AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #1 Skrevet 25. februar 2013 All statistikk sier at halvparten av ekteskapene ender i skillsmisse. Vet ikke hvor mange bruder det er her inne,men har du tenkt på det. halvparten av oss skal skille seg. Hvem sitter her om 5 år og skriver om den ubrukelige fyren vi skiller oss fra? Anonym poster: 7fbd968eaf0ff04e3586fd65427024e8
Tarzani Skrevet 25. februar 2013 #2 Skrevet 25. februar 2013 hehe, forhåpentligvis ikke meg.. Men kanskje deg - med tanke på at du allerede tenker den tanken?! hehe, neida 3
Pingting Skrevet 25. februar 2013 #3 Skrevet 25. februar 2013 Selvfølgelig har jeg tenkt over det. Å ikke en gang reflektere over at ens eget forhold kanskje ikke varer evig vitner bare om naivitet og manglende bakkekontakt. Nå tror jeg kanskje at jeg er hakket mer realistisk/kynisk/whatever enn mange, for jeg har i grunnen kommet frem til at om det skulle ende med skilsmisse en dag så er det faktisk greit. Uendelig trist, men greit. Fordi det betyr at da fungerer ikke forholdet lenger. Jeg har ingen pastellrosa forestillinger om evig kjærlighet, sjelevenner eller at uansett hva som skjer så skal det være oss for alltid. Ingen vet hva som skjer i fremtiden, det kan hende at om 10 år så er ingen av oss samme person som vi er i dag. Det jeg vet er at jeg virkelig ser for meg å dele livet med denne fyren, at vi tilsynelatende har oddsene på vår side og at begge er både villige og beredt til å kjempe med nebb og klør for å bevare forholdet og å klare oss gjennom de tøffe periodene som sikkert kommer før eller senere. Jeg gifter meg jo fordi jeg har et inderlig ønske om å være sammen med ham for resten av livet og fordi jeg mener vi er stabile nok til å ta både den juridiske og den emosjonelle forpliktelsen. Men jeg påberoper meg faktisk ikke evnen til å vite bombesikkert hva som skjer i fremtiden. 13
Petalouda Skrevet 25. februar 2013 #4 Skrevet 25. februar 2013 jeg er allerede skilt så jeg har gjort jobben min på den siden, i neste runde skal jeg gjøre jobben min på den andre siden 3
Ella1981 Skrevet 26. februar 2013 #5 Skrevet 26. februar 2013 Joda, klart det. Men man kan jo ikke gå rundt og tenke på det. Man gifter seg fordi man tror at dette skal fungere og holde. Jeg håper jo inderlig av hele mitt hjerte at dette er han jeg skal leve resten av livet med, men noen garanti får man aldri. Det er jo det som er spennende med å leve 1
Gjest oreokaka Skrevet 26. februar 2013 #6 Skrevet 26. februar 2013 Grunnen til at statikken har blitt så høy, er fordi det er mer likestilling i hjemmet. Da er det ca 50 prosent som skiller seg. Om man derimot ikke har så mye likestilling, og kvinnen tar seg av "kvinneting", er prosenten bare på 70-80. Leste det et sted på nettet, men finner ikke linken. Søk litt rundt, så finner du/dere den nok Selv har jeg planer om å være tidenes husmor når den tid kommer, akkurat som min egen mor. Ryddig hus, barna skal komme hjem til nybakte boller på fredagen etter skolen, og middag skal stå på bordet når mannen kommer hjem fra jobb. Kall meg idiotisk eller gammeldags, men JEG selv syntes det er kjempekoselig å gjøre det, og likte selv å vokse opp slik 2
Gjest oreokaka Skrevet 26. februar 2013 #7 Skrevet 26. februar 2013 (endret) Grunnen til at statikken har blitt så høy, er fordi det er mer likestilling i hjemmet. Da er det ca 50 prosent som skiller seg. Om man derimot ikke har så mye likestilling, og kvinnen tar seg av "kvinneting", er prosenten bare på 20-30, altså mye mindre sjanse. Leste det et sted på nettet, men finner ikke linken. Søk litt rundt, så finner du/dere den nok Selv har jeg planer om å være tidenes husmor når den tid kommer, akkurat som min egen mor. Ryddig hus, barna skal komme hjem til nybakte boller på fredagen etter skolen, og middag skal stå på bordet når mannen kommer hjem fra jobb. Kall meg idiotisk eller gammeldags, men JEG selv syntes det er kjempekoselig å gjøre det, og likte selv å vokse opp slik Edit. Skrivefeil i prosenten! Endret 26. februar 2013 av oreokaka
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2013 #8 Skrevet 26. februar 2013 Slemt å legge inn en sådan tråd inne på brylluopsforumet, synes jeg. 4
Gjest Ciegus Skrevet 26. februar 2013 #9 Skrevet 26. februar 2013 Grunnen til at statikken har blitt så høy, er fordi det er mer likestilling i hjemmet. Da er det ca 50 prosent som skiller seg. Om man derimot ikke har så mye likestilling, og kvinnen tar seg av "kvinneting", er prosenten bare på 70-80. Leste det et sted på nettet, men finner ikke linken. Søk litt rundt, så finner du/dere den nok Selv har jeg planer om å være tidenes husmor når den tid kommer, akkurat som min egen mor. Ryddig hus, barna skal komme hjem til nybakte boller på fredagen etter skolen, og middag skal stå på bordet når mannen kommer hjem fra jobb. Kall meg idiotisk eller gammeldags, men JEG selv syntes det er kjempekoselig å gjøre det, og likte selv å vokse opp slik Det kan jo ha noe med det faktum å gjøre at kvinner som ikke er likestilte ikke får lov til å skille seg? Synes ikke akkurat det er et sunnhetstegn ved et samfunn, om skilsmissestatistikken er lav grunnet manglende likestilling. 6
waco Skrevet 26. februar 2013 #10 Skrevet 26. februar 2013 Det kan jo ha noe med det faktum å gjøre at kvinner som ikke er likestilte ikke får lov til å skille seg? Synes ikke akkurat det er et sunnhetstegn ved et samfunn, om skilsmissestatistikken er lav grunnet manglende likestilling. Så likestilling for deg er mange samlivsbrudd og få samlivsbrudd tyder på et ulikt samfunn? Sånn å forstå?
Athene Skrevet 26. februar 2013 #11 Skrevet 26. februar 2013 Selvfølgelig har jeg tenkt på det, det trur og håper jeg de fleste gjør. Da vi var samboere hadde vi samboerkontrakt og klare retningslinjer ved et eventuelt brudd. Som gift sørger vi for at alle økonomiske forhold er i orden, og at begge tjener pensjonspoeng og ved privat pensjonssparing, og er sikret på lik måte ved et eventuelt brudd. Andre forholdsregler er å bli voksne og ha vært sammen en del år før man gifter seg. Og å ikke glemme hverandre og forholdet i en hektisk hverdag. Hva man skal gjøre utover det vet jeg ikke. OG - grunnen til at forhold der man ikke er likestilt ofte holder er en annen holdning til skilsmisser i den typen miljøer. I tillegg til at man er økonomisk avhengig av mannen. Det er på ingen måte et likhetstegn med at man er mer lykkelig, snarere tvert i mot. 7
Gjest Ciegus Skrevet 26. februar 2013 #12 Skrevet 26. februar 2013 Så likestilling for deg er mange samlivsbrudd og få samlivsbrudd tyder på et ulikt samfunn? Sånn å forstå? Niks. Les svaret mitt en gang til.
Gjest lisha Skrevet 26. februar 2013 #13 Skrevet 26. februar 2013 Finnes ingen garanti mot å ikke bli skilt! Statistikken er der, ingenting å gjøre med det. Noen nevner likestilling.. personlig syns jeg det er alt for mye fokus på likestilling.. Likestilling er bra, lik lønn for likt arbeid osv.. men ikke påtvunget likestilling - enkelte ting er det bedre for den enkelte familie å vurdere om det passer for dem. Når kvinnene jobber 100%, lager middag, rydder opp igjen etter maten, vasker og støvsuger, passer ungene og følger opp (enkelte menn er flinke de også da) - stort sett er det damene som gjør det. Da er det plutselig ikke mye likestilling i hjemmet alikevel. Et annet eksempel er pappapermisjon - pr idag så har far mer lovpålagt permisjon enn mor! men jeg har ikke tenkt å starte en diskusjon, det var bare eksempler Men jeg gifter meg fordi jeg har lyst å dele livet med min mann, på både godt og vondt Jeg kommer til å gjøre alt jeg kan for å for at vi skal ha det bra sammen, i dag i morgen, om ett år om førti år! Og jeg mener fast og bestemt at de små tingene i hverdagen er veldig viktig! pluss å kunne kommunisere med hverandre Man må ikke begynne å ta hverandre for gitt :/ 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #14 Skrevet 26. februar 2013 Grunnen til at statikken har blitt så høy, er fordi det er mer likestilling i hjemmet. Da er det ca 50 prosent som skiller seg. Om man derimot ikke har så mye likestilling, og kvinnen tar seg av "kvinneting", er prosenten bare på 70-80. Leste det et sted på nettet, men finner ikke linken. Søk litt rundt, så finner du/dere den nok Selv har jeg planer om å være tidenes husmor når den tid kommer, akkurat som min egen mor. Ryddig hus, barna skal komme hjem til nybakte boller på fredagen etter skolen, og middag skal stå på bordet når mannen kommer hjem fra jobb. Kall meg idiotisk eller gammeldags, men JEG selv syntes det er kjempekoselig å gjøre det, og likte selv å vokse opp slik Misunnelig på mannen som ender opp med deg :D Anonym poster: e9d58c4c141c7b939fa2e42e10ae4c93
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #15 Skrevet 26. februar 2013 De fleste som skiller sge gjør jo det fordi en (eller begge) har utviklet seg i ulike retninger. Ofte har også en utviklet seg, modnet og fått perspektiv på livet mens den andre ikke har det. I de fleste tilfeller er det dermed en fordel at folk skilles. Hvem vil vel sadles resten av livet med en eldende mann/kvinne som fremdeles er enkel som en ungdom i tankegangen? Om enderimot ser på ekteskapet slik som i gamle dager: som en union av praktiske og økonomiske årsaker, så er sjansen høyere for å holde sammen. Men da er en ute etter en partner på samme måte som i forretningsdrift. Funker for all del for en del mennesker det også, men kameratskap, dype samtaler, spenning og evnen til å forstå hverandre (som de fleste moderne forhold i alle fall etterstreber) er ikke verken ventet eller ønsket i en praktisk union. (Mange moderne forhold er en praktisk union, selvsagt. Skapt av helt vanlige følelser som "han kan forsørge meg", "hun er pen, men dum", "jeg tørr ikke være alene", "om jeg ikke får barn snart dør jeg ensom" etc) Uansett: etter 10-20 år skal det godt gjøres at partneren din har vokst med deg, ikke stoppet på veien eller svingt av langs en annen rute. Noen velger å sjalte inn på et rent praktisk forhold, jeg ville valgt å avslutte. Avslutninger er verken triste eller et nederlag. De er en åpning til neste kapittel i eventyret. Anonym poster: 376db6785a241bb24c43c440445b798c
Amarinda Skrevet 26. februar 2013 #16 Skrevet 26. februar 2013 (endret) For det første, skilsmisseprosenten er nå nærmere 40%, ikke riktig 50% i Norge i dag. Det har, tro det eller ei, blitt mindre skilsmisser i Norge enn for noen år siden. Jeg tror aldri man kan garantere at man ikke blir skilt, folk forandrer seg etter hvert som årene går, men jeg tror det å hele tiden være bevisst på å aldri ta hverandre og forholdet for gitt kan gjøre sjansen for å bli skilt mindre. Ellers sier jo statistikken noe om at skilsmissebarn har lettere for å bli skilt enn barn som kommer fra hjem hvor foreldrene fortsatt er sammen. Endret 27. februar 2013 av tally 3
Gjest oreokaka Skrevet 26. februar 2013 #17 Skrevet 26. februar 2013 Det kan jo ha noe med det faktum å gjøre at kvinner som ikke er likestilte ikke får lov til å skille seg? Synes ikke akkurat det er et sunnhetstegn ved et samfunn, om skilsmissestatistikken er lav grunnet manglende likestilling. Hvorfor skal ikke de "få lov" til å skille seg på lik linje med de som har et forhold med likestilling? Kan jo for alt i verden hende at kvinnen er redd for mannen sin, men de aller fleste tar jo til fornuften om de er ulykkelige i et forhold. Likestilling eller ikke. Om det var det du mente.
Ella1981 Skrevet 27. februar 2013 #18 Skrevet 27. februar 2013 Slemt å legge inn en sådan tråd inne på brylluopsforumet, synes jeg. Huff ja, helt enig med deg. Men du vet, noen har jo bare et behov for å trekke andre ned til hvor man selv er
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2013 #19 Skrevet 27. februar 2013 Huff ja, helt enig med deg. Men du vet, noen har jo bare et behov for å trekke andre ned til hvor man selv er Trenger ikke å være det, men hvorfor være pessimist på brudeforumet? 2
Arkivskap Skrevet 27. februar 2013 #20 Skrevet 27. februar 2013 All statistikk sier at halvparten av ekteskapene ender i skillsmisse. Vet ikke hvor mange bruder det er her inne,men har du tenkt på det. halvparten av oss skal skille seg. Hvem sitter her om 5 år og skriver om den ubrukelige fyren vi skiller oss fra? Anonym poster: 7fbd968eaf0ff04e3586fd65427024e8 Kanskje vi bare må fortsette å være samboere og forlovet da....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå