AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #1 Skrevet 24. februar 2013 Hei. Jeg tok blodprøve for å sjekke eggløsning for kort tid siden hos legen. Resultatet ble 25, og alt over 20 betyr at jeg har hatt eggløsning hvis jeg forsto legen min rett. Siden testen gikk som den gikk sa hun at det var ikke mer hun kunne gjøre for meg så jeg er henvist til gynekolog. Hva skal jeg gjøre der? Hvilke tester blir tatt videre nå? Mannen min er ikke testet, men siden har har en 3 år gammel sønn sa legen min at det ikke var nødvendig. Anonym poster: 33f4591d2babb5b8f0767788ff358e3e
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #2 Skrevet 24. februar 2013 Mange leger ser på hvor mange pp dere har bak dere, tar diverse andre bl.prøver, og henviser mannen til spermiesjekk. Dette er uavhengig om man har 2-3 barn før utredningen. De færreste legene (hvis man ikke velger å punge ut og gå privat) velger å gjøre noe mer før det har gått mer enn 12 pp, og siden du sannsyneligvis har el, vil rådet nok være å prøve videre hvis dere ikke er langtidsprøvere. Husk at 95% blir gravide innen to år Anonym poster: c559f42ce4c4441d788d91fb87f08516
Athene Skrevet 25. februar 2013 #3 Skrevet 25. februar 2013 Jeg mener jeg svarte grundig på dette for kort tid tilbake. Men oppsummerer kort hva som stort sett skjer (hvert tilfelle er unikt). Du kan lete deg litt tilbake i innlegg her, så finner du nok mer informasjon. Mannen henvises til spermprøve, det kan være feil der selv om han har lyktes før. Du må gjøre rede for syklusene dine og prøver/prevansjonshistorien din. Man ser på deg med innvendig ultralyd. Og tar blodprøver gjennom syklusen. Avhengig av hva man finner forsøker man medisinering, eller videre henvisninger (kan være røntgen av eggledere, fjerning av muskeknuter/cyster og mye mer). Det er feil at man blir sendt hjem for å prøve videre i ett år til. Så godt som alle som kan bli gravid uten hjelp klarer det på et år, selv om det klaffer for noen få også i år to (og tre osv), men da er det som regel noe som er feil og man får et lykketreff (som redusert spermkvalitet). Blodprøven du har tatt er nok progesteronnivå, og det sier noe om at eggløsning har vært. Men det kan gynekologen mye mer om enn legen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå