AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #1 Skrevet 25. februar 2013 Føler meg helt avhengig å være stappa hele tida, spiser jeg meg ikke overmett så føler jeg meg utilpass og blir lettere sur/irritert. Hjelp? Anonym poster: 208b71577e756ed7fd4c474ea4c10a6c
Fim Skrevet 26. februar 2013 #2 Skrevet 26. februar 2013 Tilvenningssak. Dette er neppe rådet du blir gladest for å høre, men det som må til er nok viljestyrke Så vidt jeg vet er magesekken også ganske elastisk, så hvis du spiser veldig store måltider ofte blir magesekken forstørret. Ta trenger du mer for å bli mett. Hvis du tar deg selv i nakken og begynner å spise mindre måltider vil det være kjipt i starten, men gradvis vil magesekken din trekke seg sammen igjen, så problemet blir mindre. Noen tanker om ting som kan hjelpe underveis: Som hjelp til å minske porsjonene kan det være lurt å ikke lage for mye mat. Tilbered en passelig størrelse, og rydd bort resten hvis det er noe. Ikke ha mer mat stående foran deg på bordet når du spiser, da er det veldig lett å forsyne seg mer. Hvis du lager mat for mer enn et måltid, tenk over hvor mye dette skal rekke til, og si til deg selv at "hvis jeg spiser mer enn en porsjon er det ikke nok til middag i morgen", for eksempel. Selv er jeg veldig glad i varm lunsj, så det å skulle spare resten til å ha med på jobb er et bra insentiv for meg, ihvertfall. Pass på å ikke spise for fort. Metthetsfølelse er litt forsinket, så hvis du spiser fort rekker du å spise mer enn nødvendig før kroppen oppdager at den har fått nok. Unngå å se på tv mens du spiser, vær mentalt tilstede i måltidet. Se på maten og hvor mye det er av den. Jeg tror det kan bidra til metthetsfølelse hvis du har konsentrert deg litt om volumet på det du er i ferd med å putte i deg. Avslutt måltidet med f.eks. en kopp te. Urtete hvis du er sensitiv for koffein. Peppermynte-te synes jeg er veldig godt etter maten, det skal visstnok være bra for fordøyelsen også. En tekopp har ihvertfall ikke kalorier i seg, men fyller jo opp litt i magesekken, så det kan også hjelpe litt hvis du føler at du ikke er ordentlig mett. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå