AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #1 Skrevet 24. februar 2013 Da jeg gikk på skolen og hadde heimkunnskap brukte vi kun kjøttdeig og posesaus. Vi lærte ingenting om rengjøring eller husstell. Jeg har lett etter kurs i husstell, men det ervisst helt utdatert. Jeg finner ingen pensjonister som vil lære meg. Lurer derfor på om noen vet om en eller flere bøker som tar for seg matlaging, rengjøring, vertinneplikter, klesvask osv? Jeg har allerede Den store rutete kokeboken, men det er for avansert for meg. Anonym poster: da3dc4fffef8cc6992a126c219182ab2
Minya Skrevet 24. februar 2013 #2 Skrevet 24. februar 2013 Haugesunds Husmorskoles kokebok er fortsatt i salg, det er en liten mørkerød kokebok med norsk husmannskost på gamlemåten. Men du sier at Den store Rutete kokeboken er for avansert for deg? Den er ti ganger enklere å forstå enn den andre. Rengjøring, vertinneplikter og klesvask og sånne typiske husmorskoleting, vet jeg ikke om det finnes bøker på i dag. Prøv på det lokale biblioteket.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #3 Skrevet 24. februar 2013 Haugesunds Husmorskoles kokebok er fortsatt i salg, det er en liten mørkerød kokebok med norsk husmannskost på gamlemåten. Men du sier at Den store Rutete kokeboken er for avansert for deg? Den er ti ganger enklere å forstå enn den andre. Rengjøring, vertinneplikter og klesvask og sånne typiske husmorskoleting, vet jeg ikke om det finnes bøker på i dag. Prøv på det lokale biblioteket. Takk. Biblioteket sa at det nok ikke finnes. Jeg kan koke egg og spaghetti som er det man skal lære på skolen nå, men jeg aner ikke hva en oksebringe er eller hvordan man tilbreder sei. Og den rutete kokeboken sier ikke noe om hvordan man får kjøpt det og det kjøttstykket. Det står at man trenger mørbrad, men i butikken finner jeg ikke noe mørbrad. Anonym poster: da3dc4fffef8cc6992a126c219182ab2
Gjest Funky Punk Skrevet 24. februar 2013 #4 Skrevet 24. februar 2013 Jeg har noen kokebøker av forfatteren Anne Wilson. De er ganske tynne og kommer i en hel serie, og heter step-by-step. Så den ene heter altså: Anne Wilsons bästa recept, Step-by-step Frestande soppor och grytor Så finnes de bøker om mat fra asia, fra grillen, paier, steker osv osv Her forklares det veldig godt hvordan man lager maten og hvorfor man gjør aom man gjør. Hvor du får kjøpt maten finnes det neppe noen bøker om. Gå i butikken, spør i ferskvaredisken. De skal kunne en hel del og hjelpe deg med det meste. Jeg vet iallefall at på Meny er de kjempeflinke og alltid villige til å bruke god tid på å hjelpe deg.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #5 Skrevet 24. februar 2013 Gå i bruktkutikker/antikvariater/loppemarked, da finner du sikkert husstellærebøker. Du finner noen på nettet også: http://www.bokloftet.no/emner/31/husstell-laerebok-i-huslig-okonomi-ii-for-fortsettelsesskole/ Og så kan du lese denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=525146 På forhånd værsågod for hjelpen. Anonym poster: f86af727a0044a3a508f5a85922b450f
Gjest Funky Punk Skrevet 24. februar 2013 #6 Skrevet 24. februar 2013 Og når det kommer til rengjøring så vet jeg ikke helt hva du trenger hjelp til. Om du har en klut og du har vann så kommer du veldig langt. Etterhvert så plukker man opp litt tips og triks her og der.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #7 Skrevet 24. februar 2013 Søk på haugen bok. Om du skal ha bringe,høyrygg osv så er det få kjeder som fører dete i disken sin Grunnen er vel enkel, folk gidder jo ikke lage mat lengre Jeg lager all mat selv,men må til slakter for å få tak i mye av maten. Tror det er kunnskapslshet til de som skal drive butikken. Greit at de ansetter en 23 åring til "butikksjef". Hun er totalt uten matkunnskaper. Som alle andre kjeder så går det i kjøttdeig,biff, og masse kyllingprodukter. Hvor skal folk lære å vaske i dag? ingen som lærer det i dag. Om du skal ha undervisning i gamle bøker om rengjøring, så tror jeg mye av dette er utdatert. Vi tenker på miljø, giftstoffer. Før brukte de mye lut,salmiakk osv. Langkost og klut. det er lettere å gjøre rent i dag, i forhold til før. Går mange vitser om husmorskolen,men jaggu lærte de det de skulle. Og skolen ga springbrett til annen utdannelse. Anonym poster: 223e781a8f8d31fba68361cbf77e6bb4
Minya Skrevet 25. februar 2013 #8 Skrevet 25. februar 2013 Takk. Biblioteket sa at det nok ikke finnes. Jeg kan koke egg og spaghetti som er det man skal lære på skolen nå, men jeg aner ikke hva en oksebringe er eller hvordan man tilbreder sei. Og den rutete kokeboken sier ikke noe om hvordan man får kjøpt det og det kjøttstykket. Det står at man trenger mørbrad, men i butikken finner jeg ikke noe mørbrad. Anonym poster: da3dc4fffef8cc6992a126c219182ab2 Mørbrad finnes i så og si alle butikker med litt utvalg. Vi har den på den bittelille Remaen jeg jobber på. Bor du et sted der det finnes en slakter, får du tak i alle typer kjøtt. 1
Kontormus Skrevet 26. februar 2013 #9 Skrevet 26. februar 2013 På matprat.no finns det plansjer over kjøtt, hva som er hva og hvordan det deles. Har ikke gått noen husmorskole jeg heller, men det hjelper mye og flytte hjemmefra. Dessuten har du KG som vet mye om husarbeide generelt. Og for å være god vertinne har vel Toppen Beck skrevet bøker om.
Topplue Skrevet 26. februar 2013 #10 Skrevet 26. februar 2013 Toppen Bech har skrevet "Skikk & bruk i en ny tid" og den forteller kort om vertinnerollen. Jeg vil mye heller anbefale deg å kjøpe en eldre versjon av skikk og bruk. De inneholdt mye mer om vertinnerollen, matlavning, bekledning og litt om å være husmor. Og når det gjelder rengjøring vil jeg anbefale deg å lære deg kjerringråd. Overraskende mange av de funker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå