Gå til innhold

Hvor usunt er kostholdet mitt egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et kosthold som ikke akkurat kan betegnes som sunt, det er jeg veldig klar over. Jeg er kresen og lat når det kommer til matvalg, så det blir ofte lettvinte løsninger.

Jeg spiser så å si aldri middag, det blir kun når noen serverer meg, hender aldri at jeg lager noe selv, kanskje nudler eller frossenpizza en sjelden gang, men det er sjelden. For å si det sånn; jeg spiser stort sett godteri.

Selv om jeg stort sett spiser godteri, så er jeg ikke feit, er 170 cm høy og veier rundt 63-65 kg. Kan heller ikke si at jeg merker at jeg er noe særlig slapp eller noe.

Det jeg spiser aller mest av er new energy-sjokolader, på en vanlig dag spiser jeg ca 3-4 sånne sjokolader, og på en vanlig dag ligger jeg på mellom 300-1000 kalorier, kalorier som stort sett kommer fra godterier. Jeg går altså veldig i underskudd på de vanlige ukedagene. Så når helgene kommer gir jeg litt blaffen, og da spiser jeg en god del godteri og potegull, så på den måten holder vekta seg rimelig stabilt. Kostholdet mitt har vært slik i ca. 1-1,5 år nå, og jeg merker ikke mye ubehag.

Så spørsmålet er: er kostholdet mitt egentlig usunt? Kalorimessig går jeg jo i balanse fra uke til uke, jeg merker ikke noe ubehag til tross for at jeg nesten bare spiser godteri. Burde jeg endre på noe? Hva slags konsekvenser kan det få om jeg ikke endrer noe?

Anonym poster: 9210b81a9b20d6584bf71edb27e9603b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du bør ta deg en tur til legen for en sjekk. Du får jo ikke i deg noen som helst vitaminer eller andre viktige ting kroppen trenger :) Greit å gjøre det for å sjekke seg. Du høres utrolig usunn ut og det er ikke bra å ha et slikt kosthold.

• Liker 2
Gjest FiskenBlub
Skrevet

Nå er ikke jeg noe ekspert på kostold eller noen gang telt kalorier og proteiner og what not. Men det sier seg selv å bare spise godter. Husk at du ikke ser hva som skjer inni kroppen din.

Skrevet

Hvor gammel er du da?

Det er ikke så ille kalorimessig nei, men du får jo i deg helt feil type kalorier(og lite næringsstoffer).

Om du er ung nå, så ser det sikkert ikke så ille ut, men på sikt vil du mest trolig få problemer.

Anonym poster: 3bca2be458064b773501086849713a92

Skrevet

Er nok ikke så lenge til du får mangelsykdommer og tarmproblemer.

Anonym poster: 08a10bcce7392d767b439403a5cf25f8

Skrevet

Jeg har et kosthold som ikke akkurat kan betegnes som sunt, det er jeg veldig klar over. Jeg er kresen og lat når det kommer til matvalg, så det blir ofte lettvinte løsninger.

Jeg spiser så å si aldri middag, det blir kun når noen serverer meg, hender aldri at jeg lager noe selv, kanskje nudler eller frossenpizza en sjelden gang, men det er sjelden. For å si det sånn; jeg spiser stort sett godteri.

Selv om jeg stort sett spiser godteri, så er jeg ikke feit, er 170 cm høy og veier rundt 63-65 kg. Kan heller ikke si at jeg merker at jeg er noe særlig slapp eller noe.

Det jeg spiser aller mest av er new energy-sjokolader, på en vanlig dag spiser jeg ca 3-4 sånne sjokolader, og på en vanlig dag ligger jeg på mellom 300-1000 kalorier, kalorier som stort sett kommer fra godterier. Jeg går altså veldig i underskudd på de vanlige ukedagene. Så når helgene kommer gir jeg litt blaffen, og da spiser jeg en god del godteri og potegull, så på den måten holder vekta seg rimelig stabilt. Kostholdet mitt har vært slik i ca. 1-1,5 år nå, og jeg merker ikke mye ubehag.

Så spørsmålet er: er kostholdet mitt egentlig usunt? Kalorimessig går jeg jo i balanse fra uke til uke, jeg merker ikke noe ubehag til tross for at jeg nesten bare spiser godteri. Burde jeg endre på noe? Hva slags konsekvenser kan det få om jeg ikke endrer noe?

Anonym poster: 9210b81a9b20d6584bf71edb27e9603b

Det er ingenting sunt med kostholdet du beskriver. Hvor er fiberet? Vitaminene? Mineralene? Sunne fettsyrer? Proteinene? osv.

Skrevet

Jeg er som deg, men har holdt på en del lenger.

Lurer også på konsekvensene av det.

Er det mangelen på sunn mat som er farlig, eller for mye sukker?

Kanskje en kombinasjon...

Anonym poster: b49084ccdfc561f14ae297bc7de6a78e

Skrevet

TS her. Jeg er 20 år gammel. Sist jeg tok blodprøver og sånt til legen så alt fint ut, og det er ikke veldig lenge siden :).

Må innrømme at jeg er utrolig lat når det kommer til å lage seg mat, det er rett og slett for mye styr å lage mat, og jeg orker ikke når jeg bare skal lage til meg selv. Hender jeg har kjøpt inn mat til middag, men så har jeg endt opp med å måtte kaste det for det har ligget for lenge i kjøleskapet å blitt gammelt. Har bestandig vært kresen og sær i matveien også, så er ikke mye mat jeg egentlig liker...

Anonym poster: c9e3efd0ec5c6d0cc5b48e1df1801107

Skrevet

Du kan være veldig usunn inni selv om du ikke er overvektig av et sånt koshold. Husker jeg så et program for noen år siden om at mange tenåringer var kjempetynne, men levde på godteri, kebab og ferdigmat. De fikk høyt kolesterol og mangelsykdommer (noen kunne man måle det på allerede, andre kunne man forutse at kom til å få det av å leve sånn). Jeg skulle selvsagt hatt en link. Men det er lenge siden, husker bare at det fikk meg til å tenke, ettersom jeg selv levde veldig usunt på den tida.

• Liker 1
Skrevet

TS her. Jeg er 20 år gammel. Sist jeg tok blodprøver og sånt til legen så alt fint ut, og det er ikke veldig lenge siden :).

Må innrømme at jeg er utrolig lat når det kommer til å lage seg mat, det er rett og slett for mye styr å lage mat, og jeg orker ikke når jeg bare skal lage til meg selv. Hender jeg har kjøpt inn mat til middag, men så har jeg endt opp med å måtte kaste det for det har ligget for lenge i kjøleskapet å blitt gammelt. Har bestandig vært kresen og sær i matveien også, så er ikke mye mat jeg egentlig liker...

Anonym poster: c9e3efd0ec5c6d0cc5b48e1df1801107

Det må da være noe du liker. Annet en potetgull og sjokolade altså.

Skrevet

Det er usunt. Enkelt og greit. Hvis du vil vite nøyaktig hvor usunt det er, så er svaret: veldig.

• Liker 2
Skrevet

Det må da være noe du liker. Annet en potetgull og sjokolade altså.

Joda, jeg liker annen mat også. Kylling er noe jeg er veldig glad i, men jeg lager det aldri til meg selv. Det er så mye styr (synes jeg) å lage mat til bare meg selv, og det er vanskelig å lage akkurat passelig mengde (finnes f.eks ikke kjøttdeig som er i mindre forpakninger enn 300 g).

Jeg tenker ofte sånn at hvis jeg først skal spise, så kan jeg like gjerne spise en sjokolade i stedet for en middag som inneholder samme antall kalorier. Selv om jeg vet at det ikke bare er antall kalorier som spiller noen rolle! :)

Men noen som vet om noe enkelt og sunt (gjerne billig også) jeg kan lage til bare meg selv?

Skrevet

Har du fryser?

Enkle ting er for eksempel:

Kylling ned salat. Kjøper du en pakke med to fileter steker du begge og har den andre til lunsj neste dag. Kjøp ferdigkuttet salat, spe på med tomat, agurk, paprika og andre grønnsaker om du vil.

Brødskive med pålegg er enkelt! Gjør den gjerne mer fristende ved å ha litt salat mellom skiven og pålegget. Bruk grønnsaker som garnityr.

Wok. Strimlet kjøtt og grønnsaker. Nudler eller ris.

Fullkornspasta med kjøttsaus. Bruk gjerne hele pakken med kjøttdeig. Hvis du bruker saus på glass kan du tilsette for eksempel ekstra hvitløk og løk, eller sopp. Denne sausen kan brukes som pizzafyll også.

Skrevet (endret)

Det blir utrolig mye lettere når du først er vant til å lage mat. Men ja, for noen er det styr. Men jeg synes det å vaske badet er styr, og i dag synes jeg det er utrolig styr å skrive på masteroppgave, men sånn er livet.

Det finnes en haug med tråder, blogger og artikler om lettvint mat hvis du søker litt rundt, ofte i kombinasjon med billig mat.

Mitt tips for noen som er så langt ute å kjøre er ostesmørbrød. Det er sunnere enn sjokolade og du kan variere litt, legg på tomat og kjøttpålegg og du får litt vitaminer og proteiner.

Dessuten er det slettes ikke noe problem at det ikke finnes 100-gramspakninger av kjøttdeig, det er lov til å spise samme mat to dager på rad. Enten varmer du opp dagen etterpå eller så lager du en enda større porsjon og fryser ned. Eventuelt kutt pakken i to og frys ned halve. Når jeg lager vårruller lager jeg f.eks. 100 stykker, det er litt stress dagen jeg lager dem, men så har jeg jo vårruller for lang tid fremover. Det er vanskelig å gi tips til noen som er kresne, det hadde vært lettere hvis du bare var lat.

Ikke tenk at du er immun fordi du er ung. Jeg har ei venninne som spiser sunt og trener jevnlig som fikk sjokkmeldingen av legen at hun har skyhøyt kolesterol.

Endret av Glynis
Skrevet (endret)

Jeg tenker med en gang på supersize vs superskinny der de som var slanke levde på godteri og koffein og alle farene ved et så mangelfullt kosthold. Ikke bare var de slappe, gretne og hadde svingende humør pga ustabilt blodsukker, men det var fare for beinskjørhet og mange andre sykdommer som kommer ved feilernæring.

Du er kanskje fin i dag, men fremtiden vil nok by på noen negative overraskelser om du fortsetter som du gjør.

Endret av *Maja*
Skrevet

Uff, jeg får angst når jeg leser det du skriver. Du får i deg null proteiner og kun fett og karbs, det er døden for musklene dine. Du har kommet inn i en ond sirkel og jeg forstår at det er vanskelig å vende slike uvaner, men du MÅ spise ordentlig MAT!

Vekta di er normal, du spiser nok like mye som du forbrenner men greia er at du mest sannsynlig har veldig lav muskelmasse og høy fettprosent, det er usunt uansett om man har normal BMI.

Dra til legen og sjekk alle verdiene dine, begynn og tren og sørg for å få et skikkelig kostskjema av en PT! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...