Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste årene har det blitt vanlig å forlove seg i hytt og pine, og de fleste forlover seg uten å ha noen planer om å gifte seg. Da jeg hørte at en venninne hadde forlovet seg, spurte jeg "Åå, skal dere gifte dere?", og fikk til svar "nja, det skal vi sikkert en gang".

Jeg trodde det å forlove seg var noe man gjorde når man skulle gifte seg, og at planleggingen starter så og si med en gang. Tar jeg feil?

Jeg har også hørt folk si at de synes det er teit å forlove seg, men det å gifte seg er greit. Men er man ikke forlovet automatisk når man frir/blir fridd til?

• Liker 4
Skrevet (endret)

Forlovelse betyr at man skal gifte seg ila noen år, tradisjonelt skal det ikke gå mer enn ett år fra forlovelse til bryllup.

De som forlover seg i tenårene gjør det kanskje mer som en bekreftelse på at forholdet er seriøst. Slik var det iallfall da jeg var yngre.

Endret av Trivia
  • Liker 1
Skrevet

For meg har det alltid vært slik at bryllupet skal være innen ca et år etter forlovelsen er inngått(via frieri).

Alt annet synes jeg virker temmelig dumt. Men folk skal få lov å gjøre det de ønsker.

• Liker 7
Skrevet

Enig med Trivia, og den tradisjonen synes jeg man bør holde på.

Føler at par i dag blir sammen fort, flytter sammen enda raskere, og så går det ikke mer enn maks ett par måneder før de skal ha barn. Og da er alle kortene spilt opp rimelig raskt, så da drar de forlovelseskortet når det har vært stille en stund..

• Liker 1
Skrevet

Forlovelse betyr for meg at man har lovet seg vekk til den bestemte personen. om man må gifte seg innen ett år eller 10 har ingen ting og si.

Handler mere om man skal ta det ganske seriøst før man forlover seg.

Anonym poster: 8825b73a570f6ef02463c1b92ada9dba

• Liker 2
Skrevet

Forlovelse ER en lovnad om ekteskap. Hvis man ikke konkret planlegger å gifte seg, er man ikke forlovet. Forlovelse er for ekteskap det graviditet er for det å få barn.

• Liker 22
Skrevet

Jeg ser ikke hasten med å forlove seg, få barn og gifte seg. Klart, man er glad i hverandre, og vil dele livet med hverandre, men man trenger jo ikke gjøre alt på en gang. Ei jente jeg kjenner fyller 20 år i september, og da har hun giftet seg iløpet av sommeren, ei datter på over året, og har vært forlovet i ca ett år, og vært sammen med barnefar i to år..... Hvorfor stresse sånn? Forlovelse for meg (les: for meg) er svinharry, for det betyr ingenting lenger. Trist.

Skrevet

Jeg forlovet meg uten at en bryllup eller frieri var temaet. Vi hadde også felles barn.

Jeg så på som en forlovelse som viste at det var oss to og at vi så for oss en framtid sammen.

Anonym poster: b1655570b250a60d5e366573dce654a0

Skrevet

Det betyr at man skal gifte seg, helst innen et år. Blir kvalm av noen folk idag, ingenting betyr en dritt lengre. Flytte sammen etter 1 uke, få barn etter 1 mnd osv osv. Så kommer det "hvorfor er så mange utro i sammfunnet idag? "Hvorfor er det så mange som skiller seg" Gjett a

Skrevet

En forlovelse er per definisjon en avtale om å inngå ekteskap, foreligger ikke en slik avtale er man heller ikke forlovet. Man kan selvfølgelig gi hverandre ringer å love hverandre evigheten, men det er allikevel ikke en forlovelse dersom det ikke er planer om giftermål.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ser de fleste tenker det samme som meg, så da hadde jeg vel rett!

Er enig med dere som sier at dere føler at ordet forlovelse ikke betyr noe lengre.

ts.

Skrevet

Det betyr at man skal gifte seg innen ett år, ellers er det bare tull.

Anonym poster: d4704613f975fe08b5a06c0c7d80c53d

• Liker 4
Skrevet

Forlovelse betyr giftemål på sikt ja. Den et års regelen er det få som følger, hvertfall i min vennekrets

Skrevet

Forlovelse betyr for meg at planlegging av bryllup er i gang, og at det vil skje innen et år, pluss/minus :)

• Liker 2
Skrevet

Vi har gjort det helt feil vi da...

Vi ble samboere nokså tidlig, forlovet oss etter ca.16 måneder, giftet oss etter 9 år. Har nå vært sammen i nesten 30 år. Vi er 40++ nå og det har gått helt fint selv om det ikke har vært etter "boken". Det viktigste her må vel være kjærligheten og ikke etter noen sine regler.

Anonym poster: 65cea22e16541ca7cddd63096ef57584

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Jeg har en venninne som sier hun gjerne ønsker å forlove seg med samboeren sin, samtidig som hun sier hun ikke har lyst til å gifte seg. Hun vil bare være forlovet.

For meg er forlovelse et løfte om at man vil gifte seg. En tid der man planlegger og virkelig tenker over om det er denne personen man virkelig vil dele resten av livet med.

Gjest Cosmopolitan_
Skrevet (endret)

Jeg mener at forlovelse betyr at man har konkrete planer om å gifte seg, ikke bare en dato i fremtiden. Jeg og samboeren vet at vi er ment for hverandre, men jeg har sagt at jeg ikke ønsker å bli fridd til før han vet at vi kan finansiere et bryllup innen 1-1,5 års tid.

Har for øvrig merket at mange har et annet syn på det i dag, og folk må selvsagt få mene det de vil, men jeg liker den opprinnelige betydningen av begrepet. :)

Endret av Cosmopolitan_
  • Liker 3
Skrevet

Det betyr jo tradisjonelt sett at man skal gifte seg snart. Da jeg var fjortis så ble mange av venninnene mine "forlovet" med kjærestene sine. Men virket som de ble det for å virke hipp eller mer voksne.

• Liker 1
Skrevet

Enig, forlovet er man i det man har avtalt å gifte seg.

Gjest Daenerys
Skrevet

For meg betyr forlovelsen vår at vi skal gifte oss innen et par år :) Det er starten på planleggingen av et bryllup på en konkret dato.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...