AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #1 Skrevet 25. februar 2013 For nesten 1 år siden kjøpte jeg meg valp. Jeg hadde allerede reservert denne valpen da det var tid for at kullet skulle til veterinær for helsekontroll osv. Under kontrollen kom det frem at min valp + et par av søsknene, hadde en bilyd på hjertet. Siden valpene virket friske og raske ble det konkludert med at det mest sannsynlig ikke var farlig. Oppdretter ga meg da valget om å si ifra meg valpen og få tilbake "reservasjonspengene", eller å kjøpe valpen med en klausul i kontrakten om at 50% av kjøpesum skulle tilbakebetales om bilyden fremdeles var tilstede etter fylte 1 år. Jeg valgte det siste alternativet. Skal forresten ikke brukes i avl, holdes bare som selskapshund. Nå har det seg sånn at de andre søsknene ikke lenger har noen bilyd, mens min lille har ikke vokst fra seg sin. Jeg tror ikke det er noe galt med hjertet, sånn egentlig, det er alltid full fart på tur og masse energi. Da jeg sa ifra til oppdretter om at bilyden fremdeles er der, fikk jeg til svar at jeg kan velge å få de pengene som står i kontrakten, eller å evnt. få hjelp til å dekke en ultralyd - om jeg vil det. Er det dumt av meg å ikke takke ja til de pengene som opprinnelig ble lovet meg? Føler det er så griskt å be om de pengene, så lenge hunden ikke virker syk på noen måte. På den annen side vet jeg jo ikke om noe skulle oppstå senere... Har et fint forhold til oppdretter, hvor vi holder kontakt og deler bilder av hundene osv. og vil jo gjerne fortsette å ha det sånn. Usikker på hva jeg bør gjøre nå... Anonym poster: 12b09ea39a3cb996078e78baa2271fc0
Gjest FiskenBlub Skrevet 25. februar 2013 #2 Skrevet 25. februar 2013 Nå vet jeg ikke om dere skrev noe kontrakt om det eller noe, men hvis dere gjorde det så har ikke selger noe å være sur for (hvis det er det du er redd for). Jeg hadde valgt å ta pengene og spart de til hunden hvis den blir syk. Må om du skal ta pengene i form som en ultralyd eller faktisk penger må du bestemme selv. Ikke noe grisket å ta i mot penger man ble lovet.
bebisss Skrevet 26. februar 2013 #3 Skrevet 26. februar 2013 Jeg forstår hva du mener med å ikke ødelegge forholdet mellom deg og oppdretteren, det virker som en ærlig person i forhold til mange andre svin som driver oppdrett. Jeg ville alikevell tatt pengene, det gjør ikke deg til en slem person, og om oppdretteren skal bli sur for det så ville jeg bare latt det være. Om dere har blitt venner så viser det at hun ikke er en venn verdt å t vare på. dere har en kontrakt og slik er det bare..
Gjest Badabing Skrevet 26. februar 2013 #4 Skrevet 26. februar 2013 Jeg ville fint takket ja til de pengene, slik at jeg kunne fått klarhet rundt hjertelyden uten å tape på det økonomisk. Er det andre feil og mangler med en hund man kjøper, synes jeg det er riktig at man betaler litt mindre. Man betaler jo ekstra for å vite hva man får, i motsetning til f.eks en landingshund. Kjenner til at folk som har kjøpt hund med testikkelfeil osv også har betalt noe mindre, så jeg tror det er vanlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå