Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man ha vært sykemeldt 1 år før man kan få AAP?? Eller finnes det andre måter å få denne hjelpen på?

Jeg har slitt med sykdom lenge, men holdt ut i jobb. Hadde ett vikariat, som har gått ut, mens jeg har vært hjemme i permisjon.

Helsa har blitt enda verre mens jeg har gått hjemme, og det å gå ut å finne en 100% jobb nå, føles helt uoverkommelig!

Kunne trengt litt hjelp til å kansje bytte yrke, og evt, en praksisplass hvor jeg har mulighet til å finne ut hvor mye jeg makter å jobbe/hvor grensa går...

Hvordan går jeg frem for å søke om dette? Eller må jeg sykemeldes først??

Blir veldig glad for svar:)

Anonym poster: 339eed96f03495bb571e2a6847e6d1e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsavklaringspenger kan utbetales mens man er

- under aktiv behandling

- under gjennomføring av arbeidsrettede tiltak

- under arbeidsutprøving (opptrapping etter sykdom)

- under oppfølging fra NAV etter at behandling og tiltak er forsøkt

Man kan også få arbeidsavklaringspenger

under utarbeidelse av aktivitetsplan

mens man venter på aktiv behandling eller et arbeidsrettet tiltak

i inntil tre måneder mens man søker arbeid etter gjennomført tiltak eller behandling

i inntil åtte måneder mens uføresøknad blir vurdert

i inntil seks måneder hvis man på grunn av sykdom blir arbeidsufør på nytt, uten å ha opparbeidet ny rett til sykepenger

hvis man som student har behov for aktiv behandling for å gjenoppta studier og man ikke har rett til stipend under sykdom fra Lånekassen

Skrevet

Man må ikke være sykmeldt først, nei. Jeg gikk rett fra skole og over på AAP. Ta kontakt med fastlegen din og be om hjelp til å søke om AAP.

Anonym poster: 08f4949438c6f4b087aa4ae5bdebc52f

Skrevet

Men hvis man er sykemeldt fra før og SÅ skal søke på aap, vil de anbefale det å gå ut sykemeldingsperioden først.

Anonym poster: cd7b9f47e68caf4988c59da9db421a2a

Skrevet (endret)

Du må ikke, men det er sånn at hvis det lønner seg for deg å ha sykepenger fremfor AAP så går du året ut på sykepenger før du evt går over på AAP.

Men altså, du kan søke AAP før du har vært sykmeldt et år. Så lenge det er helt klart at du ikek kan gå tilbake til ditt gamle yrke (eller hva nå enn grunnen er) så er det ingen vits å gå og slenge et helt år. Prosessen tar gjerne noen måneder også.

Endret av Løvetanten
Skrevet

Er ikke sikkert at du oppfyller varighetskravet dersom du søker allerede nå da. Altså om sykdommen har vart/ kommer til å vare så lenge man kan regne at arbeidsevnen er nedsatt pga sykdom.

Anonym poster: df8d3b1cfc1edc67396640bfcfe14124

Skrevet

Er ikke sikkert at du oppfyller varighetskravet dersom du søker allerede nå da. Altså om sykdommen har vart/ kommer til å vare så lenge man kan regne at arbeidsevnen er nedsatt pga sykdom.

Anonym poster: df8d3b1cfc1edc67396640bfcfe14124

Man må vel se det som en forutsetning siden TS spør. Mange ganger vet man jo at det ikke er mulighet for å bli frisk f.eks på ett år eller at man ikke kan gå tilbake til gammel jobb/jobbe i det hele tatt.

Skrevet

TS

takk for svar:)

Jeg får vel spørre legen min hva han anbefaler. Jeg er jo ikke sykemeldt pr. i dag, fordi jeg er i permisjon. Men hadde nok vært det hvis jeg jobbet.

Det er klart det ville lønne seg for meg å gå sykemeldt økonomisk sett, men jeg vil jo helst prøve å komme meg ut i ihvertfall en deltidsjobb så fort som mulig, selv om jeg er veldig usikker på hvor mye jeg klarer...

Anonym poster: 339eed96f03495bb571e2a6847e6d1e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...