Gå til innhold

Så en som tok benkpress i dag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og det så ut som han løfta ganske tungt. Nå har jeg ikke særlig peiling på styrketrening, men det var noe jeg stussa litt på. Når han løfta, så ble hele ryggen hans svai. Han løfta liksom korsryggen fra benken, mens han løfta vektene? Det kan vel umulig være bra for korsryggen? Eller er det slik man skal gjøre det? Han som stod og spotta kommentere ingenting, men lot han styre på... så da er det kanskje slik?

Anonym poster: 42f0d2dfa4329abda6f3cb4b2720eac0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke slik. Og jeg råder deg til å ikke gjøre det samme. Man klarer å løfte mer, men man skader ryggen sin, og man belaster brystene og armene mye mindre. Så man gjør seg selv bare en bjørnetjeneste ved å gjøre dette.

Skrevet

Man skal absolutt IKKE løfte ryggen når man driver med benkpress.

Det er helt feil teknikk og vil ikke bare forhindre progresjon, men kan også være skadelig.

Skrevet

Mye tull i denne tråden. Det er helt naturlig å ha et visst spenn i ryggen når man tar benkpress. Man er mer stabil under løftet og kroppen får større spenn (dvs man kan løfte mer og tåler mer vekt). Se på styrkeløftere, de har alle et ekstremt spenn i ryggen under benkpress. Nå "overdriver" de til en viss grad (kortere og mer effektiv løftebane), men et visst spenn er både hensiktsmessig og fornuftig.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hvertfall lært at rumpa skal være mot benken, mens korsryggen skal opp (uhm, vanskelig å beskrive), så jeg ser det ikke som feil, det du beskriver. Det er bare å google gode beskrivelser av benkpress, så ser du forklaringa. Men når man husker på å holde rumpa nede vil det begrense hvor mye man bøyer/løfter ryggen. Mange av de som har en ekstrem bøy i ryggen ved benkpress løfter jo rumpa så høyt de kan også.

Her er en beskrivelse.

• Liker 2
Skrevet

Siste to postere har riktig svar. Korrekt benkpressteknikk er at rompa og skuldrene skal være solid plantet i benken; mellom der kan ryggen gå opp i en betydelig bue, som referert hos styrkeløftere. Korrekt styrkeløft-teknikk innebærer også at føttene skal være solid plantet i gulvet, og skulderbladene klemt brukbart sammen på benken.

I tillegg til bedre stabilitet og kortere/mer effektiv løftebane gir dette også en mer fordelaktig arbeidsvinkel for skuldrene og fører dermed til mindre risiko for skader.

• Liker 1
Skrevet

Siste to postere har riktig svar. Korrekt benkpressteknikk er at rompa og skuldrene skal være solid plantet i benken; mellom der kan ryggen gå opp i en betydelig bue, som referert hos styrkeløftere. Korrekt styrkeløft-teknikk innebærer også at føttene skal være solid plantet i gulvet, og skulderbladene klemt brukbart sammen på benken.

I tillegg til bedre stabilitet og kortere/mer effektiv løftebane gir dette også en mer fordelaktig arbeidsvinkel for skuldrene og fører dermed til mindre risiko for skader.

stiller meg bak denne, veldig lett å se på kvinnelige powerliftere, sjekk Tutta som er en norsk juniorverdensmester i powerlifting. Hun veier 60 ish kilo og benker betydelig mer enn sin egen vekt

se fra 1:25 og videre.

Anonym poster: 5b8dd2e46cb8f7525fabc185528f8290

Anonym poster: 5b8dd2e46cb8f7525fabc185528f8290

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...