AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #1 Skrevet 25. februar 2013 Trenger råd til godbiter til vår lille valp når han skal på valpekurs. Er leverbiter ok? På hjemmesiden til valpekurset står det pølsebiter eller fiskekake-biter. Er det ok? Tenker kanskje valpen kan bli dårlig i magen hvis det er for mye menneskemat? Anonym poster: af1645e9ecf40faec83975a074bd80e6
livmor Skrevet 25. februar 2013 #2 Skrevet 25. februar 2013 Det viktigste er vel å ha en godbit som er skikkelig, skikkelig supergod for valpen din, og som ikke tar for lang tid å tygge. Så om du ikke ønsker å bruke menneskemat slik hjemmesiden foreslår, kan jeg ikke skjønne annet enn at det er helt opp til deg. På det valpekurset jeg gikk på, ønsket instruktøren at vi skulle ha godbiten i vår egen munn helt i begynnelsen for raskt å få hunden til å ta kontakt på riktig måte. Hans filosofi var at hunden raskere lærer seg å ta øyekontakt dersom godbiten kommer fra dette området, og ikke hånda. Om dette er tilfelle vet ikke jeg, jeg har kun hatt en valp. Men det virket. Og det var svært praktisk å bruke pølsebiter eller noe som var greit for oss mennesker å ha i munnen;-) Det kunne nemlig ta veldig lang tid i de første gangene før valpen tok kontakt.. Da kontakten var etablert, gikk vi over til å ha godbiten i hånda, og da spilte det ikke lenger noen rolle om godbiten var menneskemat eller ikke.
Gjest Skrevet 25. februar 2013 #3 Skrevet 25. februar 2013 Min hund ga katten i tørkede leverbiter da vi var på kurs. Alt for mye annet gøy der. Derfor gikk jeg for skiver av grillpølser. Du bør skjære det løvtynt, det blir en del godbiter i løpet av en kveld. Kan også være lurt å vente med å gi kveldsmaten til etter kurset, og gi en mindre porsjon. Poenget er at hunden må fokusere skikkelig på godbiten. Om han ikke gjør det, så virker de ikke.
Gjest Skrevet 25. februar 2013 #4 Skrevet 25. februar 2013 JEg brukte fiskekaker! Eneste som fungerte. Nå er dessverre det også kjedelig og kun hundeleverpostei på tube er det som duger!
Favole Skrevet 25. februar 2013 #5 Skrevet 25. februar 2013 Kjør på med det som hunden synes er supergodt og er villig til å jobbe litt for Kjøttkaker, kjøttboller, fiskekaker, pølse, kokt kyllingfilet osv. Mye billigere og bedre enn tørre, kjedelige biter fra dyrebutikken. Leverpostei på tube er genialt, men har ikke sett det i butikkene på lenge :\
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #6 Skrevet 25. februar 2013 Leverbiter er veldig ok! Anonym poster: 04cae4a79456735bce6da9a653c486c3
Cho Kon It Skrevet 25. februar 2013 #7 Skrevet 25. februar 2013 (endret) Eller smøreost på tube! Tube generelt er helt genialt, valpen vår er fornøyd bare hun får sleike på tuten. Edit: Med tanke på de andre valpene er det kanskje greit å ta med noe som ikke lukter så veldig sterkt, det er ikke lett for småtasser å stå i mot distraksjoner. Endret 25. februar 2013 av Cho Kon It
Gjest uAnonymbruker Skrevet 26. februar 2013 #8 Skrevet 26. februar 2013 Eller smøreost på tube! Tube generelt er helt genialt, valpen vår er fornøyd bare hun får sleike på tuten. Edit: Med tanke på de andre valpene er det kanskje greit å ta med noe som ikke lukter så veldig sterkt, det er ikke lett for småtasser å stå i mot distraksjoner. Vi brukte også smøreost på tube, gjør det ennå også. Bikkja elsker det, og jeg elsker å ikke ha klin i lommene og på fingrene. Vinn vinn
Rubies_ Skrevet 26. februar 2013 #9 Skrevet 26. februar 2013 Jeg er ikke så veldig kjent med smøreost, men siden det er ost regner jeg med det inneholder melk? Vil bare påpeke veldig kjapt at mange hunder reagerer på melk, og får vondt i magen av det. Men det merker man jo fort på sin egen hund, om det er tilfellet
Gjest uAnonymbruker Skrevet 26. februar 2013 #10 Skrevet 26. februar 2013 Jeg er ikke så veldig kjent med smøreost, men siden det er ost regner jeg med det inneholder melk? Vil bare påpeke veldig kjapt at mange hunder reagerer på melk, og får vondt i magen av det. Men det merker man jo fort på sin egen hund, om det er tilfellet Min er ikke en av dem, og det er ikke så mye de får i seg heller av å bare slikke på tuten. Vi trener ganske intensivt med mye godbituttdelig, og det er mindre enn en halv t-skje smøreost som går med på en time/ halvannen. Hadde han reagert på det så hadde vi brukt noe annet:)
Gjest Skrevet 26. februar 2013 #11 Skrevet 26. februar 2013 Menneskeleverpostei på tube er ikke å anbefalle! Høyere salt- og krydderinnhold enn vanlig leverpostei!
Gjest Funky Punk Skrevet 26. februar 2013 #12 Skrevet 26. februar 2013 Det viktigste er at du finner noe som hunden virkelig elsker.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #13 Skrevet 26. februar 2013 Hunder skal ikke ha pølser, kjøttpålegg eller lignende. Anonym poster: c398f47f3a5a1d0ccb3a2a9d4f6a4350
Gjest Erja Skrevet 26. februar 2013 #14 Skrevet 26. februar 2013 Hunder skal ikke ha pølser, kjøttpålegg eller lignende. Anonym poster: c398f47f3a5a1d0ccb3a2a9d4f6a4350 Joda, ingenting i veien med å ha ørsmå pølsebiter som godbiter. Jeg har hatt opplæring av en som driver distriktets største og mest anerkjente hundeskole og han sa at pølsebiter anbefales når man trener ute - da trenger nemlig hunden noe som virkelig tiltrekker oppmerksomheten vår. Som sagt så trenger man kun ørsmå biter av pølsen. En tynn pølseskive kan deles i mange deler. Det er ikke mengden som teller, det er lukten og smaken.
Rubies_ Skrevet 26. februar 2013 #15 Skrevet 26. februar 2013 Hunder skal ikke ha pølser, kjøttpålegg eller lignende. Anonym poster: c398f47f3a5a1d0ccb3a2a9d4f6a4350 Det er ingen virkelig giftige stoffer i kjøttpålegg og pølse, som kan skade hunden. Det eneste er saltinnhold og sånt, men det er så små mengder at å gi hunden pølse som godbit en gang i blant, gjør ingenting. Ingen hunder har dødd av det. Det er mye mer salt i enkelte fòrtyper, som bl.a. det man kjøper i vanlig matbutikk.
Gjest uAnonymbruker Skrevet 26. februar 2013 #16 Skrevet 26. februar 2013 Menneskeleverpostei på tube er ikke å anbefalle! Høyere salt- og krydderinnhold enn vanlig leverpostei! Finnes det leverpostei på tube?! Hvor??? Hater de jævla boksene for det havner alltid brødsmuler i dem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå