Gå til innhold

Kamskjell for nybegynner

Anbefalte innlegg

Gjest Normalfordeling
Skrevet

Jeg har spist kamskjell, men aldri lagd selv.

Jeg ønsker å servere dette til en som i utgangspunktet ikke liker skjell, men som liker sjømat generelt. Tenkte kamskjell var en forsiktig tilnærming til skjell før jeg serverer vedkommende blåskjell.

Jeg trenger tips og råd, oppskrifter og tilbehør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bare en kommentar, noe som du sikkert ikke vil høre, men... jeg liker sushi, alt av skjell og skalldyr og mye fisk, men IKKE kamskjell. Jeg synes kamskjell minner om fiskeboller (men jeg liker jo fiskeboller :sjokkert: ) Så hvis jeg kunne anbefale noe ut fra mine preferanser (jaja), måtte det være å servere blåskjell eller kiwiskjell først. Er det sånn at vedkommende virkelig ikke liker skjell, eller har han/hun bare ikke prøvd?

Skrevet

Kiwiskjell???

Anonym poster: 702e2336cb3d4f7165f17926b4f719da

Skrevet

Har bare en kommentar, noe som du sikkert ikke vil høre, men... jeg liker sushi, alt av skjell og skalldyr og mye fisk, men IKKE kamskjell. Jeg synes kamskjell minner om fiskeboller (men jeg liker jo fiskeboller :sjokkert: ) Så hvis jeg kunne anbefale noe ut fra mine preferanser (jaja), måtte det være å servere blåskjell eller kiwiskjell først. Er det sånn at vedkommende virkelig ikke liker skjell, eller har han/hun bare ikke prøvd?

Helt uenig. Jeg liker alle slags skjell, men kan godt se for meg at blåskjell og liknende er i heftigste laget for en nybegynner - de har jo mye mystisk utseende ting i seg, mens kamskjell ikke er noe "verre" å spise enn ren fiskefilet.

Anonym poster: e08aa1a9eb96a8513c3e5112937fae8b

• Liker 1
Skrevet

Kamskjell er fantastisk godt. Det som ikke er godt er frossene kamskjell fra frysedisken på dagligvaren. Det er vassent og smaklsøst.

Kjøp ferske skjell fra fiskehandel. Få samtidig en liten opplæring i hvordan du åpner og skjærer ut muskelen og renser skjellet, det finnes også gode videoer på youtube (som jeg alltid bruker når jeg skal tilberede nye matsorter).

Kamskjell stekes i smør på høy varme. Overstekt kamskjell blir gummi, så litt under er bedre enn litt over. Jeg foretrekker naturell. Stekt i smør med litt salt og pepper, servert med en purè og litt grønt. Som en forrett eller del av et større måltid, kamskjell som hovedrett blir dyrt.

Skrevet

Kiwiskjell???

De ligner på blåskjell, men er større, og irrgrønne utenpå! Skikkelig kule synes jeg.

Skrevet

De ligner på blåskjell, men er større, og irrgrønne utenpå! Skikkelig kule synes jeg.

Ok, takk. Googlet nå. Trodde kanskje du mente knivskjell men hadde stavet feil.

Disse skjellene importeres altså fra den andre siden av jordkloden, og fås kun frosne og ferdigkokte iflg de jeg nå har lest? I så fall høres det temmelig unødvendig ut, synes jeg. Alle skjell er mye bedre når de er så friske som mulig, dvs nyplukkede, levende og kortreiste/lokale.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...