Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har løpt relativt jevnt i et par år nå, men holdt meg på en ganske lav lengde (maks 7 km). Nå etter jul har jeg økt intensiteten på treningen (trener mot halvmaraton i juni og tremilsløp i oktober), og har lagt inn flere langturer og intervalltreninger på fast basis. På lørdag løp jeg 16 km, med noen innlagte gå-strekker (det er ikke et nederlag for meg enda altså, det er viktig at kroppen får bygge seg opp sakte). I dag har jeg plutselig frigjort endel tid, og kunne tenke meg en langtur igjen. Men er det dumt så kort tid etter den forrige, såpass tidlig inn i mengde- og lengde-økningen på treningen? Jeg er veldig redd for skader, men samtidig har jeg ikke merket noen spesielle vondter nå etter jul. I høst brukte jeg mye tid på å gå i veldig ulendt terreng - tror dette har gitt et godt grunnlag. Veldig takknemlig for tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har løpt relativt jevnt i et par år nå, men holdt meg på en ganske lav lengde (maks 7 km). Nå etter jul har jeg økt intensiteten på treningen (trener mot halvmaraton i juni og tremilsløp i oktober), og har lagt inn flere langturer og intervalltreninger på fast basis. På lørdag løp jeg 16 km, med noen innlagte gå-strekker (det er ikke et nederlag for meg enda altså, det er viktig at kroppen får bygge seg opp sakte). I dag har jeg plutselig frigjort endel tid, og kunne tenke meg en langtur igjen. Men er det dumt så kort tid etter den forrige, såpass tidlig inn i mengde- og lengde-økningen på treningen? Jeg er veldig redd for skader, men samtidig har jeg ikke merket noen spesielle vondter nå etter jul. I høst brukte jeg mye tid på å gå i veldig ulendt terreng - tror dette har gitt et godt grunnlag. Veldig takknemlig for tips!

Når du har kommet så langt at du kan løpe flere kilometer i strekk ville jeg heller jogget litt kortere, f. eks. 10-12 km og jogge hele veien, enn å gå deler av strekningen.

Du spurte om det var greit å jogge i dag når hadde trent i går også, så jeg svarer for seint i forhold til akkurat i dag. Generelt derimot er det forsåvidt greit å jogge to dager på rad, forutsatt at du ikke tar deg helt ut den første dagen. Om du kjenner deg litt sliten etter gårsdagens tur går det allikevel greit å jogge dagen etter så lenge du deretter får minst én hviledag før neste økt.

Selv pleier jeg å gå skitur/sykle (alt ettersom årstid) middels lang tur på lørdager og langtur på søndager, og så ta en rolig dag på mandag.

Det generelle svaret er at du må kjenne på kroppen. Kjenner du deg sliten og trøtt, dropp trening og gå tidlig til sengs. Kjenner du deg ganske pigg kan du godt ta en tur selv om du trente i går. Tilstrekkelig hvile og ikke minst søvn er like viktig for framgangen som selve treningen, så prøv å unngå tidstyvene TV og PC om kvelden.

Skrevet

Enig, du vil få mye bedre nytte av å jogge så langt du klarer enn å gå deler av strekningen. Når det kommer til hyppighet når du løper så lytt til kroppen. Noen ganger kan det gå fint å kjøre langkjøring et par dager på rad, men når det går over mila så burde du ha noen hviledager i uka, samt noen kortøkter(restitusjon jogging).

Er også ekstremt viktig at du tøyer godt ut og tar øvelser som er forebyggende mot akilles og Runners Knee.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...