Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har relativt høy utdanning og bakgrunn fra krevende yrker. Men så ble jeg i løpet av en femårsperiode rammet av den ene personlige tragedien etter den andre (dødsfall og alvorlige ulykker/sykdom hos mine nærmeste) samtidig som jeg jobbet hardt i langt over 100% stilling. Til slutt møtte jeg selv veggen og klarte ikke å jobbe på et par år. Jeg var så langt nede mentalt sett at selv det å handle melk og brød på butikken var en stor utfordring.

Nå har jeg etter mye arbeid klart å komme meg ganske greit på beina igjen, men jeg føler meg på mange måter merket for livet. Jeg har ikke lenger verken lyst eller evne til å gå inn i en krevende jobb. Jeg vil ha en enkel jobb som ikke krever mer av meg enn at jeg kommer på jobb i mine åtte tilmålte timer hver dag, for så å kunne gå hjem og slappe av sammen med mine kjære og nyte livet. Akkurat hva denne jobben skal bestå av vet jeg ikke, men jeg er åpen for det meste så lenge det ikke er verken mentalt eller fysisk krevende.

Det jeg lurer veldig på er hvordan jeg skal forklare dette for potensielle arbeidsgivere når de lurer på hvorfor jeg - med min utdanning og erfaring - søker jobber som ikke krever utdanning eller spesiell kompetanse. Hvordan skal jeg forklare dette på f.eks. jobbintervju uten å framstå som svak og psykisk ustabil?

Anonym poster: 501987ec69c6613810f95fd638c2b611

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i nesten helt samme situasjon. Jeg har Universitetsutdanning og kommer fra en familie med doktorer og advokater og høye forventninger, men selv ønsker jeg KUN en enkel jobb for å betale en enkel bolig + noen fine klær + rimelige ferier nå og da. Penger er ikke så viktig for meg!... På jobbintervjuer f.eks på en stilling i klesbutikker eller innen kundeservice fokserer jeg på at jeg LIKER å jobbe med mange ulike mennesker/kunder i løpet av en dag, at jeg LIKER å vite hva jobben går ut på hver dag, at jeg liker faste rutiner (som jo enkle jobber ofte har). Hvis noen påpeker min lange urelevante utdanning sier jeg at jeg tok utdanningen fordi jeg var interessert i emnet, men senere fant ut at jeg ikke ønsket å jobbe med det lengre... Du kan også fortelle på intervjuet at du har mange hobbier på fritiden som du liker å bruke mye tid på, og at du foretrekker en jobb uten mye overtid osv. Ikke fortell som private problemer, dødsfall eller at du har "møtt veggen"....

Anonym poster: 94aed8087a45abb0d712fae1dcd6acfb

• Liker 1
Skrevet

Jobber innenfor servicebransjen kanskje? Butikk, kundeservice, turistinfo, guide ++

Jobber selv i en interiørbutikk og det er ganske chill. Selv om jeg må gjøre ting så kan ting vente til neste dag, jeg trenger ikke å ta det med meg hjem for å si det sånn.

Anonym poster: b2442801bc30ba6ea8dbabd3f518e8ab

Skrevet

Har akkurat samme problemstillingen. Har ikke kommet noen vei med det på intervjuene enda. Har ikke den klare forklaringen liksom. Ønsker også en jobb som er 8-16 ikke noe særlig krevende, kan gå hjem uten å ha "jobben i hodet" til neste dag osv. Vet liksom ikke hvor jeg skal satse heller.

Anonym poster: 6bc5f9b186c84d586e935e8fd57c317a

Gjest strykebrett
Skrevet

Det første avsnittet i en søknad skal ineholde hvorfor du søker på jobben. Du burde forklare at du ønsker deg en jobb med mindre ansvar, og for eksempel at du ønsker mer tid med familien. Som noen andre her sa: ikke si noe om at du har møtt veggen eller lignende.

Skrevet

Bare pass på å ikke gå i den fella der du antar at all kundeservice er enkelt. I mange bransjer må du forholde deg til mange vanskelige kunder, det kan være krav om (mer)salg og en del jobber har også krav om en del mer jobb enn 8-16.

Anonym poster: e8cf22ac396bb82947d906c8dc53243b

Skrevet

Litt i samme situasjon. 5 års prestisjeutdanning på baken. Er ikke ambisiøs og vet ikke helt hva som er best for meg å bruke tiden min på, men jeg vet at jeg ikke vil slite meg ut på en jobb, ikke ha for mye ansvar. Jeg har resonnert meg frem til at administrasjons-jobber kan være noe. Kundeservice-jobber er ganske slitsomme.

Anonym poster: c55eeeecce92e84487812e0b488e3426

Skrevet

Skrivetjeneste på sykehus eller sånn som plotter inn data for medlemsregistre etc.? Man må ha en viss skriftlig kapasitet som man jo får av lengre utdannelse, utover det er det en hjernedød jobb man legger fra seg når man kommer hjem og det er utrolig lave forventninger til deg som person. :)

Anonym poster: 70e0203196a525277f01eb6a0cd359c7

Skrevet

Takk for tips og tilbakemeldinger. :)

Fint å se at jeg ikke er alene.

Jeg opplever ofte at folk har andre forventninger til mitt yrkesvalg enn jeg selv har nå i jobbsøkeprosessen. Jeg sikter meg inn på yrker med lavt stressnivå og dermed også lav lønn, og det passer meg fint. Jeg tåler stress i form av "nå er det masse å gjøre så vi må skynde oss og være effektive" så lenge det er periodevis og ikke hver dag. Stress i form av "hvis jeg gjør en feilvurdering nå så får det alvorlige konsekvenser for andre" eller "hvis jeg ikke jobber dobbelt så fort som jeg egentlig klarer så er det ikke godt nok" osv er derimot veldig negativt for meg.

Jeg trives med kundebehandling (type resepsjon eller lignende), så lenge det er litt "ufarlige" ting jeg jobber med. Men enkle administrative oppgaver er også aktuelt.

TS

Anonym poster: 5a10d2ba70de274d3333adb54d14eef2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...