Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2004 #21 Skrevet 25. mars 2004 Gee: Etter at fastlegen min og jeg hadde blitt enige om at en brystreduksjon trolig ville være løsningen på mine problemer, ba jeg han om å sende en rekvisisjon til den klinikken jeg ønsket (som jeg på forhånd visste at hadde avtale med det offentlige). Ettersom jeg skjønte på han var dette som en hvilken som helst annen rekvisisjon til spesialist e.l. Det eneste jeg vet var at han i tillegg noterte på opplysninger om vekt og mål rundt brystene o.l. Lykke til! Dette behøver ikke ta lang tid lenger!
Suzy Skrevet 25. mars 2004 #22 Skrevet 25. mars 2004 Nå har jeg snakket med Mjøskirurgene på Gjøvik og der har de en omtrentlig ventetid (på en konsultasjon) på en måned. Ringte fastlegen min og ba henne videresende henvisningen fra forrige gang jeg var der til dem - så nå er det bare å vente. Phu... litt nervøs jeg nå... Jeg ser fram til en konsultasjon for nå er jeg utrolig usikker på hva jeg skal gjøre. Den ene dagen tenker jeg at jeg skal - definitivt og neste er jeg usikker som bare rakker'n... Faen ta de genene som gjorde at jeg måtte få sånne pupper!!! :evil:
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2004 #23 Skrevet 25. mars 2004 Er det noen som kan svare meg om dere må betale alt selv? Har nemlig en venninne som er stor ,og hun får bare beskjed omå slanke seg, Det vet vi vell alle er ikke lett, men så stor er hun ikke ,hun er en høy og flott kvinne.
Gjest Poirot Skrevet 25. mars 2004 #24 Skrevet 25. mars 2004 Er det noen som kan svare meg om dere må betale alt selv? Har nemlig en venninne som er stor ,og hun får bare beskjed omå slanke seg, Det vet vi vell alle er ikke lett, men så stor er hun ikke ,hun er en høy og flott kvinne. Om legen vurderer til at du trenger operasjonen er det gratis. Om amn er overvektig kan man få beskejd om å slanke seg, for da minsker som regel også puppene.
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2004 #25 Skrevet 25. mars 2004 Jeg får operasjonen dekket av det offentlige, men har måttet slanke meg en del kilo ja. Og det er utrolig deilig nå som jeg endelig har klart det :-) Ettersom jeg har skjønt tar de ingen slike operasjoner dersom man har en BMI på over 30. Min operasjon ble godkjent så snart jeg kom under dette magiske 30-tallet, men ble samtidig anbefalt å gå ned noen kilo til fram mot operasjonen for å få best mulig resultat. Årsaken til dette var visst blant annet at såret gror dårligere og det er større fare for infeksjoner i såret dersom man er overvektig. :-(
Gjest Første gjest Skrevet 25. mars 2004 #26 Skrevet 25. mars 2004 I dag har jeg vært på konsultasjon på Colosseumklinikken i Oslo. Det gikk veldig greit; legen fortalte kort om inngrepet, og jeg spurte om noen få ting jeg lurte på. Legen gikk overhodet ikke inn på årsakene til at jeg ønsket operasjon, så jeg går ut fra at de regner med at dette er noe pasienten allerede har drøftet med fastlegen. Vi snakket litt om hvordan arrene blir, og jeg forsto det slik at fordi arrdannelse og heling er svært individuelt, er det vanskelig å si hvor skjemmende arrene vil bli. Fasongen og størrelsen på de "nye" brystene avhenger mye hvordan man ser ut i utgangspunktet. Hvordan jeg skal bli, vil tegnes/måles opp på operasjonsdagen. Legen syns i alle fall at det hørtes passe ut å redusere mine 75DD/E til C-cup. Jeg ble hverken målt eller veiet. Kirurgene fortalte dog at det var bra at jeg ikke er overvektig, fordi mye fett øker risikoen for komplikasjoner og stygge arr. Dette er mye fordi det er dårligere blodsirkulasjon i fettvev. Det er også større risiko hvis man røyker, fordi sår leges saktere hos røykere (jeg røyker heldigvis ikke). Det var ikke lett å vite på forhånd hvor mye av det som fjernes som er hud, fett eller kjertelvev. Angående eventuell amming etter operasjon, er det visstnok gode sjanser for at det skal gå bra, men det er jo ingen garanti her. Både legen og en sykepleier kunne fortelle at det er stadig flere som får utført brystreduksjon, og at de aller fleste er meget fornøyde og beskriver -på alle måter- et lettere liv. Jeg har også hatt betenkeligheter av den typen Suzy beskriver, dvs jeg har nå levd med disse brystene i x antall år, og om jeg ikke er helt fornøyd med dem, så er det nå engang slik jeg er skapt. Etter nøye overveielse har jeg kommet fram til de nye brystene vil fremdeles være mine egne, unike- bare litt mindre. Jeg har aldri savnet de 15 kiloene jeg slanket bort etter svangerskapet, og jeg tror heller ikke jeg kommer til å savne å ha tunge, slaskete bryster. Nå ser jeg fram til at folk (les:menn) vil se meg i øynene, og ikke 25 cm lengre ned når jeg snakker med dem, jeg ser fram til å kunne drive idrett og være aktiv uten å bli hemmet av tunge bryst, jeg ser fram til å kunne kjøpe undertøy og topper uten hensyn til et overdimensjonert frontparti, jeg ser fram til skuldre uten groper etter 3cm brede BH-stropper, osv osv. Regner med at dere med store bryster kjenner dere igjen i disse punktene, og kan sikkert legge til mange flere. Det er likevel viktig å ikke glemmme at det alltid er en viss risko forbundet med kirurgiske inngrep, og det er ingen vei tilbake når operasjonen er utført. Jeg har hvertfall bestemt meg for å foreta operasjonen. Selve inngrepet tar en time, og utføres i en slags lett narkose. Man blir sykmeldt i tre uker, og kan gradvis ta opp aktivitet, alt ettersom hvor bra man føler seg. Det er vanlig at pasientene fort kommer til hektene, og det hjelper selvfølgelig at man generelt er i god form. Idag betalte jeg 245,-. På operasjonsdagen skal jeg betale ytterligere 350,- + 300,- for en sportsBH som klinikken kjøper inn. Jeg har fått dato om en måned. Hvis noen lurer på noe annet, svarer jeg gjerne på det jeg kan.
Gjest Første gjest Skrevet 25. mars 2004 #28 Skrevet 25. mars 2004 Hei :-) Er det virkelig sånn at man bare oppsøker en privat klinikk med avtale, og har med seg en henvisning fra lege? Ja Hvor omfattende må en slik erklæring være? Tror kanskje ikke min gamle gode lege er helt oppdatert på dette området... Men går jo jevnlig i terapi, så kanskje psykiateren kan skrive.... Min henvisning var ikke omfattende. Fastlegen min skrev bare at han henviste meg for brystreduksjon, fordi jeg var plaget av tunge bryster. Trodde man måtte vente i flere år for noe sånt jeg... Nei, ikke nå mer! Fritt sykehusvalg gir helt nye muligheter. Som du kan se av innleggene mine, fikk jeg konsultasjonstime tre uker etter besøk hos fastlege, og nå operasjon om en måned. Lykke til!
Suzy Skrevet 26. mars 2004 #29 Skrevet 26. mars 2004 Første gjest: Så fint at du skriver litt om prosessen. Jeg driver en veldig debatt med meg selv om dagen, men jeg har som sagt fått oversendt henvisningen fra legen min til klinikken nå - og venter spent på en konsultasjon. Jeg svinger fælt i følelsene nå som det liksom har kommet nærmere og blitt mer reelt. Får lyst til å grine når jeg ser meg sjøl i speilet, men er livredd for å gjøre noe jeg kommer til å angre på... :-( Dette er en vanskelig prosess! Det er tross alt en avgjørelse for livet og en ganske fatal beslutning som går på både det fysiske og psykiske. Kjenner meg godt igjen i dette: Nå ser jeg fram til at folk (les:menn) vil se meg i øynene, og ikke 25 cm lengre ned når jeg snakker med dem, jeg ser fram til å kunne drive idrett og være aktiv uten å bli hemmet av tunge bryst, jeg ser fram til å kunne kjøpe undertøy og topper uten hensyn til et overdimensjonert frontparti, jeg ser fram til skuldre uten groper etter 3cm brede BH-stropper, osv osv. Har lett og lest mye på nettet om brystreduksjoner og de fleste fremhever at omtrent alle pasientene er svært fornøyd med resultatet. Har funnet haugevis med bilder også... Intressant å se hvordan det kan bli. Håper du fortsetter å skrive om dine erfaringer/tanker gjest. Det er intressant og svært lærerikt! *tusler tilbake til tenkeboksen* :klø:
Gjest Poirot Skrevet 26. mars 2004 #30 Skrevet 26. mars 2004 Har du fått henvisnign alt Suzy? Wow! Det var ikke noe problem at du alt stod i kø? Skal til legen på tirsdag, skal høre da.
Suzy Skrevet 26. mars 2004 #31 Skrevet 26. mars 2004 Har du fått henvisnign alt Suzy? Wow! Det var ikke noe problem at du alt stod i kø? Skal til legen på tirsdag, skal høre da. Jeg ringte til legen og ba henne sende den samme som jeg hadde fått for Ullevaal til Mjøskirurgene jeg - det var greit det Så nå venter jeg bare...
Gjest Lille Solstråle Skrevet 26. mars 2004 #32 Skrevet 26. mars 2004 Hvor store må egentlig brystene være for at man har noen sjanse for å få dem redusert? Jeg har "bare" 75dd, men er veldig plaget av ryggsmerter. (Regner med at brystenes utseende ikke har noe å si, da hadde nok jeg blitt operert først av alle ) Omtrent hvor mye koster en brystreduksjon med brystløft på begge bryst?
Gjest Poirot Skrevet 26. mars 2004 #33 Skrevet 26. mars 2004 Hvor store må egentlig brystene være for at man har noen sjanse for å få dem redusert? Jeg har "bare" 75dd, men er veldig plaget av ryggsmerter. (Regner med at brystenes utseende ikke har noe å si, da hadde nok jeg blitt operert først av alle ) Omtrent hvor mye koster en brystreduksjon med brystløft på begge bryst? Du har jo samme str som hun over her fikk operert. Koster ca 30.000, men om man får det via det offentlige er det gratis.
Veronal Skrevet 26. mars 2004 #34 Skrevet 26. mars 2004 Omtrent hvor mye koster en brystreduksjon med brystløft på begge bryst? Kr 21 000 på Osloakutten + anestesi (ca. kr 2000). http://www.osloakutten.no
Suzy Skrevet 29. mars 2004 #35 Skrevet 29. mars 2004 Nå har jeg jammen fått innkalling til konsultasjon (på den eneste dagen dette året jeg IKKE kan, menb det regner jeg med går an å fikse ganske greit) for brystreduksjon! Det var utrolig kjapt ekspedert!! :o Og du som lurte på pris - konsultasjonen koster 245 kroner og selve operasjonen betaler jeg en egenandel på 340,- for. Ikke mye. Har du fått snakket med legen din Poirot??
Gjest Poirot Skrevet 29. mars 2004 #36 Skrevet 29. mars 2004 Nå har jeg jammen fått innkalling til konsultasjon (på den eneste dagen dette året jeg IKKE kan, menb det regner jeg med går an å fikse ganske greit) for brystreduksjon! Det var utrolig kjapt ekspedert!! :o Og du som lurte på pris - konsultasjonen koster 245 kroner og selve operasjonen betaler jeg en egenandel på 340,- for. Ikke mye. Har du fått snakket med legen din Poirot?? Skal i morgen. Ja, det gikk unna, må jeg si! Har prøvd å høre med sambo hva han synes, men han sier bare at "jeg er ikke lege, hvordan skal jeg kunne synes noe om det?", men at det er helt ok at jeg får mindre pupper. Han er redd for operasjoner og sånn, og liker ikke helt tanken på å gjøre det privar, redd for at jeg skal ta en operasjon jeg ikke har bruk for.
Suzy Skrevet 29. mars 2004 #37 Skrevet 29. mars 2004 Skal i morgen. Ja, det gikk unna, må jeg si! Har prøvd å høre med sambo hva han synes, men han sier bare at "jeg er ikke lege, hvordan skal jeg kunne synes noe om det?", men at det er helt ok at jeg får mindre pupper. Han er redd for operasjoner og sånn, og liker ikke helt tanken på å gjøre det privar, redd for at jeg skal ta en operasjon jeg ikke har bruk for. Skal ta opp igjen tråden med Mannen jeg også - har ikke diskutert det noe mer, men det viser seg at han har sett et resultat av en sånn reduksjon og det var ikke pent - stygge arr og slikt. Skjønner selvfølgelig bekymringa hans, men det er jo nettopp slikt jeg vil vite mer om på en konsultasjon. Jeg er kanskje mest bekymra for hvor lenge jeg må være inaktiv etterpå og om det kommer til å være mye smerter, hvor lenge jeg må ha på bh dag og natt, taper arr for å unngå at de blir stygge osv... :-? Har snart vært innom alle sider jeg kunne finne om brystreduksjon på nettet... Lese, lese, lese... Plundrer med mye tanker om dette oppe i hodet mitt nå, det må jeg innrømme. :-?
Gjest Poirot Skrevet 29. mars 2004 #38 Skrevet 29. mars 2004 Det med arr er jo ikke så mye å tenke på: enhver operasjon gir arr, og enhver operasjon kan gi infeksjon. Slik er det jo bare, og det meste går greit. Hvor greit vet man ikke før man er ferdig! Har selv hatt gule stafylokokker etter en operasjon, og det er ikke gøy, men slikt som skjer.
Suzy Skrevet 29. mars 2004 #39 Skrevet 29. mars 2004 Jepp - jeg er ikke særlig bekymra for eventuelle arr - det er det han som er. Jeg mener arrene blir jo i et område der bare han skal se på meg uansett! Jeg har dessuten god grohud - har ivertfall hatt det før og er ikke bekymra for at det ikke skal gro fint. Skjønner ikke hvorfor han er så redd for dette...
Gjest Poirot Skrevet 29. mars 2004 #40 Skrevet 29. mars 2004 Hvis det ikke er du som er redd for arr ville jeg ikke brydd meg. (Men jeg må innrømme at jeg ikke har lyst til å høre "det var det jeg sa" etterpå) Og jeg er redd for at jeg ikke skal få pene bryst, at de blir stygge. Jeg er redd for ikke å kunne amme, men jeg orker ikke vente kanskej 10 år til med dette. Sambo sier jeg ikke må gjøre det kun for utseendet, men jegmå jo innrømme at jeg vil jo se finere ut med mindre bryst, særlig fordi jeg er så liten og er kort i livet. Jeg er liksom ikke noe annet enn bryst og hofter! Men jeg vil jo også ha vekk sliten rygg, selv om jeg nok ikke er blant de med verst problemer, har sterke ryggmuskler. Siden jeg har kontorjobb er jeg redd for at det skal komme, og innimellom er jeg så sliten så sliten. Når jeg hører om folk ed mye mindre bryst som har veldig vondt, tenker jeg at jeg må være føre var.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå