Gå til innhold

Går det an?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg er så veldig i tvil om dagen!

Egentlig hadde vi bestemt oss for dato og vinterbryllup og greier allerede. Vielse i Maridalen Kapell, fest i nærheten av Marka, aller helst Grefsenkollen. Middelalderinspirert kjole og "vintertema". Ingenting er riktignok bestilt ennå...

Men i det siste har jeg fått så veldig lyst på et litt mer "rocka" bryllup! Leie Månefisken, be rubbel og bit av familie og venner, litt alternativ kjole a' la Rembo. Åpen mic, få noen amatørbandkompiser til å spille litt, osv. Jeg har ikke turt å lufte ideen for sambo ennå... :oops:

Men før jeg tenker så veldig mye mer på dette så lurer jeg på om det er noen restriksjoner på hvor man har lov til å gifte seg (bruke dommerfullmektig)? Jeg har en bekjent som jeg tror ville sagt ja til å vie oss. Kunne vi giftet oss ved Akerselva? Eller finnes det regler mot dette i forbindelse med (mis)bruk av det offentlige rom?

Han som eventuelt skal vie oss kan jo sikkert svare på dette, men jeg kjenner han ikke så veldig godt, og tenkte å sjekke oppp litt før jeg eventuelt kullkaster de tidligere planene mine.

Helst tror jeg at jeg ville giftet meg to ganger... minst! :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener å huske at noen venner av oss i utg.pkt. hadde lignende planer som dere, men de ombestemte seg og valgte vanlig kirkebryllup istedet. Tror imidlertid de egentlig hadde avtalt med en dommer å vies inne på Månefisken, så det er sikkert mulig. Om det er mulig å gjøre det utendørs ved Akerselve vet jeg ikke, men kan ikke tenke meg at det er ulovlig. Tror saken er at man kanskje må lete litt før man finner noen som vil ta på seg sånne vielser fordi det tar mer tid etc., men dersom man har noen kjente som kan gjøre det, er snansen kanskje større...

Skrevet

Det hørtes jo lovende ut!

Disse vennene dine... vet du om det var noen spesiell grunn til at de ikke valgte et slikt bryllup allikevel? Noen uforutsette problemer?

Skrevet

Det er ikke så enkelt å få noen til å vie utenom de vanlige stedene.

En dommerfullmektig har lov å gjøre det hvor som helst, men det er ikke så enkelt å få en til å gjøre det hvis ikke du kjenner en godt.

For en dommer er det ganske mye merarbeid å flytte vielser ut av de faste lokalene. Det er også en del som nå velger å konsekvent si nei til "alternative" vigselssteder fordi det er mye press på akkurat dette. De er heller ikke lønnet for å reise ut av sitt faste vigselslokale. Det som også er noe av dilemmaet for en dommerfullmektig er at har han først begynt å "vie ute", blir det vanskelig for ham å si nei til andre senere.

Du kan i alle fall spørre han som du kjenner om han vil gjøre det.

Et alternativ er å ha selve vielsen på et kontor først, og deretter ha en egenkomponert seremoni på det stedet dere ønsker.

Skjermen

Skrevet

Hva er månefisken?? :o

(Sorry avsporingen)

Skrevet

Bare et tips: Ha en back-up plan!

Ikke noe særlig å gifte seg ute om det øsregner eller snør.. :wink:

Skrevet
Bare et tips: Ha en back-up plan!

Ikke noe særlig å gifte seg ute om det øsregner eller snør.. :wink:

Nei, det er klart :wink: I så tilfelle kan vi vel ta det inne på Månefisken, slik det sto at noen andre hadde planlagt, tenker jeg.

Månefisken er forresten en gammel fabrikk ved Akerselva som er pusset opp til et (diiiigert, kjempekult) lokale hvor de har konserter, fester ol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...