Gå til innhold

Strikke pene kanter

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest strikkeline

Hei!

Jeg holder på å strikke et babyteppe, men lurer på om noen kan hjelpe meg med tips til hvordan jeg kan få sidekantene fine?

Er ingen strikke-racer, og kantene har en tendens til å få litt for store masker og bli litt ujevne.

Takker og bukker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skal det sies at jeg ikke er en strikkeekspert, strikker stort sett rette ting (som skjerf :ler: ). Men det burde jo da være midt i blinken for det du skal lage.

Jeg strikker ikke den første masken på hver pinne, men strikker vanlig resten av pinnen. Da får du en jevn fin kant som ikke buler ut noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig å få en helt jevn kant ja, og den kan også ha en tendens til å rulle seg.

Jeg pleier å hekle en kant rundt etter at jeg er ferdig. Enten to runder rett og enkel hekling, eller med litt "blonde-mønster" alt ettersom hva slags ting det er. Synst det kan være fint med litt sånn ekstrapynt på et babyteppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder selv på å strikke et babyteppe. Jeg strikker frem og tilbake, bare rett (dvs. riller). Da gidder jeg ikke gjøre noe med maskene på enden. Bare strikker i vei. 130cm bredt, så det tar en evighet da, men...

Når det gjelder disse endemaskene, så gjør jeg ellers som de andre har sagt: hekter de av uten å strikke dem. Noen må man hekte rett av og andre hekte av som om man skulle strikke dem vrangt og noen som om man skulle strikke dem rett. Jeg får det ikke helt jevnt uansett, men det blir penere i alle fall... Du får bare prøve deg litt frem på en prøvelapp, så ser du hva du må gjøre for å få penest kant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...