Gå til innhold

Risgrøt i barnehagen - erstatning uten melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, toåringen min ser ut til å ikke tåle melk uten at jeg vert om det er melkeprotein eller laktose hun ikke tåler.

I morgen er det risgrøt i barnehagen. Og hun eeeelsker risgrøt...men tåler det ikke. Jeg lurer derfor på om dere har forslag til noe jeg kan lage og sende med henne som hun kan spise istedet? tenkte først risgrøt med laktoseredusert melk, men hvis det er melkeproteiner hun ikke tåler så....hm.

Anonym poster: e84622ae52b580c8dbc02e59374540d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke forsøke å koke noe grøt med rismelk?

Anonym poster: d89253f2c117f163290c19c8a8010536

Skrevet

Lag grøt med havremelk. Det smaker helt flott.

Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg synes risgrøt funker bedre med kokosmelk, da det inneholder mer fett og den da ikke svir seg så lett. Smaken blir også litt søtere med kokosmelk.

Skrevet

Tusen takk for svar, visste jeg kunne stole på KG-damene:)

ts

• Liker 1
Skrevet

Lager de ikke et alternativ i barnehagen? Vi har flere barn med div allergier på min avd, og vi lager alltid mat til alle. Enten samme mat laget på andre ting (grøt med soyamelk f.eks), eller noe helt annet. Ingen foreldre trenger å lage mat å ta med.

• Liker 1
Skrevet

Småbarn skal ikke ha rismelk og soyamelk gir du bare hvis du har lyst til å funke opp hormonene til den stakkars ungen.

Allergier skal utredes av lege, ikke av mor.

Anonym poster: 85c756a2e27e6b4287e7f566ced9f4ef

• Liker 1
Skrevet

Småbarn skal ikke ha rismelk og soyamelk gir du bare hvis du har lyst til å funke opp hormonene til den stakkars ungen.

Det der er BS.

Mannen min har spist soya hele livet, d.v.s. 32 år + svangerskapet. (Han har faktisk aldri smakt på kjøtt.) Han er en helt normal mann av normal mannehøyde, med mannlig midje/hofte-ratio, over gjennomlsnittet stor pikk, normalt med kroppsbehåring og normalt store mannemuskler. Hovedproteinkilder: soya og hvete/havre.

Sønnen min har spist mye soya hele livet, d.v.s. 5 år + svangerskapet. Han er en helt normal gutt han også.

Jeg har spist mye soya i 15 år. Jeg er en helt normal, feminin kvinne, med lys stemme, medium store bryster, normal menstruasjon, og med åpenbar evne til å lage barn.

..og hva pokker skulle være galt ned rismelk?

Ifht rismelk så er sojamelk mer gunstig sammensatt ernæringsmessig, så jeg ville funnet meg en smakfull B-12 og kalsiumberiket variant av denne. Alpro Fresh (ikke ultrapasteurisert) er det beste alternativet jeg kjenner til, men de selger ikke denne overalt. Meny har den.

Skrevet

Det der er BS.

Mannen min har spist soya hele livet, d.v.s. 32 år + svangerskapet. (Han har faktisk aldri smakt på kjøtt.) Han er en helt normal mann av normal mannehøyde, med mannlig midje/hofte-ratio, over gjennomlsnittet stor pikk, normalt med kroppsbehåring og normalt store mannemuskler. Hovedproteinkilder: soya og hvete/havre.

Sønnen min har spist mye soya hele livet, d.v.s. 5 år + svangerskapet. Han er en helt normal gutt han også.

Jeg har spist mye soya i 15 år. Jeg er en helt normal, feminin kvinne, med lys stemme, medium store bryster, normal menstruasjon, og med åpenbar evne til å lage barn.

..og hva pokker skulle være galt ned rismelk?

Ifht rismelk så er sojamelk mer gunstig sammensatt ernæringsmessig, så jeg ville funnet meg en smakfull B-12 og kalsiumberiket variant av denne. Alpro Fresh (ikke ultrapasteurisert) er det beste alternativet jeg kjenner til, men de selger ikke denne overalt. Meny har den.

Ja, dytt i dere østrogen fra genmodifisert soya hele gjengen og kos dere med hypotyreose.

Soyabaserte morsmelkeerstatninger.

Den største endringen er kanskje at de soyabaserte morsmelkerstatningene er fjernet fra markedet i Norge. Soya Semp (Semper) (senere Minimax soya) og Prosobee (Mead Johnson) var mye brukt tidligere når smaken på de andre spesialtilleggene ikke falt i smak. Pga frykt for soyaallergi og mulighet for hormonlignende effekt ved store inntak i første leveår, gikk salget ned i Europa. Derfor forsvant de soyabaserte tilleggene fra apotek ila 2009.

Mange tyr imidlertid fortsatt til soyabaserte ”melkedrikker” som forhandles i nesten enhver matbutikk, sammen med rismelk, havremelk med mer. Dette kan være et alternativ for noen, men husk at disse drikkene ikke er fullverdige ernæringsdrikker slik de apotekforhandlete var. Det advares også mot å gi mye rismelk til barn < 3 år pga påvist mikroskopiske mengder arsenikk i denne melken (opptak fra forurenset jordsmonn.)

http://www.barnelegesenteret.com/omoss.aspx?pid=266&docid=14

• Liker 1
Gjest Yellow Taxi
Skrevet (endret)

Det er like morsomt hver gang. Har du gjort noe research på hvor mye hormoner det er i kjøtt? Ett lite hint; Gjennomsnittsalderen for menstrasjon i deler av Kina og India var 18 år for få tiår siden, - så kom vestlig kulturinflytelse og "innførte" stort kjøtt-konsum, nå er den nede i 13-14 slik som her, og de har tilsvarende tilfeller av overutviklete bryster på jentebarn helt ned i småbarnsalder.

Endret av Yellow Taxi
  • Liker 3
Skrevet

Ja, dytt i dere østrogen fra genmodifisert soya hele gjengen og kos dere med hypotyreose.

http://www.barnelegesenteret.com/omoss.aspx?pid=266&amp;docid=14

Jobber du i Tine, eller?

Ingen av oss har noe i nærheten av hypotyreose, vi er slanke og aktive alle tre. Jeg hevder meg også godt i idretten min. Derimot kjenner jeg flere "altetere" med hypotyreose.

Det merket vi bruker er tilfeldigvis lagd av ikke-GMO soyabønner, men jeg har ikke store betenkeligheter med godkjent GMO heller. Melkekyr spiser forresten mengder av GMO-soya, noe du bør tenke på om du er fobisk.

B-12 og kalsiumberiket sojamelk er sammen med kornprodukter er forøvrig like fullverdig som kumelk sammen med kornprodukter er. Lær deg litt om proteinmetabolisme og aminosyrer.

Og om man skal snakke om hormoner tror jeg du bør se på morsmelka fra kua di først. Den er spesialdesignet for kalver, slik din morsmelk er spesialdesignet for menneskebabyer. Morsmelken fra de to fysiologisk og evolusjonært sett fjernt beslektede pattedyrartene har svært forskjellig næringsinnhold. På hormonsiden inneholder morsmelka fra kua inneholder store mengder veksthormoner for kalver. Det å drikke melk fra kuer er forbundet med flere helseplager hos mennesker enn melkeindustrien hittil har påstått at soyamelken er.

"Informasjon" som kommer fra "Opplysningskontoret for melk" o.l. tar ikke jeg for god fisk. Jeg gjorde bl.a. en metastudie av såkallte lavkarbostudier på universitetet, og kom over mye snuskete "forskning" (propaganda) fra bransjen.

Skrevet

hei, toåringen min ser ut til å ikke tåle melk uten at jeg vert om det er melkeprotein eller laktose hun ikke tåler.

I morgen er det risgrøt i barnehagen. Og hun eeeelsker risgrøt...men tåler det ikke. Jeg lurer derfor på om dere har forslag til noe jeg kan lage og sende med henne som hun kan spise istedet? tenkte først risgrøt med laktoseredusert melk, men hvis det er melkeproteiner hun ikke tåler så....hm.

Få henne testet med en blodprøve, veldig enkelt :-)

Intil videre: be de i barnehagen lage et alternaiv. det må de klare, f eks fruktsalat, eller en gryterett, pølser eller noe.

Skrevet

Laktosefri lettmelk?

Skrevet

Det er like morsomt hver gang. Har du gjort noe research på hvor mye hormoner det er i kjøtt? Ett lite hint; Gjennomsnittsalderen for menstrasjon i deler av Kina og India var 18 år for få tiår siden, - så kom vestlig kulturinflytelse og "innførte" stort kjøtt-konsum, nå er den nede i 13-14 slik som her, og de har tilsvarende tilfeller av overutviklete bryster på jentebarn helt ned i småbarnsalder.

Folk fra Asia har spist soya i tusenvis av år og tåler det godt, i motsetning til folk i Vesten.

Skrevet

Jobber du i Tine, eller?

Ingen av oss har noe i nærheten av hypotyreose, vi er slanke og aktive alle tre. Jeg hevder meg også godt i idretten min. Derimot kjenner jeg flere "altetere" med hypotyreose.

Det merket vi bruker er tilfeldigvis lagd av ikke-GMO soyabønner, men jeg har ikke store betenkeligheter med godkjent GMO heller. Melkekyr spiser forresten mengder av GMO-soya, noe du bør tenke på om du er fobisk.

B-12 og kalsiumberiket sojamelk er sammen med kornprodukter er forøvrig like fullverdig som kumelk sammen med kornprodukter er. Lær deg litt om proteinmetabolisme og aminosyrer.

Og om man skal snakke om hormoner tror jeg du bør se på morsmelka fra kua di først. Den er spesialdesignet for kalver, slik din morsmelk er spesialdesignet for menneskebabyer. Morsmelken fra de to fysiologisk og evolusjonært sett fjernt beslektede pattedyrartene har svært forskjellig næringsinnhold. På hormonsiden inneholder morsmelka fra kua inneholder store mengder veksthormoner for kalver. Det å drikke melk fra kuer er forbundet med flere helseplager hos mennesker enn melkeindustrien hittil har påstått at soyamelken er.

"Informasjon" som kommer fra "Opplysningskontoret for melk" o.l. tar ikke jeg for god fisk. Jeg gjorde bl.a. en metastudie av såkallte lavkarbostudier på universitetet, og kom over mye snuskete "forskning" (propaganda) fra bransjen.

Nei, jeg jobber ikke i Tine og jeg drikker ikke kumelk heller og er langt fra fobisk. Hypotyreose har ingenting med at dere er slanke og aktive, men dere ødelegger hormonbalansen og skader skjoldbrukskjertelen hver dag med det kosthold.

• Liker 1
Skrevet

Jeg laget litt risgrøt på kokosmelk jeg.... det gikk finfint. Skal til legen neste uke for å utrede videre årsaken til at hun ikke tåler melk, vi var der før jul også. Jeg leker ikke lege, som noen her prøvde å påstå.

Men, jeg er fullstendig grønn når det gjelder hva man kan servere som erstatning til feks risgrøt. Så takk for svar på det, de som ga.

TS

Skrevet

Laktosefri lettmelk?

Hjelper ikke hvis det er melkeproteinet som er problemet.

Skrevet

Ja, forresten, hvis det skal serveres pølse i stedet for grøt, må det være den typen "go og mager" for den er uten melk.

Skrevet

Nei, jeg jobber ikke i Tine og jeg drikker ikke kumelk heller og er langt fra fobisk. Hypotyreose har ingenting med at dere er slanke og aktive, men dere ødelegger hormonbalansen og skader skjoldbrukskjertelen hver dag med det kosthold.

Du har åpenbart noen vrangforestillinger om både sojamelk og stoffskiftesykdom, og holder en veldig aggressiv tone. Om du ikke jobber i Tine, hva er agendaen din? Melkebonde?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...