har den helt store evnen til empati selv. Bare mitt inntrykk.

Skrevet

Hei! Jeg og en god kompis har innimellom "vært sammen", men han har gitt ganske klart uttrykk for at han ikke ønsker noe forhold, hvilket jeg heller ikke har hatt i tankene. I grunnen har jeg trivdes godt med den typen "forhold" vi har hatt til nå, men begynner å tenke på om det kunne blitt noe mer seriøst etterhvert. Har ikke mye følelser per i dag for gutten, men har lekt litt med tanken om det kunne utvikle seg. Denne gutten har mangel på empati, noe jeg i grunnen har vært klar over så lenge jeg har kjent han, men dette hindrer meg ikke i å være venn med han ettersom jeg synes han er en super fyr uansett. Så spørsmålet mitt er dermed hvordan kan man få en person med mangel på empati og som har gitt uttrykk for å ikke ville ha forhold, til å tenke annerledes rundt det og kanskje kunne vurdert noe annet? Går det an å få en "slik" person forelsket?

Vet du om han har hatt kjæreste innimellom selv om han har sett deg?

Begynner navnet hans på K?

Hadde nylig noe på gang med en, men så etterhvert at det var umulig, nettopp fordi han manglet empati...

Skrevet

Hvorfor i all verden vil du det? For å få vinne den kjærlighet og forståelse du ikke fikk av mor eller far?

Jeg skjønner ikke at det går an å bli interessert i en som er så kald. Han må ha noen fysiske fordeler du setter pris på? Nei, gå din vei før det er for sent. Han kan bli forelska, men det er i forelskelsen og ikke i deg. Du betyr null og niks for han i praksis når han ikke lenger er forelska nok.

Anonym poster: 7a2655dab48235c10fa32871c260bc17

Gjest Trolletrine
Skrevet

Ehh...hvorfor vil du deg selv så vondt?....

Gjest Lykkeliky
Skrevet (endret)

Du sier at du ikke har følelser for han nå, men leker fortsatt med tanken på å innlede et forhold med han.. Det har jeg gjort flere ganger, og det er ikke lurt. Jeg har lært at jeg faktisk gjør det fordi jeg vil bevise for meg selv at jeg er bra nok. Det går en slags sport i det: Du skal klare det. Du vil "vinne".

Sist jeg merket at jeg var i ferd med å gjøre samme feilen igjen var veldig nylig. Jeg klarte å innbille meg at jeg ville ha en fyr som antagelig er verdens største egoist. Alle samtaler ender med å handle om han! Hvem vil innlede et forhold til en slik mann? Han forsto aldri at han såret noen ved å avvise dem, ignorere dem og snu alt til å handle om seg selv. Han spurte aldri meg noen spørsmål, men han elsket å svare på spørsmål, det var kun han, han, han. Noen ganger omtaler han seg selv i 3. person på internett, det er jo fullstendig patetisk!

Jeg har lært meg å kjenne igjen situasjonen og tar det til meg. Det er vanskelig, men slike "utfordringer" ender aldri godt.

Bare la det gå....

Endret av Lykkeliky
  • Liker 2
Gjest Elseby13
Skrevet

Han mangler empati og ut fra innlegget ditt ser det ut som om du også gjør det, TS. Dere kan gjerne bli sammen og leve sammen i deres egne følelsekalde verden. Det jeg bekymrer meg for, er fremtiden deres. Om ting skulle bli seriøst mellom dere, så tenk dere om før dere bringer barn inn i et empatiløst forhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...