AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #1 Skrevet 25. februar 2013 Da jeg gikk ut for å lufte hunden min i dag, så jeg plutselig naboen i full gang med å fjerne hekken vår! Vi har ikke bodd her så lenge, så jeg begynte først å lure på om kanskje vi har misforstått; at hekken stod på naboens eiendom og ikke vår. Etter å ha undersøkt fant jeg nå derimot ut at hekken faktisk var på vår eiendom og naboen har bare tatt seg til rette. Dette er fryktelig leit, da naboene våre er noen rotekopper med masse bilvrak, campingvogner, brakker osv. på sin eiendom. Hekken skjermet oss fra det synet, i tillegg til at den skjermet for innsyn hos oss. Samboer og jeg har tenkt å gå over til naboene for å prate med de i kveld og prøve å finne en løsning. I dette tilfellet må vi vel kunne kreve at de dekker kostnadene for å få satt opp en ny hekk av samme høyde? Hvem skal vi evnt. kontakte om vi ikke kommer til enighet og ser oss nødt til å anmelde (hvis det er noe man gjør i en slik sak)? Anonym poster: 29a89dca64535e63ad71a818da320889
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #2 Skrevet 25. februar 2013 Om naboen fortsatt er i ferd med å fjerne hekken ville jeg tatt bilde som dokumentasjon Anonym poster: b13e800a2d1c52aa065f9c93f65b7147 4
Gjest Duftlys Skrevet 25. februar 2013 #3 Skrevet 25. februar 2013 Dette var jo rimelig spesielt. Jeg fjerna hekken mellom meg og naboen i fjor, men den var pill råtten, og jeg spurte først! Satt så opp et pent gjerde i stedet, noe som bare kom dem til gode likevel. En hekk eller gjerde som deler eiendommen er jo begges ansvar.
Gjest Skrevet 25. februar 2013 #4 Skrevet 25. februar 2013 Ta bilder, dokumenter. Finn kart som viser tomtegrenser. Anmeld. Ikke prat. Jo lengre tid som går før du anmelder, jo vanskeligere blir det. Hva slags hekk er det snakk om? Når du sier fjernet, mener du klippet ned til rota? Gran, thuja og sånt er helt ødelagt av det. En del løvplanter kan overleve, og komme fra bunnen. Men har de gravet opp røttene, så er det jo garantert ødelagt. Du kan kontakte ditt lokale hagesenter om du har ett skikkelig et og be om hjelp for taksering. En hekkplante type søtmispel, stor størrelse, er fort en 300,- så vi snakker om ganske mye penger her om den hekken var stor. Sjekk om du har rett på gratis advokat gjennom ett eller annet (forsikring, fagforening, etc.) Du må ikke la de komme unna med dette. 4
Gjest Skrevet 25. februar 2013 #5 Skrevet 25. februar 2013 Dette var jo rimelig spesielt. Jeg fjerna hekken mellom meg og naboen i fjor, men den var pill råtten, og jeg spurte først! Satt så opp et pent gjerde i stedet, noe som bare kom dem til gode likevel. En hekk eller gjerde som deler eiendommen er jo begges ansvar. Bare om den står på grenselinjen. Om den står på den enes land, så tilhørere den grunneieren. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #6 Skrevet 25. februar 2013 Ta bilder, dokumenter. Finn kart som viser tomtegrenser. Anmeld. Ikke prat. Jo lengre tid som går før du anmelder, jo vanskeligere blir det. Hva slags hekk er det snakk om? Når du sier fjernet, mener du klippet ned til rota? Gran, thuja og sånt er helt ødelagt av det. En del løvplanter kan overleve, og komme fra bunnen. Men har de gravet opp røttene, så er det jo garantert ødelagt. Du kan kontakte ditt lokale hagesenter om du har ett skikkelig et og be om hjelp for taksering. En hekkplante type søtmispel, stor størrelse, er fort en 300,- så vi snakker om ganske mye penger her om den hekken var stor. Sjekk om du har rett på gratis advokat gjennom ett eller annet (forsikring, fagforening, etc.) Du må ikke la de komme unna med dette. Bilder er tatt og har sjekket opp på www.seeiendom.no. Utifra det jeg kan se er hekken på vår side av tomtegrensen, men vi skal sjekke opp 100% med en annen nabo som har et ordentlig kart. Ser ut til at han har fått fjernet trær på sin eiendom også, så han hjelper nok til med å sjekke opp. Det er snakk om stauder, så er ikke den dyreste hekken, men den var stor og fin. Den er klippet godt ned, så det er ingen greiner igjen. Bare korte stubbestumper... Ikke skjermet den sola for naboen heller, siden tomta deres ligger høyere enn vår, så de har vel egentlig ingenting de skulle ha sagt. Men tror du det kan skade å bare ta en prat med de i kveld? Tenkte det kunne være greit for nabofredens skyld, prøve å få til en ordning uten masse bråk... Takker for gode tips! Skal sjekke opp hva vi har krav på av hjelp Anonym poster: 29a89dca64535e63ad71a818da320889
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #7 Skrevet 25. februar 2013 Eller, nå ble jeg usikker... Har ingen peiling på planter, men bare mener å huske at noen kalte dette stauder en gang. Er "slanke" trær som står tett i tett, med mange greiner, og får grønne blader om våren som faller om høsten. Anonym poster: 29a89dca64535e63ad71a818da320889
Gjest Skrevet 25. februar 2013 #8 Skrevet 25. februar 2013 Eller, nå ble jeg usikker... Har ingen peiling på planter, men bare mener å huske at noen kalte dette stauder en gang. Er "slanke" trær som står tett i tett, med mange greiner, og får grønne blader om våren som faller om høsten. Anonym poster: 29a89dca64535e63ad71a818da320889 Stauder er blomster som visner ned hver sommer. Du har en type løvfellende tre eller busk. Det vanligste er junisøtmispel, bærsøtmispel, svartsurbær, og så er det en del som har småbladlind, og en del edlere trær avhengig av klimasone. Der det er hardført klima brukes noen sorter vier ol. Du kan gjøre et søk på google, om du har sett de med blader. Det kan hende det vil skyte fra rota, om de ikke har gått grundig til verks og sprøytet med roundop i samme slengen. Men det avhenger av sorten. Søtmispel og svartsurbær bør greie å komme tilbake, en del edelløvtrær gjør ikke det. Spør den "snille" naboen din om han vet hva slags plante det er. Dere kan gjerne gå hjem til de og be om en forklaring. Si at det er helt uakseptabelt å ta seg til rette på annen manns eiendom. Men ikke gå med på noen avtale straks. Om de foreslår noe, så be om å få det skriftlig. For meg som er hageelsker, så er noe sånt et veldig grovt overtramp, både i forhold til eiendom og privatlivets fred. Lykke til. 4
Gjest Skrevet 25. februar 2013 #9 Skrevet 25. februar 2013 Om du kan gi meg ca landsdel og klimasone (eller distrikt, i det minste) kan jeg komme med forslag på relevante planter.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #10 Skrevet 25. februar 2013 Om du kan gi meg ca landsdel og klimasone (eller distrikt, i det minste) kan jeg komme med forslag på relevante planter. Veldig snilt av deg å hjelpe! Jeg bor i indre østfold. Har et bilde hvor hekken på den andre siden av huset vårt er med. Det er samme type som den naboen har fjernet. Bildet er ikke spesielt bra, men... Anonym poster: 29a89dca64535e63ad71a818da320889
Gjest Skrevet 25. februar 2013 #11 Skrevet 25. februar 2013 Det er tydelig en stengel med mindre blader langs, som rogn, men tror ikke det er rogn. Det er en del kvister som virker for grønne. Er ikke også bladene for korte? Jeg har navnet på tungen, men nå står det helt stille i hodet. Minner litt om sibirertebusk, men tror ikke det er den, selv om den har meldugg som du ofte finner på sibirertebusk. (Soppsykdom). Er dessverre ikke trær av denne sorten som er min sterkeste side. Et tre av denne typen og størrelsen kommer til å bruke kjempelang tid på å komme seg igjen, om det i det hele tatt gjør det. Men skriv gjerne hva naboen din rettferdiggjør seg med. Selv om han mener treet er for nære tomtegrensen i forhold til høyden, så har han ingen rett til selvtekt. Jeg skriver mer om hjernteppe forsvinner
Gjest Skrevet 25. februar 2013 #12 Skrevet 25. februar 2013 Kan faktisk være sibirertebusk om vi kan gå ut fra at disse buskene har større blader enn den podede som jeg hadde. Men du kan ta med bildet i et skikkelig gartneri (ikke plantasjen) og spørre. Vet ikke om så mange på dine kanter. Du kan også legge inn et spørsmål på Hagegal.no Der er det egen side for identifisering av alle slags trær. Mange der er mye flinkere enn meg
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #13 Skrevet 25. februar 2013 Men skriv gjerne hva naboen din rettferdiggjør seg med. Selv om han mener treet er for nære tomtegrensen i forhold til høyden, så har han ingen rett til selvtekt. Jeg skriver mer om hjernteppe forsvinner Vi sjekket med politiet ang. regler og hekker kan visst være så høye vi bare vil her hvor vi bor, så uansett hvordan man vrir og vender på det har han ingen logisk grunn til å gjøre noe sånt. Han sa bare at det ikke var gjort noe med den hekken på lenge (noe som er tull, siden vi trimmet den i sommer), så han mente det var på tide å få den vekk...?! Uten at jeg vet om han har noen diagnose, så er det et eller annet som virker veldig rart med han. Tror rett og slett at han ikke skjønner at han gjorde noe galt, så vi får se om vi får han til å skjønne alvoret i det. Samboer ordner med kart over eiendom osv. nå, så skal vi se om vi rekker å få snakket med de før det blir for sent i kveld. Kan faktisk være sibirertebusk om vi kan gå ut fra at disse buskene har større blader enn den podede som jeg hadde. Men du kan ta med bildet i et skikkelig gartneri (ikke plantasjen) og spørre. Vet ikke om så mange på dine kanter. Du kan også legge inn et spørsmål på Hagegal.no Der er det egen side for identifisering av alle slags trær. Mange der er mye flinkere enn meg Jeg googlet sibirertebusk nå og tror du har helt rett! Kom på nå at det var noen små gule blomster i hekken i sommer, så det stemmer bra med bildene. Tusen hjertelig takk for hjelpen, flinke du Anonym poster: 29a89dca64535e63ad71a818da320889 1
Gjest Skrevet 25. februar 2013 #14 Skrevet 25. februar 2013 Vi sjekket med politiet ang. regler og hekker kan visst være så høye vi bare vil her hvor vi bor, så uansett hvordan man vrir og vender på det har han ingen logisk grunn til å gjøre noe sånt. Han sa bare at det ikke var gjort noe med den hekken på lenge (noe som er tull, siden vi trimmet den i sommer), så han mente det var på tide å få den vekk...?! Uten at jeg vet om han har noen diagnose, så er det et eller annet som virker veldig rart med han. Tror rett og slett at han ikke skjønner at han gjorde noe galt, så vi får se om vi får han til å skjønne alvoret i det. Samboer ordner med kart over eiendom osv. nå, så skal vi se om vi rekker å få snakket med de før det blir for sent i kveld. Jeg googlet sibirertebusk nå og tror du har helt rett! Kom på nå at det var noen små gule blomster i hekken i sommer, så det stemmer bra med bildene. Tusen hjertelig takk for hjelpen, flinke du Anonym poster: 29a89dca64535e63ad71a818da320889 Lykke til med alt styret som kommer, glad jeg var til hjelp. Det er jævelig ergelig når andre tar seg til rette på den måten. 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #16 Skrevet 26. februar 2013 Naboen er nok dessverre ikke helt med, som jeg trodde... Han mente bare å være snill da han tok ned hekken, fordi det var visst noe pappen hans hadde gjort da han levde. Stakkars mannen var helt på gråten da vi prøvde å forklare ham hvorfor det ikke er greit å sage ned hekken til naboen uten å spørre først, men aner ikke hvor mye av det han forstod. Ikke helt sikker på hvordan vi skal ta dette videre nå, får jo ikke noen lyst til å anmelde en som bare ikke vet bedre, men håper vi kommer frem til en løsning! Anonym poster: 29a89dca64535e63ad71a818da320889
Gjest Skrevet 26. februar 2013 #17 Skrevet 26. februar 2013 Naboen er nok dessverre ikke helt med, som jeg trodde... Han mente bare å være snill da han tok ned hekken, fordi det var visst noe pappen hans hadde gjort da han levde. Stakkars mannen var helt på gråten da vi prøvde å forklare ham hvorfor det ikke er greit å sage ned hekken til naboen uten å spørre først, men aner ikke hvor mye av det han forstod. Ikke helt sikker på hvordan vi skal ta dette videre nå, får jo ikke noen lyst til å anmelde en som bare ikke vet bedre, men håper vi kommer frem til en løsning! Anonym poster: 29a89dca64535e63ad71a818da320889 Tror du får vurdere det litt, men om han er helt på bærtur er kanskje den anmeldelsen det han trenger for å få hjelp? Det er jo ikke OK å være så bortreist med hva som er greit eller ikke. Men synd for dere som havner oppi sånne situasjoner. Krysser fingrene for deg.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #18 Skrevet 26. februar 2013 Ikke annmeld den stakkars mannen Anonym poster: bec97d5b628fb7ee79f030ef827c0370 3
absinthia Skrevet 26. februar 2013 #19 Skrevet 26. februar 2013 Dersom han ikke har fjernet den helt ned i rota, så kommer nok det meste av den opp i gjen i litt mer buskaktig format om det er sibirertebusk.
Gjest navnelapp Skrevet 26. februar 2013 #20 Skrevet 26. februar 2013 Den vil nok skyte frå rota igjen, og vere fyldig og fin til hausten. Eg lurte på om han hadde gravd opp røttene, men det hadde han vel ikkje klart på denne tida av året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå