Gå til innhold

Ullprogram

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Jeg vet ikke om jeg har postet det rett, men det går nå ihvertfall under hjem:)

Ullprogram på vaskemaskinen: hva bruker dere?

Hva er forskjellen på ullprogram og håndvaskprogram?

Mine ullprogram på maskinen er en stjerne og en som viser 40. Den på 40 har nå virkelig ødelagt en ullkjole jeg hadde! *fovirret* :)

Kan noen hjelpe meg? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier ikke å bruke ullvaskprogrammet på vaskemaskina med mindre det står på vaskelappen på klærne at de tåler 40 grader, siden ullvaskprogrammet kjører på 40 grader.

Derimot bruker jeg ofte et program for "sensitives", som det heter, det er på 30 grader! Har du noe tilsvarende?

Skrevet

Usikker.. (finner ikke bruksanvisningen). Hvordan ser merket ut? Jeg kan ta et bilde og så kan du få se.

Skrevet

ull.jpg

Maskinen jeg har nå har dette merket og vasker alt ull som er merket med dette på ullprogram 40 grader. Den gamle vaskemaskinen min vasket bare på 30 grader og vugget, så der vasket jeg absolutt all ull, merket som umerket, på det programmet.

Hvis ulltøyet ikke er blitt skikkelig tovet og bittelite så kan det reddes ved å strekke det mens det fortsatt er vått, tørke det flatt og så stryke det med masse damp.

Skrevet

Her er bilde. Hva vasker jeg ull på? Ull ala Norheim/Kari Traa/Janus ullundertøy :)

Takk for hjelpen :)

post-14219-0-94700800-1361807069_thumb.j

Skrevet

Der har du jo to ullprogrammer. Ett med kaldt vann (det er det stjerna betyr) og ett på 40 grader. Ullundertøy av typen du nevner kan fint gå på 40 grader.

Når det gjelder ull må du være ganske nøye på å følge vaskeinstruksene. Hvis ulla er superwashbehandlet, så går den fint på 40 grader ullprogram. Til og med 40 grader vanlig program. Hvis den ikke er superwashbehandlet så bør du bruke ullprogram med kaldt vann. Håndvask er håndvask, men jeg ser at på din maskin kan du velge mellom 30 og 40 grader, 30 bør kanskje gå fint på ubehandlet ull, men prøv på noe du ikke er redd for først.

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar:)

Trenger ting inn litt med teskje når det kommer til ullprogrammer:P er så redd for å gjøre feil etter at jeg ødela min nydelige ullkjole!

På en del av mine ulltrøyer står det 30 med en strek under. Hva skal jeg vaske de på ?

Skrevet (endret)

30 med strek under betyr finvask. Det er den fjæren på høyre side på programhjulet.

Forresten, husk å bruke vaskemiddel spesielt for ull når du vasker ulltøy. Vanlig vaskemiddel ødelegger ulla på sikt. :)

Endret av Zzyzx
Skrevet

Jeg ville kjørt all ull hvor jeg var usikker på fiberinnholdet i kald ullvask (med stjerne). Med ullvaskemiddel selvsagt, Milo er det vanligste i butikkene.

30 grader med strek ville jeg også kjørt på stjerneullvasken, så lenge selve plagget er av ull, men jeg vil tro at finvask og kald ullvask behandler tøyet nogenlunde likt? Jeg ville i alle fall valgt ullvasken fordi jeg ikke vet hvor varmt maskinen mener 30 grader er. Ull tover ved 40+ grader, og maskinen din virker som om den varmer vannet til noen grader varmere enn det står. For å safe ville jeg kjørt det kaldt hele veien.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kjørt all ull hvor jeg var usikker på fiberinnholdet i kald ullvask (med stjerne). Med ullvaskemiddel selvsagt, Milo er det vanligste i butikkene.

30 grader med strek ville jeg også kjørt på stjerneullvasken, så lenge selve plagget er av ull, men jeg vil tro at finvask og kald ullvask behandler tøyet nogenlunde likt? Jeg ville i alle fall valgt ullvasken fordi jeg ikke vet hvor varmt maskinen mener 30 grader er. Ull tover ved 40+ grader, og maskinen din virker som om den varmer vannet til noen grader varmere enn det står. For å safe ville jeg kjørt det kaldt hele veien.

Uten at jeg har noen kilder å henvise til, har jeg lest at mange maskiner ofte vasker på kaldere temperaturer enn hva man stiller dem inn på.

Anonym poster: 564573364a92d2ee726c7c30176c1140

Skrevet

Jeg bruker ullprogram, men setter ned temperaturen til 30 da jeg manuelt kan overstyre dette. Unntaket er superundertøy og ullsokker som jeg vasker på 40. Har aldri ødelagt et ullplagg.

Skrevet

Uten at jeg har noen kilder å henvise til, har jeg lest at mange maskiner ofte vasker på kaldere temperaturer enn hva man stiller dem inn på.

Anonym poster: 564573364a92d2ee726c7c30176c1140

Det er mulig, men da skal ikke for eksempel ull tove dersom man vasker på 40 graders ullvask, sånn i teorien :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...