Gjest Turid Skrevet 25. februar 2013 #1 Skrevet 25. februar 2013 På fredag var jeg i et selskap som har fått meg til å tenke mye i ettertid. Vi var 3 par som var samlet, 2 av parene kjente hverandre godt fra før, mens jeg og min mann var relativt nye i gjengen. En av gjestene (en dame) var direkte ufin mot vertskapet (annen dame). De er visstnok gode venninner gjennom mange år, men den ene damen tillot seg høylytt å kritisere mye ved den andres livsstil. "Angriperen" var helt tydelig ute etter å hevde seg, hun kverulerte og lo da den andre forsøkte å forsvare seg. Hun kritiserte bl.a. at den andre har redusert stilling og at hun har hjemmekontor. Jeg syns dette var utrolig ufint mot vertskapet, som hadde gjort seg flid med mat og drikke, stemningen ble dårlig utover natten pga dette ufine mennesket. Virket som det var viktig for henne å sverte den andre damen. Hva får folk til å oppføre seg sånn?! I et middagsselskap med andre til stede?
Cathrine88 Skrevet 25. februar 2013 #2 Skrevet 25. februar 2013 Dårlig selvtillit og dårlige sosiale antenner. Hun prøvde vel å framstå som 'bedre' enn venninnen - og oppnådde det motsatte. 6
Ghost Hunter Skrevet 25. februar 2013 #3 Skrevet 25. februar 2013 Har merket at mange svarer "dårlig selvtillit" når noen spør om hvorfor h*n oppfører seg ufint, frekt osv. Men er det alltid tilfelle? Jeg har ikke veldig god selvtillit, men jeg kunne aldri oppført meg på en sånn måte. Men på en annen side, hvorfor oppfører folk seg sånn ja? Ikke godt å si. Forstår ikke hva de prøver å oppnå ved å oppføre seg dårlig. Er ingen som tjener noe på det
Cathrine88 Skrevet 25. februar 2013 #4 Skrevet 25. februar 2013 Har merket at mange svarer "dårlig selvtillit" når noen spør om hvorfor h*n oppfører seg ufint, frekt osv. Men er det alltid tilfelle? Jeg har ikke veldig god selvtillit, men jeg kunne aldri oppført meg på en sånn måte. Nei, alle med dårlig selvtillit oppfører seg selvsagt ikke sånn, og man kan fint være arrogant og frekk uten å ha spesielt dårlig selvtillit. Men folk som har et konstant behov for å jekke andre, selv venner, ned for å hevde seg, gjør det neppe fordi de er fornøyde med seg selv og livet sitt. 1
Ghost Hunter Skrevet 25. februar 2013 #5 Skrevet 25. februar 2013 Nei, alle med dårlig selvtillit oppfører seg selvsagt ikke sånn, og man kan fint være arrogant og frekk uten å ha spesielt dårlig selvtillit. Men folk som har et konstant behov for å jekke andre, selv venner, ned for å hevde seg, gjør det neppe fordi de er fornøyde med seg selv og livet sitt. Det har du nok rett i!
VitaSana Skrevet 26. februar 2013 #6 Skrevet 26. februar 2013 (endret) Jeg tror det ofte er mangel på empati og dårlig selvtillitt samtidig. Noen ganger også en form for sjalusi fordi andre har tatt andre valg eller har andre verdier i livet og er fornøyde med det. Og så tror jeg også at noen opplever det som kritikk mot seg selv at andre ønsker noe annet av livet, og forsvarer seg selv ved å gå til angrep på den andre. Det er vondt å observere og kan være vondt å få rettet mot seg. Endret 26. februar 2013 av VitaSana
Steinar40 Skrevet 26. februar 2013 #7 Skrevet 26. februar 2013 Hvorfor gidde å ha omgang med slike folk?
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #8 Skrevet 26. februar 2013 Kanskje de har et sånt forhold, kanskje det var et snev av humor du ikke oppfattet fordi du ikke er dem. Anonym poster: b215663f6299dbd5932005fc0b7e3ce4
Gjest TS Skrevet 26. februar 2013 #9 Skrevet 26. februar 2013 Kanskje de har et sånt forhold, kanskje det var et snev av humor du ikke oppfattet fordi du ikke er dem. Anonym poster: b215663f6299dbd5932005fc0b7e3ce4 Var ikke humor, det er helt sikkert. Mange slags humor, dette var ikke i nærheten. Det var nedlatende oppførsel, rett og slett. Om de har et sånt forhold, er det sykt.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #10 Skrevet 26. februar 2013 De har tydeligvis det, siden de inviterer dem på middagsselskap. Anonym poster: b215663f6299dbd5932005fc0b7e3ce4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå