Gå til innhold

Ny kjæreste med store barn

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er passe frustrert for tiden, så jeg prøver meg her for å få noen gode råd.

Jeg er separert og har to barn på 5 og 7 1/2 år. I september 2003 traff jeg min nye kjæreste og vi falt pladask for hverandre.

Han har to jenter på 19 og 21 år.

Den yngste har nå flyttet hjem til ham og har veldig problemer med å godta at faren har fått ny kjærest (han er også separert). Det gikk nok litt fort etter seperasjonene før vi traff hverandre...

Det største problemet for henne er at hun føler at hun mister faren sin til en ny familie. Dette har de snakket mye om, og han viser hele tiden hvor mye jentene betyr for ham. Uansett hva han sier så føler hun det samme.

Hun oppfører seg veldig avvisende overfor meg, men har sagt at hun egentlig synest at jeg er OK som person.

Vi hadde i utgangspunktet tenkt å være sammen hele påsken på hytten hans, men vi innser at dette blir veldig vanskelig p.g.a henne.

Det er også frustrerende at vi som voksne mennesker må være sammen kun om kveldene, og ikke ha mulighet for overnattinger etc.

Har noen av dere vært igjennom lignenede forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Another Guest

Bryt igjennom og vis henne hvem som bestemmer. Herregud, jenta er jo 19 år og voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Bryt igjennom og vis henne hvem som bestemmer. Herregud, jenta er jo 19 år og voksen.

Det trodde jeg også skulle ha vært utgangspunktet, men hun er tydeligvis ikke så veldig moden for alderen. Når hun forteller faren at hun gråter seg i søvn om kveldene så trykker hun jo virkelig på hans følelser for henne...

Det er ganske fortvilet og dette har klart å legge en stor demper på forholdet vårt.

Så lenge hun bor hjemme hos faren så må han jo leve med hennes humørsvingninger og utsagn.

Jeg er normalt et menneske med veldig godt humør og mye energi, men dette har virkelig tæret på mitt humør og kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle våre måter å reagere på.

Du nevner at dere flyttet sammen raskt etter separasjonen,

kanskje hun ikke har kommet seg over sjokket og sorgen

over at foreldrene har flyttet fra hverandre.

Samme hvor gammel man er, er en skilsmisse mellom

sine foreldre vondt, det at det har kommet en ny inn i

bilde gjør jo ikke saken enklere.

Dermed er det enkelt å legge skylden på denne personen.

Kanskje moren også legger skylden på deg?

Jenter har det med å beskytte sin mor.

Snakk med henne, foreslå terapi, ikke bare for henne men

for dere alle.

Det har hjulpet mange par/familier i kriser.

Lykke til :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei vi har absolutt ikke flyttet sammen. Jeg går ikke engang på besøk hjemme hos dem. Kjæresten min kommer på besøk til meg, og vi har også vært veldig forsiktige med mine barn.

Han overnatter ikke når de er hos meg, og etter at datteren flyttet hjem til ham så overnatter han ikke i det hele tatt.

Jeg har møtt henne noen få ganger og vi hadde en kveld og natt sammen på hytten alle tre.

Etter dette følte jeg at hun iallefall synest at jeg er en ok person, men allikevel så aksepterer hun ikke at faren har fått ny kjærest.

Det virker som om hun bruker alle midler for at det skal bli slutt mellom oss, slik at hun får faren for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Synes dere undervurderer barns følelser når foreldrene separeres - jeg har hørt 17-åringer fortelle at det var en traumatisk opplevelse og at de aldri har fått et "normalt" forhold til foreldrene etter skilsmissen. Man blir aldri for gamle til å sørge over at foreldrenes ekteskap ryker - og enda verre er det når en av partene finner seg en ny partner i separasjonstiden. Synes det høres utrolig egoistisk ut og kun tenke på seg selv - og endatil at noen legger skylden på barnas mor og mener at det er hun som ligger bak.

I disse skilsmissetider så synes jeg kanskje man skal tenke seg om en, to og tre ganger før man både går fra hverandre og ikke minst før man inngår et nytt forhold. Hvis ikke må man ihvertfall være forberedt og fullt klar over at forholdet til barna høyst sannsynlig ikke vil bli det samme som det var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Myumi

Jeg stiller store spørsmål ved dine medmenneskelige evner når du lirer av deg fraser som dette :o

Det trodde jeg også skulle ha vært utgangspunktet, men hun er tydeligvis ikke så veldig moden for alderen.

Det gikk nok litt fort etter seperasjonene før vi traff hverandre....

Det virker som om i ditt hode er dette bare en brysom pappajente som manipulerer og står i veien for din lykke. For alt dreier seg jo om deg, ikke sant? Ditt liv, din fremtid... at en familie har gått i oppløsning er visst mindre viktig.

Og si meg en ting, er det en aldersgrense for barns reaksjoner etter en skilsmisse? Har ikke en 19 åring lov til å følge sorg bare fordi hun er myndig?

Maken til argumentasjon for seg og sin sak :evil:

meg meg meg meg meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var forelder selv da jeg var nitten, og det er helt klart stor forskjell på nittenåringer.

Men at dere to voksne ikke skal få tilbringe ferien sammen fordi en nittenåring ikke er spesiellt glad for det, det er for drøyt. Hadde hun vært femten så. Men nitten...?

Ærlig talt.... be henne bli voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Sunmin her.

Og har du noen gang tenkt over jentens relasjon til moren sin? Hvordan har moren taklet seperasjonen. Hva tenker jenten om fremtiden og foreldrene? Selv om de er separert kan hun se deg som hinder til at mamman og pappan skal finne tilbake igjen - som barn har man forhåpninger.

Etter 19 år sammen med en mamma og pappa som har holdt sammen, er det ikke så lett å akseptere at et nytt menneske kommer inn i livet til den ene eller den andre av foreldrene.

Bruk tiden til hjelp. Hvorfor MÅ du ha fyren på liggebesøk da? Gjør det noe om det tar ett år før hun aksepterer at han ligger over hos en annen dame?

Tenk tilbake da du var 19 år. Ville du likt tanken på at pappan din lå hos en annen dame bare for å få seg litt sex? Ja, for det er kanskje sånn hun tenker? At pappan ligger hos deg og knuller. Det kan ikke være noen god tanke å ha i hodet sitt, er ikke rart hun da ligger våken om kveldene og gråter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på 19 som gråter seg i søvn fordi far - som er separert - har truffet en ny kjæreste??? :o :roll: Høres i mine ører merkelig ut ja..

Manipulerende? tja, vi vet jo av erfaring at unge jenter kan være meget manipulerende - i allefall de av oss som er jenter og husker godt nok og tør innrømme det både overfor oss selv og andre.. Jenter bruker tårer..

Når det er sagt - her må far bestemme hva han vil - du har vel egentlig ikke noe du skulle sagt.. Ser han at dette blir feil får han ta en prat med den unge frøknen..

Ser han det ikke lurer jeg på om det er den mannen du vil satse fremtiden din på? Netopp det å la seg styre av barnas følelsesmessige utbrudd og reaksjoner er en vrien greie.. Men det er han som voksen, som far og som enslig som må finne og sette grensene for denne damen..

Jeg tror jeg ville trekt meg litt unna og latt han ordne opp her..

Når det gjelder denne frøknen vet hun nok utmerket godt hva hun gjør.. Har en kamerat som var 25 når foreldrene skilte lag - han nekter den dag i dag å konversere med foreldrenes nye partnere - og han er over 30.. Skikkelig barnlig og følelsesladet.. Men rett? Neppe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det leit når familien splittes, det forstår vel alle. Men at en voksen person (ja, man er voksen når man er over 18 år) skal legge føringer på om faren skal få lov til å reise bort eller ligge over hos sin nye kjæreste, ja det er for dumt spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myumi

Det er lov og vise litt hensyn også vet du Bettan*, ja en 19 åring er i utgangspunktet voksen men hun er sin fars datter og hennes følelser skal ikke ignoreres pga. hans nye kjærestes sexbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov og vise litt hensyn også vet du Bettan
¨

Jovist er det lov til å ta hensyn, men det gjør de da vitterligen også. Men det er stor forskjell på ta hensyn og det å ikke skulle få lov til å ha et forhold fordi en 19 åring ikke godtar dette?

ja en 19 åring er i utgangspunktet voksen men hun er sin fars datter og hennes følelser skal ikke ignoreres pga. hans nye kjærestes sexbehov.
¨

Ærlig talt, det er da ikke snakk om et forhold basert på knullig dette her!!!

Det er to voksne mennesker som har truffet hverandre, og de kan ikke være sammen fordi 19 åringen ikke vil at de skal være sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg stiller store spørsmål ved dine medmenneskelige evner når du lirer av deg fraser som dette  :o  

Det virker som om i ditt hode er dette bare en brysom pappajente som manipulerer og står i veien for din lykke. For alt dreier seg jo om deg, ikke sant? Ditt liv, din fremtid... at en familie har gått i oppløsning er visst mindre viktig.

Og si meg en ting, er det en aldersgrense for barns reaksjoner etter en skilsmisse? Har ikke en 19 åring lov til å følge sorg bare fordi hun er myndig?

Maken til argumentasjon for seg og sin sak :evil:

meg meg meg meg meg!

Jeg skrev inn her og ba om synspunkter. Det i seg selv viser vel at jeg ikke bare tenker på meg selv.

Dette er en fastlåst situasjon mellom far og datter som fører til at hverdagen blir vanskelig for oss alle.

Selvfølgelig tenker jeg på at familiene har gått i oppløsning ( det har jo skjedd for oss begge).

Det går ikke en dag uten at jeg tenker på hvordan vi kan gjøre situasjonen best mulig for alle parter.

Jeg har vært totalt uforberedt på at en 19 åring kunne reagere slik som dette, og prøver derfor å tilegne meg litt mer kunnskap fra andre mennesker med litt erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myumi

Jeg skrev inn her og ba om synspunkter. Det i seg selv viser vel at jeg ikke bare tenker på meg selv.

Du spør mer eller mindre direkte etter råd om hvordan du kan bli kvitt henne og sier at hun bruker tårer som våpen, kaller du det å tenke på andre :o

Jeg skjønner utmerket godt at hun ikke er intersssert i være med på en knullepåskehyttetur, hadde du likt det hvis du var 19 år? Tviler på det.

Løsningen for denne jenta og deg må være å sitte ned sammen, alene og ta en skikkelig prat. Du er nødt til å jekke deg ned en god del og erkjenne hennes følelser som likeverdige med dine, dette gjør du ikke når du kaller henne umoden fordi hun ikke hopper i taket av glede over hyttetur med pappa og hans nye kjæreste.

Jenta trenger tid på seg, hun har tydeligvis ikke kommet over at foreldrenes ekteskap gikk fyken, og å få en ny kvinne inn i bildet da blir for tøft for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Another Guest
Jeg skjønner utmerket godt at hun ikke er intersssert i være med på en knullepåskehyttetur, hadde du likt det hvis du var 19 år? Tviler på det.

Herregud, du er viser jo at du er minst like umoden som denne 19 åringen når du skriver sånt.

En 19 åring kan velge om hun vil være med pappa på hyttetur med sin nye kjæreste og hennes små barn eller ikke. Det er fritt valg!

Om du tror at de under en slik tur kommer til å kun ligge knulle, ja så er du like tåpelig som denne 19 åringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg vet ikke helt om jeg skal ta deg seriøst?? Knullepåskehyttetur!? Det er da ikke det dette dreier seg om. Vi er godt voksne mennesker som naturligvis vil ta hensyn til andre som er på hytten.

Man trenger vel aldeles ikke å gå rundt som verpesyke høns selv om vi er forelsket i hverandre!!

Ingen forventer at hun skal hoppe i taket av glede for at jeg skal være med på hytten. Søsteren er en helt annen type, og gleder seg til påske sammen med venner, far og hans nye kjæreste.

Hun er interessert i å bli kjent med meg, og det varmer veldig.

Det er nå engang slik at hennes far har blitt glad i en ny dame. Det er det ingen som kan forandre.

Utfordringen er hvordan vi alle kan klare å akseptere og respektere hverandre. Jeg ønsker selvfølgelig ikke å kvitte meg med noen.

Håpet er at vi kan klare å fungere sammen i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunmin, ro ned bæra nå.

Du trenger ikke gå sånn til angrep på folk som rett og slett bare ber om råd.

Hvis det var min nittenåring ville jeg bedt henne akseptere livet slik det er, til tider jævlig tøft, eller sagt at hun fikk finne på noe i påsken selv. Voksne barn skal ikke kunne forvente at foreldrene setter eget liv på vent fordi barna finner det for godt å være vanskelige.

-Og har ikke jentungen en mor i verden??

Hva sier hun om sin egen umodne datter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunmin, ro ned bæra nå.

Du trenger ikke gå sånn til angrep på folk som rett og slett bare ber om råd.

Hvis det var min nittenåring ville jeg bedt henne akseptere livet slik det er, til tider jævlig tøft, eller sagt at hun fikk finne på noe i påsken selv. Voksne barn skal ikke kunne forvente at foreldrene setter eget liv på vent fordi barna finner det for godt å være vanskelige.

-Og har ikke jentungen en mor i verden??

Hva sier hun om sin egen umodne datter?

Tex: Bøyer meg i støvet :bukke: :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myumi
Søsteren er en helt annen type, og gleder seg til påske sammen med venner, far og hans nye kjæreste.

Hun er interessert i å bli kjent med meg, og det varmer veldig.

Det er flott! Vet du om hun har snakket med sin søster om forholdet deres? Hun kan nemlig være nøkkelen til ett godt forhold mellom dere to.

Det er lett å la 19 åringen være hjemme også kan de som vil dra på hyttetur, men dere risikerer bare at det blir vanskeligere å nå inn til henne hvis hun føler at hun blir skøvet ut på sidelinjen.

Og nyforelskede par i voksen alder har det med å vise sin kjærlighet på de mest upassende steder. Ja, det er helt i orden at dere har sex men utenfor soverommet er det lov å styre seg litt. Hvertfall mens forholdet til hans barn er på ny og usikker grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...