lell Skrevet 25. februar 2013 #1 Skrevet 25. februar 2013 Hei. Jeg har nylig lært meg å strikke. Og tenkte at sitteunderlag er lett å prøve meg på. Har googlet en del og funnet forskjellige oppskrifter. Alt fra pinne 6 til 10. Så jeg lurer på hva som er riktig og best? Jeg vil gjerne ha en tykk sitteunderlag. Hva betyr det å strikke med dobbelt tråd? Skal jeg da ta to nøster samtidig og ta to tråder samtidig? Skal jeg kunn strikke rett fram og tilbake? Eller rett og vrang? Og det skal strikkes løst? Håper at noen erfarne gidder å svare :-)
Rødvinspiken Skrevet 25. februar 2013 #2 Skrevet 25. februar 2013 Det kommer an på hva slags garn du bruker hvor store pinner du skal bruke. For å få et tykt sitteunderlag anbefaler jeg deg å strikke rett frem og tilbake. Du vil da få rillestrikk. Dette blir tykkere enn glattstrikk. Jeg ville også strikket så stort at du kan brette det dobbelt og sy sammen. Om du lar det være åpning på den ene siden kan du også putte et sitteunderlag inni. Å strikke med dobbelt tråd betyr å ha to nøster samtidig og ha to tråder samtidig ja Jeg regner med at du vil tove underlaget for å få det så tykt og varmt som mulig? Du strikker ikke løsere enn du vanligvis gjør. Du velger pinner som er tykkere enn det som står anbefalt for garnet. Det er de for store pinnene som gjør at det blir løst om du forstår hva jeg mener. Om du skal tove sitteunderlaget så må du passe på å bruke garn som er 100% ull og ikke superwashbehandlet. Det kan ikke bli så veldig galt så lenge du velger et garn som kan toves. Bare husk å strikke det større enn du vil ha det siden det "krymper" i maskinen. Lykke til!
lell Skrevet 25. februar 2013 Forfatter #3 Skrevet 25. februar 2013 Det kommer an på hva slags garn du bruker hvor store pinner du skal bruke. For å få et tykt sitteunderlag anbefaler jeg deg å strikke rett frem og tilbake. Du vil da få rillestrikk. Dette blir tykkere enn glattstrikk. Jeg ville også strikket så stort at du kan brette det dobbelt og sy sammen. Om du lar det være åpning på den ene siden kan du også putte et sitteunderlag inni. Å strikke med dobbelt tråd betyr å ha to nøster samtidig og ha to tråder samtidig ja Jeg regner med at du vil tove underlaget for å få det så tykt og varmt som mulig? Du strikker ikke løsere enn du vanligvis gjør. Du velger pinner som er tykkere enn det som står anbefalt for garnet. Det er de for store pinnene som gjør at det blir løst om du forstår hva jeg mener. Om du skal tove sitteunderlaget så må du passe på å bruke garn som er 100% ull og ikke superwashbehandlet. Det kan ikke bli så veldig galt så lenge du velger et garn som kan toves. Bare husk å strikke det større enn du vil ha det siden det "krymper" i maskinen. Lykke til! Tuusen takk :-) Ja skal tove det og har kjøpt 100% ullgarn som kan toves. Jeg har pinner i str 6. Burde vel egentlig kjøpe større da! Det står at man skal bruke 5 eller 6. Men hvordan får man sånn fin kant rundt det? Syr man det bare rundt etter at man har tovet?
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #4 Skrevet 25. februar 2013 Du kan også hekle en kant med fastmasker rundt. Anonym poster: cd29481826c34f08d5d26b77ffc3d17d
lell Skrevet 25. februar 2013 Forfatter #5 Skrevet 25. februar 2013 Du kan også hekle en kant med fastmasker rundt. Anonym poster: cd29481826c34f08d5d26b77ffc3d17d Hvordan gjør man det? Og før eller etter toving?
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #6 Skrevet 25. februar 2013 Hvordan gjør man det? Og før eller etter toving? Før toving enten du syr eller hekler, men du trenger ikke sy eller hekle kant. Anonym poster: cd29481826c34f08d5d26b77ffc3d17d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå