LukaFrost Skrevet 24. februar 2013 #1 Skrevet 24. februar 2013 For 2-3 år siden strikka jeg et skjerf/sjal som jeg har lyst til å strikke på nytt. Problemet er at jeg husker ikke helt oppskriften. Det var noe med å strikke en rett, en vridd og en rett i samme maske. Man skulle også felle to masker vridd rett. Det ble noen slags knuter på sjalet pga at jeg strikke tre masker i en maske. Den ene omgangen mener jeg at jeg strikka rett. Jeg tror at oppskrifta kom fra Drops, men den kan også komme fra Ravelry. Noen som skjønner hva jeg mener og kan hjelpe meg? Foreløbig får ejg ikke til for jeg ender opp med stadig flere mansker, men etter to omganger skal masketallet være konstant.
kokkos Skrevet 24. februar 2013 #2 Skrevet 24. februar 2013 Prøv å søke på "boblestrikk" eller "bringebærstrikk". Jeg har strikka noe i boblestrikk, og der var det tre-i-en maske og deretter tre masker sammen annenhver gang på en pinne, deretter en pinne med bare rett eller vrang (avh om man strikker rundt eller fram og tilbake), og så de samme to pinnene om igjen, bare at pinne tre er en forskyving ift pinne 1. Det kan være at det kalles bringebærstrikk på norsk. Syns å huske det ordet dukka opp da jeg googla opp og ned for å forstå disse "bubble stitch" som oppskrifta mi inneholdt.
Rødvinspiken Skrevet 25. februar 2013 #3 Skrevet 25. februar 2013 Tror du mener det mønsteret som kalles bjørnebærmønster. Jeg har en oppskrift som strikkes rundt som det står følgende på: Mønsterrapporten går over 5 masker 1 omg: 5 vr 2 omg: Strikk (1vr, 1kast, 1vr) i neste maske, 3vr, løft 1. maske over de to siste m, løft 2. maske over siste maske, (1vr, 1 kast, 1vr) i neste maske 3 omg: 7 vr 4 omg: Strikk 3vr, løft 1. m over de 2 siste m, løft 2. maske over siste maske, strikk (1vr, kast, 1vr i neste m, 3vr, løft 1. maske over de to siste m, løft 2m over siste m. Gjenta disse 4 omg Har en annen oppskrift hvor det strikkes frem og tilbake hvor det står: 1 omg: *Lag 3 m av neste maske ved å strikke vekselsvis 1r, 1vr, 1r i samme maske uten å slippe maskene av venstre pinne før alle 3 maskene er ferdig strikket. Strikk 3m vr sammen, gjenta fra * 2 omg: Strikk vr 3 omg: *Strikk 3m vr sammen, lag 3m av neste maske ved å strikke vekselsvis 1r, 1vr, 1r i samme maske uten å slippe maskene av venstre pinne før alle 3m er ferdig strikket, gjenta fra * 4 omg: Strikk vr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå