Gå til innhold

Turbulent forhold til mor. "Jeg skammer meg over å være moren din!"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 18 år gammel og har et veldig turbulent forhold til moren min som er 18 år eldre enn meg. Håper virkelig noen kan si noe eller drøfte mening om saken min :)

For det første så har hun fortsatt konfirmasjonspengene mine, jeg får dem ikke fordi hun sier selv at dem skal på bsu konto. Dette er jo snakk om mine penger, som hun ikke gir til meg, det irriterer meg veldig at jeg ikke får dem.

Jeg tror kanskje jeg ikke får dem fordi jeg har mistanke om at hun har brukt dem opp selv. Faren min( han er ikke sammen med hun lenger) har jeg snakket med dette om flere ganger, han sier han skal snakke med hu om det. Men gjør det jo selvfølgelig aldri....

Hva burde jeg gjøre?

Jeg og mamma krangler vel egentlig ganske ofte, jeg ble kastet ut hjemmefra for ca 4-5 mnd siden. Grunnet barnebidrag som jeg får av far, vi hadde privatavtale jeg,mor og far om at jeg skulle få 1500 kr mens hun fikk resten. Men så sluttet mor å jobbe, og jeg fikk aldri pengene mine lenger selv om jeg maste og hun sa jeg skulle få det senere. Jeg kontaktet da far, fordi etter jeg ble 18 skal man få hele bidraget selv, og fikk han da til å overføre pengene til meg neste mnd.

Mor ble da så sur, jeg var på hyttetur med kjæresten da, så fikk meldinger om at jeg hadde blitt kastet ut hjemmefra, jeg var en løgner, nå hadde jeg ødelagt alt og hun fikk ikke betalt for bilen.

Vi hadde da isfront lenge før vi begynte å snakke igjen, men vi ordnet vel egentlig aldri opp i det som skjedde.

Jeg har bodd hos kjæresten min siden da, inntil nå nylig så fikk jeg et rom hos tanten min, det er jo en privat avtale og jeg skal betale 2000 kr + strøm for å bo der. Noe jeg i utgangspunktet syns er veldig dyrt. Vi bor ikke akkurat i Oslo hvor prisene er skyhøye. Jeg fikk beskjed av tante om jeg kunne være borte i vinterferien og at noen helger sov jeg hos kjæresten min.

Vi avtalte dette ut i andre uken i februar, og nå nylig fikk jeg melding i vinterferien om vi skulle lage middag og trene sammen så kunne hun varme opp rommet mitt. Jeg svarte at jeg skulle være hos kjæresten min, siden jeg trodde det var det vi hadde avtalt, men at vi kunne ta det igjen til neste uke. Jeg fikk ikke svar på meldingen, men så ringte hu meg dagen etter å spurte om jeg hadde noen penger, siden hun ikke hadde noe å trengte det til å betale strømregningen. ( jeg har jo fortsatt ikke bodd der enda og vi har ikke avtalt noenting) jeg sa jeg ikke hadde penger nå, så ble hun sur å sa hadet.

2 dager etterpå ringte moren min, hun kjeftet på meg, sa en leieavtale er en leieavtale, før hun skrek : NOEN GANGER SKAMMER JEG MEG OVER Å VÆRE MOREN DIN!

Jeg skrev til hun istad: På tide at du sier unnskyld snart, kanskje? Og lurte på om hun kunne overføre penger til kjøretimen for meg( mine konfirmasjonspenger), skrev på facebook så jeg har sett at hun har sett det og hun har ikke svart og penger er heller ikke inne på konto. Tanten min har jeg heller ikke pratet med. Vet ikke hva jeg skal gjøre, føler jeg krangler med to tennåringer, hvor tante da faktisk har sladret til moren min og heller ikke satt seg ned å snakket med meg om noe. Det er snakk om en privatavtale mellom oss to, 2000+ strøm, og hun har jo egentlig ikke lov til å ha meg der engang.

Hva burde jeg gjøre iforhold til dette? Er det riktig oppførsel av moren min å snakke til meg på denne måten å oppføre seg sånn?

Har ingen venner å snakke med dette om, og trenger virkelig tips fra noen andre om hva jeg burde gjøre iforhold til dette.

Anonym poster: 41c20afaaa5dfd18331cfa3716546324

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg skulle gjerne likt å høre mammaens versjon her :)

ps: jeg er nærmere tenårene enn tenåringsmammaen i alder bare for å gjøre oppmerksom på det.

Skrevet

Huff, bli voksen.

Anonym poster: 6175582b938b5f2e20bd99cd9a4d18d6

• Liker 2
Skrevet

Er du ikke på skolen?

..... vinterferie over landet. Evt så kan man ha fri en dag. Hallo, kom med noe litt mer konstruktivt, da.

• Liker 3
Skrevet

..... vinterferie over landet. Evt så kan man ha fri en dag. Hallo, kom med noe litt mer konstruktivt, da.

Vinterferien var i forrige uke her på bjerget.

• Liker 1
Skrevet

Vinterferien startet denne uken hos noen, blant annet hos min venninne utenfor Drammen.

• Liker 5
Skrevet

Vinterferien er ikke lik i hele landet. Noen hadde forrige uke, noen starter i dag.

Anonym poster: 115319fa654aa5f89029be192bc9e78b

• Liker 4
Skrevet

Vinterferien startet denne uken hos noen, blant annet hos min venninne utenfor Drammen.

Vinterferien er ikke lik i hele landet. Noen hadde forrige uke, noen starter i dag.

Anonym poster: 115319fa654aa5f89029be192bc9e78b

Poenget er?

Skrevet

Hvorfor har ikke tanten din lov til å ha deg der, mener du? Og en muntlig avtale om et leieforhold mellom to myndige personer, er juridisk bindende.

• Liker 1
Skrevet

Helt ærlig, TS: jeg synes du er fryktelig egoistisk. Hvis du bor hjemme, og moren din trenger barnebidraget for å få endene til å møtes, så synes jeg at du skal gi det til henne. Evt. låne henne dem.

Samme med tanta di: 2000 kr er IKKE mye i husleie, og en leieavtale er en leieavtale, uansett om du velger å ikke bruke rommet ditt noen netter fordi du sover hos kjæresten. Og du må respektere at tanta di har bruk for pengene du betaler henne for å få lov å bo der.

Men jeg synes at du skal få tilgang på det du fikk til konfirmasjonen, selv om BSU er fornuftig. Men det har du lov til å bestemme selv, siden du er 18. Det skal du ha.

Men generelt: begynn å ta hensyn til andre enn deg selv og hold avtalene dine.

• Liker 8
Skrevet

Moren din har ingen lovlig rett til å sitte på konfirmasjonspengene dine, men det kan bli vanskelig å vri de fra henne. Har hun bruk de, og generelt er blakk, så er det lite å hente.

I forhold til å få bidraget direkte: Om du får bidrag direkte, så skal du selv betale bokostnader hos din mor eller andre.

Om du går på videregående, så har foreldrene forsørgerplikt. Det inkluderer din mor.

Mulig det finnes en vennlig sjel på NAV som kan hjelpe deg med å sortere dette kaoset ditt. Tror det er bra om du får deg litt hjelp, før situasjonen vokser deg over hodet.

Lykke til.

• Liker 3
Skrevet

Hvis du bor hjemme og moren din trenger barnebidraget, så skal du gi henne dem. Det sier seg selv.

Skrevet

Jeg bor ikke lenger hjemme, ble som sagt kastet ut hjemmefra :)

Og hva har saken å gjøre med om jeg er på skolen eller ikke?

Vi hadde privatavtale om at jeg selv skulle få penger også, til å dekke utgifter som klær osv.

Når hun sluttet å jobbe fikk jeg ikke noe lenger, hun utsatte pengene hele tiden, sa jeg skulle få senere.

Jeg lånte henne også disse pengene, men når jeg spurte etterhvert om å få penger så fikk jeg dem ikke.

Og er det ikke fryktelig galt å kaste dattera si ut av huset for noe sånt, å si at man skammer seg over å være moren?

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor ikke lenger hjemme, ble som sagt kastet ut hjemmefra :)

Og hva har saken å gjøre med om jeg er på skolen eller ikke?

Vi hadde privatavtale om at jeg selv skulle få penger også, til å dekke utgifter som klær osv.

Når hun sluttet å jobbe fikk jeg ikke noe lenger, hun utsatte pengene hele tiden, sa jeg skulle få senere.

Jeg lånte henne også disse pengene, men når jeg spurte etterhvert om å få penger så fikk jeg dem ikke.

Og er det ikke fryktelig galt å kaste dattera si ut av huset for noe sånt, å si at man skammer seg over å være moren?

Hvis du ikke går skole har du ikke krav på bidrag.

• Liker 3
Skrevet

Hvis du ikke går skole har du ikke krav på bidrag.

Jeg går på skole. Og jeg er selvfølgelig klar over det, noe min mor og far er også. Jeg lurte bare på hvorfor du skrev det? Fordi jeg skjønte ikke hva det hadde med saken å gjøre? Det er urelevant

Skrevet

Jeg går på skole. Og jeg er selvfølgelig klar over det, noe min mor og far er også. Jeg lurte bare på hvorfor du skrev det? Fordi jeg skjønte ikke hva det hadde med saken å gjøre? Det er urelevant

Urelevant at du sitter med flust av kroner, bodde hjemme og at moren din trengte dem?

Du høres ut som den typiske trassige fjortisskjerringa.

• Liker 2
Skrevet

Du har krav på at foreldrene dine forsørger deg og du kan søke bidrag fra de begge! Har de ikke økonomi til å forsørge deg må de søke sosialhjelp for sin del.

• Liker 1
Skrevet

Flust av kroner ja :) Hadde privat avtale, du høres ut som en liten hissig propp.

Går ann å skrive på en ordentlig måte istedenfor å komme med frekke kommentarer.

Om du misliker det så mye, så la være å kommenter da.

Urelevant at du sitter med flust av kroner, bodde hjemme og at moren din trengte dem?

Du høres ut som den typiske trassige fjortisskjerringa.

• Liker 5
Skrevet

Flust av kroner ja :) Hadde privat avtale, du høres ut som en liten hissig propp.

Går ann å skrive på en ordentlig måte istedenfor å komme med frekke kommentarer.

Om du misliker det så mye, så la være å kommenter da.

Vel, men da er det så enkelt som at jeg er enig med moren din. Hun skulle hatt av de kronene, betaling for at du bodde hjemme. Bra hun heiv deg ut, men hun kunne spart seg kommentaren om at hu skammet seg over å være mora di.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...