Gå til innhold

Studentbolig - SiT

mariatherese

Anbefalte innlegg

Hei!

Blir student i Trondheim til høsten, og tenker allerede nå på å få meg en plass å bo. Er det noen her som vet hvor lange ventelister det er på hybelleilighetene i byen? Regner med det er lengst ventetid der, og mer sannsynlig å få en hybel i kollektiv. Noen som har bodd i noen av studentbyene og kan dele sine erfaringer?

Andre tips og triks? Eier ikke en formue, og har per nå ingen venner å flytte inn i kollektiv med i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wirmeline

Et tips er å bo i SiT-kollektiv første halvåret, og så søke om SiT-hybelleilighet etter jul (eventuelt i mai når masterstudentene som er ferdige flytter ut), da er det ikke like stort press på markedet. Det er alltid kortere ventelister utenfor sentrum, Steinan studentby bør det ikke være umulig å få hybelleilighet på, men den ligger jo også et stykke utenfor sentrum.

Du bør uansett bare søke med en gang, husk at du kan søke på kollektiv og hybelleilighet parallelt (altså i to parallelle søknader), og husk å oppdatere søknaden hver 2. måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal gå på Gløshaugen er Magnus den Godes gate OK. Det er noen år siden jeg bodde der, så ting kan ha forandret seg. På den tida var det iallfall ganske rolig, og leia var rimelig. Ellers nær Gløshaugen har du Nedre Singsakerslette. Mye større miljø, høyere standard og høyere leie.

Kollektivene nær Moholt kjenner jeg ikke så mye til.

Anonym poster: ceb5d2555e82f476fa1bcf89dc2e9120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå økonomi på Handelshøyskolen i Trondheim (som fram til for et par dager siden het TØH, Trondheims økonomiske høyskole). Nå ligger skolen på Moholt, men den flyttes jo snart til rematomten.

Er det slik at noen som er "inne i SiT-systemet" får kortere ventetid enn andre? Feks ved å først bo i hybel og så stå på venteliste for hybelleilighet? Har søkt på hybelleiligheter og hybler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde flaks og fikk tilbud om hybel en måned etter at jeg søkte, mens andre på samme studenby og boligtype måtte vente 10 måneder på tilbud. Så her spiller flaks en veldig stor rolle!

Var kjempefornøyd med å bo hos SiT. I motsetning til private utleiere kommer de faktisk og fikser ting når noe ikke funker som det skal (kommer som regel dagen etter!), det er ikke noe tull med depositum og de er alltid tilgjengelige om det er noe du lurer på. Bodde der i nesten tre år og stortrivdes!

Kan være greit å ikke søke de mest populære til å begynne med - feks Moholt eller Frode Rinnans. Selv når studiet flytter ned til Elgeseter, er det ikke uoverkommelig å gå til forelseninger, det er jo bare nedover! Men om du er glad i å gå ut/bruke byen, så er nok ikke dette det beste valget. Men bussen går jo heletiden til Moholt på dagtid, og nattbussen har begynt å gå hver halvtime i helgene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde først på Moholt og søkte meg etter noen år over til en hybelleilighet. Blir du kjent med noen på studiet er det mulighet for å etterhvert danne kollektiv med disse på Moholt også. Fordelen med Moholt er at det bare er å trille ned til skolen så lenge det ikke er isete ute. Hjemveien kan du ta som trim. I tillegg er det fint med masse grøntarealer og matbutikker i nærheten. Kort vei til marka og kort vei til sentrum. Er du ute i helgene kan du ta nattbuss hjem eller slå følge med andre som bor der. Studielånet strakk langt da jeg bodde der, trengte ikke jobbe ved siden av studiet :) Disse hyblene er i tillegg møblert, så du slipper å drasse på egne møbler. Har du egne kan du sette SiT sine i boden. Fest og skrål opplevde jeg ca 2 ganger i året, og da var det fordi studentkjellerne hadde langåpent. Ellers ble det som regel stille rundt midnatt.

Flyttet senere til Nedre Singsaker. Stiv pris, men da hadde jeg også en meget godt betalt helgejobb annen hver helg. Nedre Singsaker er fint det også, men for at det skal være verdt det å betale nesten 6000 for en enroms bør du få en av leilighetene hvor det er høyt under taket. Tror det er sju av disse? Leilighetene er umøblerte, så da er det kjekt å faktisk kunne møblere dem. Mye mer festbråk der enn på Moholt, for der bor du i lysløypa for folk som skal til og fra, spesielt under UKA (da hørte jeg konsertene hjemme for å si det sånn).

Som fersk student ville jeg ikke søkt meg til noe som gjorde at jeg ble tvunget til å jobbe ved siden av studiet. Det er så mye nytt å sette seg inn i som fersk student at det er greit å slippe rett og slett. Så ville jeg heller søkt meg videre internt etterpå når jeg hadde funnet meg til rette i byen og blitt fortrolig med det nye livet.

Anonym poster: 3112d26b9747f8cb149685d51d4ee2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...