^me^ Skrevet 24. februar 2013 #1 Skrevet 24. februar 2013 jeg har den siste tiden hørt i fra flere (av den eldre generasjonen) at vi må kjøpe innesko til mini for å gi støtte til føttene for å gjøre det lettere for han å gå... jeg personlig har aldri hørt dette før nå, har verken lest eller hørt noe noen plass...jeg har vært på fysioundervisningstime i barseltiden, vært hos helsesøster og lege, og jobber selv på sykehuset...ingen har sagt noe om at det er et must med innesko der?? hva er dette??et must eller gammelt fjas? han har innesko og utesko i barnehagen btw..
onyx Skrevet 24. februar 2013 #2 Skrevet 24. februar 2013 Det som er best og anbefalt er mest mulig barbeint, altså uten sko, innesko etc. Sokker med antiskli eller slike myke gymsokker er fint om man har det gulvkaldt eller i barnehagen. Poenget er at barnet skal utvikle skjelett og muskler naturlig i foten etterhvert som det utvikler motoriske ferdigheter og mye skobruk kan påvirke dette. 6
charactouy Skrevet 24. februar 2013 #3 Skrevet 24. februar 2013 Når vi vokste opp - 20-40 år siden - var det anbefalt med stive høye sko for å stabilisere foten når barna lærte å gå. Nå er det anbefalt at de har minst mulig på beina til enhver tid så musklene får spille fritt og barnet får en naturlig stødig gange.
Løvefrøken Skrevet 24. februar 2013 #4 Skrevet 24. februar 2013 Jeg har også hørt at utviklingen har godt av å gå uten sko, både ute og inne om forholdene tillater det. Innesko hjemme ser jeg på som et amerikansk fenomen jeg bare ser på film...
Gjest Magdalene Skrevet 24. februar 2013 #5 Skrevet 24. februar 2013 Det er anbefalt å ikke ta på de sko inne, men heller la de gå barbeint.
Hedda-78 Skrevet 24. februar 2013 #6 Skrevet 24. februar 2013 Man har gått helt bort i fra å anbefale sko til små barn. Føttene utvikles best når de får gå i sokkelesten/barbeint e.l. Ute trenger de bare sko for å beskytte mot kulde og harde gjenstander. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #7 Skrevet 24. februar 2013 Støtter de andre her, det er best uten sko. Vil ikke ha stive sko på toåringen inne heller, her er det myke skinntøfler som gjelder. Anonym poster: bf8bf8b47d2f3df24ee0d807a3e98da5
^me^ Skrevet 24. februar 2013 Forfatter #8 Skrevet 24. februar 2013 (endret) det er så mange rare ting du blir fortalt når du får barn av de "eldre" altså.... : men da fortsetter vi med antiglisokker som før Endret 24. februar 2013 av ^me^ 1
Katniss Skrevet 25. februar 2013 #9 Skrevet 25. februar 2013 Det er motsatt av de rådene du har fått. Hvis et barn kun bruker sko 24/7, så er det faktisk enkelte muskler i benet som aldri blir brukt pga å gå med sko bruker andre muskler enn å være barbeint. Hvis ungen så plutselig begynner med en treningsform som foregår barbeint som dans, karate, osv så ungen lære opp musklene i benet til å være barbeint, før han vil mestre idretten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå